Nu kommer en motfalls kärring in och komenterar! :)
Jag är 25 år och jobbar som uska på ett äldreboende. Har jobbat sedan 2005. Jag tyckte och kände precis som ni andra uskor att vi jobbar närmast boende/patienten, man får den där goa kontakten med tanterna och gubbarna m.m Man slipper det absolut största ansvaret, det man gör är att rapporterar till ssk och dokumenterar, sen har man rygen fri typ, och handskas med anhöriga bollar man bara vidare till ssk m.m !
Men guuud så trött jag är på mitt jobb som uska, jag spyr påd det! Samma sak varje dag, pockar ut minst 4 diskmaskiner om dagen, gör minst ett städ varje dag, tvättar och hänger tvätt varje dag, torkar av bord och diskbänkar, dukar, lagar mat, bakar, serverar, plockar disk, hör på allt gnäll från de boende varje dag som ska bemötas med förståelse, handlar, beställer mat, går på möten, är frisör gör allt utan omvårdnad, som vi ska! Fy fan.
Jag har nu sökt ssk till våren eftersom jag känner att jag vill göra något annat än det som står ovan hela livet. Jag vill komma ifrån allt hushållsarnete och bara jobba med de roliga sakerna som att möta patienter( man kan ha en jätte bra och go kontakt med patienter även om man är ssk), ta prover, behandla och faktikst ta ansvar som en ssk, och ha ett mer utmanande arbete med olika karriärs möjligheter.
Det är jätte bra att så många trivs som uskor, men jag gör det absolut inte!!!!