• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • cherrycupecake83

Jobbar som undresköterska på en hjärt-lungavdelning, gått omvårdnadsprogrammet med akutsjukvårds inriktning. Innan jobbat på diabetesavdelning/äldreboende/hemtjänst. Men där jag är nu är bäst! stormtrivs!

• fjonkelina
    cherrycupecake83 skrev 2013-05-06 08:14:13 följande:
    Jobbar som undresköterska på en hjärt-lungavdelning, gått omvårdnadsprogrammet med akutsjukvårds inriktning. Innan jobbat på diabetesavdelning/äldreboende/hemtjänst. Men där jag är nu är bäst! stormtrivs!
    Det är härligt att hitta sin plats där man är bäst Solig
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • cherrycupecake83
    fjonkelina skrev 2013-05-06 08:18:32 följande:
    Det är härligt att hitta sin plats där man är bäst Solig
    jag är personen som behöver omväxling, den andra dagen är ju inte lik den andre... även om rutinerna är likadana, så kan det hända 100saker på en och samma dag på ett sjukhus. Äldreboende är ju inte alls så! själv gillar jag många bollar i luften!

där jag är nu får man komplimanger och bra respons på det man gör, aldrig fått innan när jag jobbat på äldreboende eller hemtjänst.

Jag är jättetacksam för alla själar som vill jobba på äldreboende så behöver inte jag göra det... Cool   
  • fjonkelina
    cherrycupecake83 skrev 2013-05-06 08:30:55 följande:
    jag är personen som behöver omväxling, den andra dagen är ju inte lik den andre... även om rutinerna är likadana, så kan det hända 100saker på en och samma dag på ett sjukhus. Äldreboende är ju inte alls så! själv gillar jag många bollar i luften!

där jag är nu får man komplimanger och bra respons på det man gör, aldrig fått innan när jag jobbat på äldreboende eller hemtjänst.

Jag är jättetacksam för alla själar som vill jobba på äldreboende så behöver inte jag göra det... Cool   
    Eran arbetssituation är ju helt annorlunda mot de flesta andras inom vården. Jag har jobbarkompisar som varit på akutintaget och jobbat och jag är tacksam att det finns dom som gillar dessa uppgifter. Själv skulle jag ställa mig i ett hörn å vänta på rast....:)) Sjukvård är inget för mig,hellre demensavdelning. Vilken tur att vi alla är olika.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • cherrycupecake83
    fjonkelina skrev 2013-05-06 08:36:25 följande:
    Eran arbetssituation är ju helt annorlunda mot de flesta andras inom vården. Jag har jobbarkompisar som varit på akutintaget och jobbat och jag är tacksam att det finns dom som gillar dessa uppgifter. Själv skulle jag ställa mig i ett hörn å vänta på rast....:)) Sjukvård är inget för mig,hellre demensavdelning. Vilken tur att vi alla är olika.

akuten skulle jag nog aldrig vilja jobba på däremot IVA, MAVA, operation, KK. Fast mitt drömjobb är att jobba på blodgivning/vårdcentral synd bara att det är så attraktivt.
    av alla mina vänner som studerade undersköterska samtidigt med mig är det bara jag som jobbar på sjukhus. De andra jobbar antingen inom äldreboende -demens eller hemtjänst. 

Ja skönt att man finner sin plats där man hör hemma! :)    
  • Mandyyy
    cherrycupecake83 skrev 2013-05-06 08:30:55 följande:

Precis samma här:)
  • kimsi

Afasi, jag jobbar inte som usk längre. Men när jag gjorde gick jag mycket som timvik.

• PinkSugar
    Afasi skrev 2013-05-13 07:39:15 följande:
    Är det några här inne som har timvik?
    Hade det förrut innan jag gav upp yrket. Möjligheten till fast tjänst är väldigt låg
  • Afasi

Anledningen att jag frågar är att jag undrar vad man ska göra för att få jobba mer. Har i nuläget fyra avdelningar men då dom ska göra om så kommer avdelningarna täcka för varandra så dom slipper ta in oss timvikarier. Chefernas beslut och personalen är rasande, dom vill ju ha oss!
    Cheferna anser att vi timvikarier får ta flera boenden. Men hur många boenden ska man ha, hur många avdelningar ska man ha? Hur ska jag komma ihåg alla namn, vad som gäller för varje brukare och hur i hela världen ska jag kunna göra ett bra jobb? Jag har frågat vår bemanning om fler boenden men dom säger att just nu anställs så många inför sommaren att dom inte har behov av timvikarier, jag skulle återkomma till hösten. Nu har jag visserligen semstervik i sommar men ändå, jag måste ju jobba fram tills dess att schemat börjar!

Jag vet att det är klurigt att få fast som timvikarie. Men det är inte lätt att som nästan helt ny få ett fast jobb heller. Någonstans måste man börja och jag tycker att timvikariat är en fantastisk möjlighet att jobba sig uppåt och få mycket erfarenhet.

• PinkSugar
    Afasi skrev 2013-05-13 09:15:30 följande:
    Anledningen att jag frågar är att jag undrar vad man ska göra för att få jobba mer. Har i nuläget fyra avdelningar men då dom ska göra om så kommer avdelningarna täcka för varandra så dom slipper ta in oss timvikarier. Chefernas beslut och personalen är rasande, dom vill ju ha oss!
    Cheferna anser att vi timvikarier får ta flera boenden. Men hur många boenden ska man ha, hur många avdelningar ska man ha? Hur ska jag komma ihåg alla namn, vad som gäller för varje brukare och hur i hela världen ska jag kunna göra ett bra jobb? Jag har frågat vår bemanning om fler boenden men dom säger att just nu anställs så många inför sommaren att dom inte har behov av timvikarier, jag skulle återkomma till hösten. Nu har jag visserligen semstervik i sommar men ändå, jag måste ju jobba fram tills dess att schemat börjar!

Jag vet att det är klurigt att få fast som timvikarie. Men det är inte lätt att som nästan helt ny få ett fast jobb heller. Någonstans måste man börja och jag tycker att timvikariat är en fantastisk möjlighet att jobba sig uppåt och få mycket erfarenhet.
    Har träffat folk där jag jobbade som fått gå som timvikare på samma boende i 5 år utan ha den minsta möjlighet till fast. Hälften v alla som jobbar där är timvikarier
  • kimsi

Jag tjänstgjorde ÖVERALLT, hemtjänst, gruppboende, serviceboende, nattpatrull. Gav massa erfarenheter men till slut tröttnade jag.

• kimsi

Kan tillägga att jag var både på lss, äo och socialpsykiatrin.

• Afasi

Oj låter fruktansvärt jobbigt med så många områden. Hade du alla samtidigt?!

Jag förstår att det är svårt att få fast jobb men det är ingenting jag har råd att fokusera på i nuläget. Även om det bara är ett timvikariat och kan hålla på i evigheter så är det ett jobb, det är bättre än inget. Och vad har jag egentligen att välja på? Min enda utbildning är uska och jag har inga andra erfarenheter, inga andra områden jag är intresserad av. Uska är det jag vill vara och jag tycker att timvikariatet är ett bra sätt att skaffa sig erfarenheter som jag inte har i nuläget. Jag har tidigare bara jobbat en enda sommar (8 veckor) och på det är det ganska svårt att få ett fast jobb också. Så visst är timvik kanske inte mycket att hurra för egentligen men så länge ingen annan har ett bättre förslag så är det faktiskt min enda möjlighet att ens få jobba.

• luspudel

Jag har gått på långtidsvikariat i 13 månader nu, på en ava-rad i hemtjänsten. Trivs så himla bra och har pluggat snart en termin på omvårdnadsprogrammet, hoppas att få jobba kvar och bli lasad lagom tills jag är färdig (ska inte plugga så fort nu då jag ej får läsa på distans).

• LunaLunatic

Hej, är inte uska men undrar om ni kan hjälpa mig med en sak. Finns det listor för ob-tillägg för vbt inom kommunerna?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Vi Undersköterskor!