Tant Groda skrev 2009-12-20 09:41:57 följande:
Det där laps care låter ju helt vansinnigt. Låter som ett sätt som finns endast för att spara pengar och undvika att anställa vid behov.
Ja Laps care ÄR skit, när man kommer till jobbet så ligger lappen där och väntar och man kan inte påverka speciellt mycket. Där står det exakt vilken tid jag ska vara på ett visst ställe t.ex 07.22 hos xxxx och så står det vad jag ska göra och att jag har tex 15 minuter på mig och sedan kan nästa besök vara inbokat till 07.45 och ingen hänsyn tas till att vi kan ha tre mils körväg i vinterväglag.
Helt plötsligt kan jag ha en dubbelbemanning inbokad med en jobbarkompis och nästa besök är en dubbelbemanning med någon helt annan, så samåk fungerar oftast inte och vi är kort om leasingbilar (och vi jobbar i ett distrikt som är sju kvadratmil)
Det händer allt som oftast att man har ett besök inbokat säg 19.10 och det är beräknat att ta 40 minuter och trots det är man inbokad på nästa besök 19.30, man ska helt enkelt dela på sig och vara på två ställen samtidigt. Kommer det ett larm så rasar allt som ett korthus (och larm har vi ofta).
En vanlig dag kör man 7-16 och då har man EN rast och den är ofta 11-11.30 och i bästa fall får man den rasten, men det händer att man inte får någon alls på nio timmar. Och ja, vi har klagat upprepade gånger både till enhetschefen och facket men inget händer.