• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • AlexandersMamma

Hejhej!! Vilken rolig tråd! =D

Jag är 22år och jobbat som uska sen våren 2008, jobbat innan på äldreboende, sen när jag vart uska så började jag på sjukhuset! För tillfället mammaledig då vi fick en tös 15 nov.

Jag tycker man får göra såå mycke mer på sjukhuset än på äldreboendet, jobbet på sjukhuset och också fått mig att växa enormt mycke och lärt mig så mycke som jag aldrig hade kunnat lära mig nånannanstanns. Jag stormtrivs, ska jag vara ärlig är jag ute efter "adrenalinkicken" ;P därför är jag lite inne på att bli ssk eftersom dom får jobba på ambulansen men jag har fortfarande så mycke att lära som uska och jag lär mig nytt varje dag, kickarna jag fått räcker för tillfället ialf!

En liten fråga vi kan spinna vidare på...

Bästa/sämsta ni vart med om?

Vi hade en kvinna inlagd på våran avd. jag jobbade natt och hon fick hjärtstopp, vi jobbade länge med henne, (det var första gången för mig) och hon överlevde, på morgonen när vi skulle vara med och skriva rapporter så kom hennes dotter & mamma dit, dom ville prata med mig och en tjej till som hade jobbat den natten, dom tackde oss för att vi räddat hennes liv, det var den bästa känslan jag någonsin känt, helt otroligt, det var helt underbart.. hon överlevde.

• Lantismamman75an

Jag har jobbat på en förlossningsavdelning i 1,5år. Tyvärr var sjukhuset tyvärr tvungen att spara in pengar och sparkade alla vikarier Annars hade jag fått fast anställning... Men det var det mest roligaste jobbet jag haft. Stressigt,utmanande men så otroligt givande! Jag blev färdig uska 1995.

• leia83

hej hej alla. En uska till hær. Jag arbetar i danmark på sjukhuset nattetid Love it!
    Någon mer æn jag som arbetar i danmark kanske??

• kimsi
    morrontrött skrev 2009-12-19 21:28:34 följande:
    Hej uskor! Jag är uska och har jobbat fem år inom hemtjänst/äldreomsorg. Ett roligt jobb med många goa tanter och gubbar. Sedan några månader tillbaka har vi fått ett nytt system att jobba efter, kallat Laps Care som är ett riktigt skitsystem. Tidigare planerade vi själva (liten arbetsgrupp i servicehus på landsbygden) men nu sitter en samordnare och planerar åt alla servicehusen och vi får åka fram o tillbaka för att hjälpa till på andra servicehus. ser hon att vi har en lucka nånstans så trycks det in ett annat ärende nån annanstans. vår kafferast är borttagen och det kan gå många timmar innan vi får rast. ibland upp till sex timmar. det är mycket stress och ingen tid för nyckelbyte, toalettbesök osv.Är det fler som har detta system där det fungerar bättre?
    Vi har kört Laps care i två år och vad ska jag säga, det är skit! På nio timmar har vi 30 minuters rast inplanerad (och det är en bra dag om vi hinner ta det), det är knappt någon restid inplanerad, det hela är upplagt på ett skrattretande sätt. Vi har påtalat bristerna tusentals gånger men inget händer.
  • Tant Groda

Det där laps care låter ju helt vansinnigt. Låter som ett sätt som finns endast för att spara pengar och undvika att anställa vid behov.

• kimsi

Tant Groda skrev 2009-12-20 09:41:57 följande:

Det där laps care låter ju helt vansinnigt. Låter som ett sätt som finns endast för att spara pengar och undvika att anställa vid behov.
    Ja Laps care ÄR skit, när man kommer till jobbet så ligger lappen där och väntar och man kan inte påverka speciellt mycket. Där står det exakt vilken tid jag ska vara på ett visst ställe t.ex 07.22 hos xxxx och så står det vad jag ska göra och att jag har tex 15 minuter på mig och sedan kan nästa besök vara inbokat till 07.45 och ingen hänsyn tas till att vi kan ha tre mils körväg i vinterväglag.

Helt plötsligt kan jag ha en dubbelbemanning inbokad med en jobbarkompis och nästa besök är en dubbelbemanning med någon helt annan, så samåk fungerar oftast inte och vi är kort om leasingbilar (och vi jobbar i ett distrikt som är sju kvadratmil)

Det händer allt som oftast att man har ett besök inbokat säg 19.10 och det är beräknat att ta 40 minuter och trots det är man inbokad på nästa besök 19.30, man ska helt enkelt dela på sig och vara på två ställen samtidigt. Kommer det ett larm så rasar allt som ett korthus (och larm har vi ofta).

En vanlig dag kör man 7-16 och då har man EN rast och den är ofta 11-11.30 och i bästa fall får man den rasten, men det händer att man inte får någon alls på nio timmar. Och ja, vi har klagat upprepade gånger både till enhetschefen och facket men inget händer.
  • kimsi
    Willow skrev 2009-12-20 19:17:24 följande:
    ingen som jobbar i ambulansen?
    Är väl inte så vanligt med uskor där längre, kommer väl större och större krav på ssk.
  • morrontrött

Ja, laps care är ett riktigt skitsystem. snacka om att köra slut på personalen.
    allra sämst blir det för våra vårdtagare som numera måste träffa många fler i personalen. tidigare var det så viktigt med kontinuitet, att det skulle vara trygghet i första hand. så få som möjligt för de gamla att träffa. men nu måste vi som jobbar flänga hit och dit till andra servicehus där vi ska hjälpa gamla vi aldrig varit hos tidigare. usch, jag mår så dåligt av detta. är det såhär vi ska behandla våra gamla? är det såhär vi vill ha det när vi själva är gamla?

blä säger jag bara.

• Tant Groda

Låter som ett fruktansvärt system!
    Ett system så verkar bra i terorin men usel i praktiken...sjukt!
    Men fortsätt klaga och sen kan man ringa till arbetsmiljöverket och höra om vad de tycker om en sån situration som ni har,.

Svar på tråden Vi Undersköterskor!