• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • leia83

Päronsplit: Nej det lönar sig inte att bo i danmark, bor man i sverige tjänar man så enormt mycket mer när pengarna ändras i valuta. Så jag åker bron över varje dag .-) var jobbar du?

• drever

undersköterska/skötare ..springvik ibland inom slaveri i from av personlig assistent till gratis lön inom privat bolag. dröm jobbet på avdelning 37 på us . psykiatriska avledningar i form av affektiva störningar.

• Konservativ tänkare

Varför vill man bli undersköterska?
    Det måste på alla sätt vara bättre att läsa till sjuksköterska på en gång.

• leia83

Konservativ tänkare: Alla vill inte bli sköterskor med tanke på att arbetet som sköterska inte är fullt lika patient inriktad. De har massor med pappers arbete och inte lika mycket tid till patienterna. SOm undersköterska får man tiden och möjligheten att vara den som är närmst patienten samt så får man göra en del medicinska grejjer ändå. Därför valde jag att bli usk

• Tant Groda

Konservativ tänkare skrev 2009-11-28 09:16:09 följande:

Varför vill man bli undersköterska?Det måste på alla sätt vara bättre att läsa till sjuksköterska på en gång.
    Jag har absolut inget intresse att ha låg lön med det STORA ansvar en ssk har, jag vill inte sitta i en telefon större delen av dagen och bråka med (folkilskna?) anhöriga/kommun/ och andra avdelningar, finner heller inget intressa av att sitta vid en dator och dokumentera ALLT som jag gör, jag har inget större intresse av att hålla koll på att läkaren ger rimliga doser på den med. h*n ordinera samt att ha koll på vad " vi kör på det vanliga", när läkaren inte riktigt vet hur något fungerar
    Har har heller inget större intresse av att stå och dela med. i tid och otid eller att inte få vara ostörd på sin rast.

Som usk kan jag lätt bolla över de (folkilskna) samtalen från anhöriga/kummuner och andra avdelningar till en ssk, jag får vara med pat och se till att han eller hon har det så bra som möjligt under sin vistelse hos oss samt håller sih hel och ren. Jag får lägga om sår (det gör inte ssk hos oss) och jag får vara med och rehabilitera patienten, jag får möjligheten att driva mina kolleger till vanvettet med hur man arbetar ergonomiskt
    Jag slipper oftast få till svar vi kör det vanliga, för det har ssk redan klurat ut och jag får faktiskt ha min rast ostörd.

Jag är väl medveten om att allt det arbete jag gör kan en ssk göra, jag som usk kan inte göra allt som en ssk gör men jag kan underlätta hennes arbete enormt.

Jag känner att de få tusenlappar en ssk får mer än en usk kan jag undvara.
    Det enda som jag känner att jag kan sakna i mitt arbete om usk är att inte kunna ta bort dropp och ibland kan jag oxå sakna att inte vara lika viktig och räknas lika mycket som en ssk, men det är väl det enda.

Med detta menar jag inte att jag har ÄLSKAR mitt arbete som usk och att jag ALDRIG kommer att studera vidare. Jag trivs trivs ganska bra som usk, men känner en längtan att få jobba med något annat (arbetsterapeut), men inte än, jag vill suga på karamellen ett tag till, skaffa mig mod till att våga...

Helt enkelt att vara SSK passar inte mej, däremot gör usk det och om jag aldrig får modet till att studera vidare, så kommer jag vara väldigt nöjd med att vara usk
  • leia83

Tant Groda skrev 2009-11-28 16:22:07 följande:

Jag har absolut inget intresse att ha låg lön med det STORA ansvar en ssk har, jag vill inte sitta i en telefon större delen av dagen och bråka med (folkilskna?) anhöriga/kommun/ och andra avdelningar, finner heller inget intressa av att sitta vid en dator och dokumentera ALLT som jag gör, jag har inget större intresse av att hålla koll på att läkaren ger rimliga doser på den med. h*n ordinera samt att ha koll på vad " vi kör på det vanliga", när läkaren inte riktigt vet hur något fungerarHar har heller inget större intresse av att stå och dela med. i tid och otid eller att inte få vara ostörd på sin rast.Som usk kan jag lätt bolla över de (folkilskna) samtalen från anhöriga/kummuner och andra avdelningar till en ssk, jag får vara med pat och se till att han eller hon har det så bra som möjligt under sin vistelse hos oss samt håller sih hel och ren. Jag får lägga om sår (det gör inte ssk hos oss) och jag får vara med och rehabilitera patienten, jag får möjligheten att driva mina kolleger till vanvettet med hur man arbetar ergonomiskt Jag slipper oftast få till svar vi kör det vanliga, för det har ssk redan klurat ut och jag får faktiskt ha min rast ostörd.Jag är väl medveten om att allt det arbete jag gör kan en ssk göra, jag som usk kan inte göra allt som en ssk gör men jag kan underlätta hennes arbete enormt.Jag känner att de få tusenlappar en ssk får mer än en usk kan jag undvara.Det enda som jag känner att jag kan sakna i mitt arbete om usk är att inte kunna ta bort dropp och ibland kan jag oxå sakna att inte vara lika viktig och räknas lika mycket som en ssk, men det är väl det enda.Med detta menar jag inte att jag har ÄLSKAR mitt arbete som usk och att jag ALDRIG kommer att studera vidare. Jag trivs trivs ganska bra som usk, men känner en längtan att få jobba med något annat (arbetsterapeut), men inte än, jag vill suga på karamellen ett tag till, skaffa mig mod till att våga...Helt enkelt att vara SSK passar inte mej, däremot gör usk det och om jag aldrig får modet till att studera vidare, så kommer jag vara väldigt nöjd med att vara usk
    Mycket bra skrivet!!! precis så känner jag.
  • Tinko

Varför vill man bli undersköterska?Det måste på alla sätt vara bättre att läsa till sjuksköterska på en gång.
    Om alla tänkte så hur hade du då tänkt att vården skulle gå runt? Bra svar av Tant Groda!
  • Konservativ tänkare

Men känns det inte lite tråkigt att inte ha samma kunskaper som en ssk?
    Ni får väl inte administrera dropp eller mediciner t.ex.?

Jag funderar på att någon gång utbilda mig till ssk, just för att det är ganska breda kunskaper man får.

Usk känns mer som den som gör slitgörat/inte orkade utbilda sig till ssk.

Hur är det med provtagningar? Får ni ta venösa prover?

• Majsan70

Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:01:51 följande:

Men känns det inte lite tråkigt att inte ha samma kunskaper som en ssk?Ni får väl inte administrera dropp eller mediciner t.ex.?Jag funderar på att någon gång utbilda mig till ssk, just för att det är ganska breda kunskaper man får.Usk känns mer som den som gör slitgörat/inte orkade utbilda sig till ssk.Hur är det med provtagningar? Får ni ta venösa prover?
    Alla är ju inte intresserade av att ha det ansvaret som en SSK har.
    Huruvida man får ta venösa prover eller ej beror ju på vart man jobbar. Själv jobbar jag i hemtjänst o tar inga prover, men när jag var på sjukhus tog jag prover.

Finns många uskor som jobbar på VC i labbet o där får de göra en hel del. När jag var på fertilitetskliniken var det enbart uskor som hade i labbet att göra.

Själv har jag varken lust tid eller ekonomi att läsa ytterigare år för att inte tala om ifall man vill specialicera sig inom ssk yrket o måste läsa ytterligare år för att få en hyfsad lön.

Som usk i HT har jag tillräckligt mycket pappersarbete o som ssk ökas det på tiofalt...fy vad tråkigt!
  • kokos
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-29 11:01:51 följande:
    Men känns det inte lite tråkigt att inte ha samma kunskaper som en ssk?Ni får väl inte administrera dropp eller mediciner t.ex.?Jag funderar på att någon gång utbilda mig till ssk, just för att det är ganska breda kunskaper man får.Usk känns mer som den som gör slitgörat/inte orkade utbilda sig till ssk.Hur är det med provtagningar? Får ni ta venösa prover?
    Jag har varken orken eller lusten att läsa till SSK. Som gruppledare/USK har jag redan nog med papperabete. Prover kan man få ta som USKa beroende på var man jobbar. PÅ det äldreboende jag jobbar på brukar SSK fråga om man vill göra det åt dom
Svar på tråden Vi Undersköterskor!