Konservativ tänkare skrev 2009-11-28 09:16:09 följande:
Varför vill man bli undersköterska?Det måste på alla sätt vara bättre att läsa till sjuksköterska på en gång.
Jag har absolut inget intresse att ha låg lön med det STORA ansvar en ssk har, jag vill inte sitta i en telefon större delen av dagen och bråka med (folkilskna?) anhöriga/kommun/ och andra avdelningar, finner heller inget intressa av att sitta vid en dator och dokumentera ALLT som jag gör, jag har inget större intresse av att hålla koll på att läkaren ger rimliga doser på den med. h*n ordinera samt att ha koll på vad " vi kör på det vanliga", när läkaren inte riktigt vet hur något fungerar
Har har heller inget större intresse av att stå och dela med. i tid och otid eller att inte få vara ostörd på sin rast.
Som usk kan jag lätt bolla över de (folkilskna) samtalen från anhöriga/kummuner och andra avdelningar till en ssk, jag får vara med pat och se till att han eller hon har det så bra som möjligt under sin vistelse hos oss samt håller sih hel och ren. Jag får lägga om sår (det gör inte ssk hos oss) och jag får vara med och rehabilitera patienten, jag får möjligheten att driva mina kolleger till vanvettet med hur man arbetar ergonomiskt
Jag slipper oftast få till svar vi kör det vanliga, för det har ssk redan klurat ut och jag får faktiskt ha min rast ostörd.
Jag är väl medveten om att allt det arbete jag gör kan en ssk göra, jag som usk kan inte göra allt som en ssk gör men jag kan underlätta hennes arbete enormt.
Jag känner att de få tusenlappar en ssk får mer än en usk kan jag undvara.
Det enda som jag känner att jag kan sakna i mitt arbete om usk är att inte kunna ta bort dropp och ibland kan jag oxå sakna att inte vara lika viktig och räknas lika mycket som en ssk, men det är väl det enda.
Med detta menar jag inte att jag har ÄLSKAR mitt arbete som usk och att jag ALDRIG kommer att studera vidare. Jag trivs trivs ganska bra som usk, men känner en längtan att få jobba med något annat (arbetsterapeut), men inte än, jag vill suga på karamellen ett tag till, skaffa mig mod till att våga...
Helt enkelt att vara SSK passar inte mej, däremot gör usk det och om jag aldrig får modet till att studera vidare, så kommer jag vara väldigt nöjd med att vara usk