• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Konservativ tänkare

Men känns det inte trist att ha minst kompetens på hela arbetsplatsen?

Vore det inte skojigare om man fick jobba lite självständigare och själv bestämma om en pat. som kommer in behöver läkemedel, och få ta prover utan att det ska delegeras från MAS.

Tycker att ssk verkar vara så mycket självständigare än usk.

• kokos
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:19:46 följande:
    Men känns det inte trist att ha minst kompetens på hela arbetsplatsen?Vore det inte skojigare om man fick jobba lite självständigare och själv bestämma om en pat. som kommer in behöver läkemedel, och få ta prover utan att det ska delegeras från MAS.Tycker att ssk verkar vara så mycket självständigare än usk.
    Många gånger så ser vi USKor mer än SSK gör eftersom vi hela tiden är i patientens närhet. Vi är deras ögon så att säga! Iallafall inom boende.... Vi ser ju om dom har ont och ringer på SSK förklarar läget och blir t ex tillsagd att ge Alvedon.
  • Konservativ tänkare
    kokos skrev 2009-11-29 11:23:43 följande:
    Många gånger så ser vi USKor mer än SSK gör eftersom vi hela tiden är i patientens närhet. Vi är deras ögon så att säga! Iallafall inom boende.... Vi ser ju om dom har ont och ringer på SSK förklarar läget och blir t ex tillsagd att ge Alvedon.
    Ja, och det är ju bra, men känns det inte dumt att sakna den formella kompetensen som behövs för att själv gå och hämta en alvedon eller vad det nu kan vara.

Jag hade blivit galen på att inte få fatta några egna beslut.
  • Majsan70

Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:19:46 följande:

Men känns det inte trist att ha minst kompetens på hela arbetsplatsen?Vore det inte skojigare om man fick jobba lite självständigare och själv bestämma om en pat. som kommer in behöver läkemedel, och få ta prover utan att det ska delegeras från MAS.Tycker att ssk verkar vara så mycket självständigare än usk.
    Fast som ssk har du ju inte kompetens inom hela området....där har du ju läkare över dig ...o överläkare osv osv.

Du tycker ssk verkar roligare...KANON...men alla vi andra som tycker usk är roligare...skall vi räknas bort då?

Jag jobbar som jag tidigare sagt inom HT...där har jag en enorm frihet och ett mycket stort ansvar för VT hälsa o välmående på ALLA plan. Vi ser mycket mer än SSK som kanske inte ens har kontakt med alla sina pat. där. Delegeringarna kommer för övrigt inte från MAS...de kommer från respektive ansvariga SSK för den enheten.

Delegeringen får man föressten årsvis om det inte gäller något särskilt där man ibland kan få en tillfällig delegering. ( iallafall hos oss o där jag tidigare jobbat)
  • Konservativ tänkare
    Majsan70 skrev 2009-11-29 11:31:34 följande:
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:19:46 följande: Fast som ssk har du ju inte kompetens inom hela området....där har du ju läkare över dig ...o överläkare osv osv. Du tycker ssk verkar roligare...KANON...men alla vi andra som tycker usk är roligare...skall vi räknas bort då? Jag jobbar som jag tidigare sagt inom HT...där har jag en enorm frihet och ett mycket stort ansvar för VT hälsa o välmående på ALLA plan. Vi ser mycket mer än SSK som kanske inte ens har kontakt med alla sina pat. där. Delegeringarna kommer för övrigt inte från MAS...de kommer från respektive ansvariga SSK för den enheten. Delegeringen får man föressten årsvis om det inte gäller något särskilt där man ibland kan få en tillfällig delegering. ( iallafall hos oss o där jag tidigare jobbat)
    Självklart har läkaren en helt annan utbildning med andra kompetenser, men när det gäller sånt som en sjuksköterska gör så brukar en ssk kunna det bättre än en läkare.

Vet massa läkare som knappt kan sätta en kanyl längre, bara för att de aldrig gör det. Så provtagningar och sårvård är en sån grej som ssk faktiskt kan bättre än läkare.

I förhållandet usk-ssk däremot så är det väl inte samma sak riktigt.

Allt som en usk kan kan ju en ssk minst lika bra.

Men om ni trivs med ert jobb så är det ju jättebra! :)

Själv känner jag bara att jag hellre jobbar som ssk. Då kan jag också jobba som sjukvårdare i hemvärnet med fänriks grad. :)
  • Majsan70

Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:36:14 följande:

Självklart har läkaren en helt annan utbildning med andra kompetenser, men när det gäller sånt som en sjuksköterska gör så brukar en ssk kunna det bättre än en läkare.Vet massa läkare som knappt kan sätta en kanyl längre, bara för att de aldrig gör det. Så provtagningar och sårvård är en sån grej som ssk faktiskt kan bättre än läkare.I förhållandet usk-ssk däremot så är det väl inte samma sak riktigt.Allt som en usk kan kan ju en ssk minst lika bra.Men om ni trivs med ert jobb så är det ju jättebra! :)Själv känner jag bara att jag hellre jobbar som ssk. Då kan jag också jobba som sjukvårdare i hemvärnet med fänriks grad. :)
    Och många uskor har mer kompetens än ssk..så det där går att vända på. På sjukhusen jobbar man ju i team oxå.

Men det behövs ju båda sorter. Själv är jag fullt nöjd med mitt arbete o min utbildning. Har en kompis som är ssk o jag skulle inte vilja byta med henne för allt i världen. Pisslön för det ansvaret...neee.
  • kokos
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:31:19 följande:
    Ja, och det är ju bra, men känns det inte dumt att sakna den formella kompetensen som behövs för att själv gå och hämta en alvedon eller vad det nu kan vara.Jag hade blivit galen på att inte få fatta några egna beslut.
    Jo men hämta den får jag ju göra eller låsa upp medecinskåpet på boendes rum för att ge men jag måste ju säga till SSK innan vilket jag absolut inte ser som ett problem. Behöver en boende lugnande t ex så ger vi direkt men säger till SSK så det dokumenteras osv. Vi har ju samarbete!

Jag skulle aldrig vilja vara SSK för deras lön är urusel och de har världens ansvar. Känns inte värt det liksom... Jag tjänar ungefär lika mycket som en SSK på vår boende och då är jag "bara" USKa (privat)
  • Tant Groda

Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:01:51 följande:

Usk känns mer som den som gör slitgörat/inte orkade utbilda sig till ssk.
    Och alla väktare är de inte hade tillräckligt med betyg till polis
    Ssk är de som inte hade tillräckligt bra betyg för att kunna bli läkare
    Barnskötare är de som inte hade tillräckligt med betyg för att bli Förskolelärare (lärare)
    Listan kan göras lång...allt handlar om intesse.
    jag har inte intresse att vara ssk därför blir jag det inte.
    Det finn väktare som vill vara väktare och inte polis, barnskötare som vill vara barnskötare och inte FSKlärare ssk som vill vara ssk och inte läkare.

Du vill ssk, ja jättebra det behövs massor av duktiga ssk, men jag och många andra vill inte det
  • Tant Groda

Kommer antagligen inte kunna Godkänna min elev
    Skulle vara här denna helgen men har inte kommit och inte hört av sig, av hennes klasskamrat har jag hört att hon är sjuk (denne skulle sagt åt henne att höra av sig), hon är helt ok när hon väl är här, men man får handleda väldigt mycket

• emmisss

Nu kommer en motfalls kärring in och komenterar! :)

Jag är 25 år och jobbar som uska på ett äldreboende. Har jobbat sedan 2005. Jag tyckte och kände precis som ni andra uskor att vi jobbar närmast boende/patienten, man får den där goa kontakten med tanterna och gubbarna m.m Man slipper det absolut största ansvaret, det man gör är att rapporterar till ssk och dokumenterar, sen har man rygen fri typ, och handskas med anhöriga bollar man bara vidare till ssk m.m !

Men guuud så trött jag är på mitt jobb som uska, jag spyr påd det! Samma sak varje dag, pockar ut minst 4 diskmaskiner om dagen, gör minst ett städ varje dag, tvättar och hänger tvätt varje dag, torkar av bord och diskbänkar, dukar, lagar mat, bakar, serverar, plockar disk, hör på allt gnäll från de boende varje dag som ska bemötas med förståelse, handlar, beställer mat, går på möten, är frisör gör allt utan omvårdnad, som vi ska! Fy fan.

Jag har nu sökt ssk till våren eftersom jag känner att jag vill göra något annat än det som står ovan hela livet. Jag vill komma ifrån allt hushållsarnete och bara jobba med de roliga sakerna som att möta patienter( man kan ha en jätte bra och go kontakt med patienter även om man är ssk), ta prover, behandla och faktikst ta ansvar som en ssk, och ha ett mer utmanande arbete med olika karriärs möjligheter.

Det är jätte bra att så många trivs som uskor, men jag gör det absolut inte!!!!

Svar på tråden Vi Undersköterskor!