• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Kimmi

Linda88
    Det är det bästa jobbet man kan ha enligt mig :)
    Mkt omväxlande ingen dag är den andra lik. Man kommer till jobbet och vet inte vad dagen har att erbjuda. Högt tempo vilket jag gillar :)
    På förlossningsavdelningen där jag jobbar har vi även eftervård.
    Efter förlossningen flyttar familjen in till ett familjerum. Vi som undersköterskor är med och assisterar vid en förlossning, tar hand om hela familjen efteråt, hjälper till med skötning av barn, ger mkt information, hjälp med amning.
    Innan jag började på förlossningen ville jag gärna bli BM men nu känner jag att jag trivs utmärkt i min roll som undersköterska.

• Linda88

Åh, det låter ju helt underbart! Hur ofta är det egentligen som det "slutar dåligt", så att säga? Det är väl ändå inte så ofta som barnen är dödfödda osv. Fast det beror kanske lite på i vilken stad man arbetar.. I Stockholm t.e.x. lär det ju hända mer tråkigheter än vad det gör på BB i t.ex. Östersund eller Sollefteå.

• Päron1986

Vad tråkigt att du gick miste om den upplevelsen. men vad underbart med barn! det finns fler chanser att ta och vill du så ta den! det uppmuntrar jag till! hellre göra saker än ångra att man inte gjort :)

Linda88 skrev 2009-11-03 15:26:05 följande:
    Förut ville jag läsa vidare och så småningom bli barnmorska, men jag vacklar just nu. Jag känns inte ha någon lust att sitta i skolbänken i flera år till, och på sätt och vis tvivlar jag också på om det verkligen är inom vården jag vill jobba. Så det är svårt. Jag har i alla fall en dröm, och det är att få åka till Afrika och arbeta några månader, gärna med sjuka barn och kvinnor som är gravida. Men, innan den drömmen kan bli verklighet känns det lite som att man måste utbilda sig till ssk, och helst ha läst nån kurs i franska också. Och just nu har jag verkligen ingen lust att plugga! När jag läste till usk på gymnasiet så var det planerat att vi skulle ha just en sådan här "Afrika-resa" som projektarbete, jag och 3 andra tjejer. "Tyvärr" tänkte jag säga, så blev jag gravid och läste aldrig det sista året på gymnasiet. Men de här 3 andra tjejerna lyckades i alla fall samla ihop pengar till resan genom olika loppmarknader, sälja kakor/strumpor/lotter etc, så dom åkte dit och var där i tre veckor. Dom fick uppleva mycket olika saker, bl.a. var dom med och höll i en sexualundervisning där dom berättade om kondomer, sjukdomar osv. De delade också ut kondomer som dom blivit sponsrade med. Sen fick de följa med en barnmorska dagligen och besöka byns sjuka, hjälpa till med vården osv. Näst sista dagen de var där fick de också vara med om en förlossning. Det är trist att jag inte kunde följa med på den resan, men jag är fast besluten att jag själv ska göra detsamma en dag. Frågan är bara när! De säger att det var deras livs bästa upplevelse, och det tvivlar jag inte en sekund på!
  • Päron1986

Usk på förlossningen? wow! Det skulle vara något för mig!!

Vill även gärna bli sos alarm-"telefonsvarare" shit, kommer inte på vad det heter i skrivandet stund! och jobba med psykiskt sjuka... kriminella, missbrukare...

Kimmi skrev 2009-11-04 08:36:35 följande:
    Linda88 Det är det bästa jobbet man kan ha enligt mig :) Mkt omväxlande ingen dag är den andra lik. Man kommer till jobbet och vet inte vad dagen har att erbjuda. Högt tempo vilket jag gillar :) På förlossningsavdelningen där jag jobbar har vi även eftervård. Efter förlossningen flyttar familjen in till ett familjerum. Vi som undersköterskor är med och assisterar vid en förlossning, tar hand om hela familjen efteråt, hjälper till med skötning av barn, ger mkt information, hjälp med amning. Innan jag började på förlossningen ville jag gärna bli BM men nu känner jag att jag trivs utmärkt i min roll som undersköterska.
  • lisan

Hoppar in här också..uska sedan 24 år tillbaks och läste om Norge..Linda88 gick du genom ett bemanningsföretag eller sökte du direkt ?

• Kimmi

Linda88
    Jag arbetar på en förlossningsavdelning där vi tar emot kvinnor som har haft en normal fullgången graviditet, alltså inga prematurer, mammor med högt blodtryck eller diabetes. På de 1,5 året jag varit där har det varit 2 dödsfall.

• Linda88

lisan: Jag sökte direkt. Letade runt efter lediga jobb på kommunens hemsida, och ramlade över en annons där dom sökter sjuksköterskor till ett boende. Jag tog kontakt med personalrekryteraren och frågade om det fanns ett behov för undersköterskor också -och det hade dom! Två dagar efter att jag flyttat hit fick jag komma på intervju, och några dagar senare började jag min introduktion. Snabba puckar!

Kimmi: Vad skönt! Det måste vara det värsta man är med om när man arbetar på en förlossningsavdelning, att man måste ta "det" samtalet med de nyblivna föräldrarna.

• lisan

Ja det kan man ju säja..är lite sugen på att testa någon vecka bara på sommaren men vill hitta någon bra bemanningsföretag..
    Kimmi..var jobbar du? arbetar också inom perinatal..

• Päron1986

Helt ot men jag måste dela med mig.

Gå fackets utbildningar som finns via abf.
    jag har gått fackets grunder (för de under 30) medlemskursen (för alla), fakcet och politiken (för alla) pengar för livet (för alla) och de ger så ENORMT mycket som man inte har en aning om!

sorry för ot, men det är verkligen nyttigt! man får reda på vad facket har haft för betydelse, man får veta väldigt, väldigt mkt om försäkringar!

vet ni vad? idag på kursen fick vi veta att coca cola innehåller fiskrens! På "Pengar för livet"-kursen!

Svar på tråden Vi Undersköterskor!