• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • versan
    Daggdroppen skrev 2009-10-16 11:12:42 följande:
    Nej, alltså det man håller i händerna när man tar ut varma saker ur ugnen Om man inte har grillvantar (heter det så då?) så har vi pannlappar här Vadderade eller virkade, vhatever (För att ni andra ska hänga med så hade jag kommenterat hennes inlägg om den fina virkade mössan och jag skrev att om jag skulle virka en likadan så skulle det bli till en pannlapp. Alltså det man har för att inte bränna sig. Vad kallar ni det?) Finlandismer är för roliga ibland
    Här I Norrland kallar vi dom för Pannlappar för inomhus (ugnen)
    Grillvantar för Utomhus (grillen)
  • versan
    Pums skrev 2009-10-16 16:31:15 följande:
    Äntlige hittat er!!!Hur lyckades jag att få abstinens efter att varit utan er bara sen i morse? Måste vara ett bra gäng tjejer här säger jag bara!!Jag var en av de tre som fick den lilla länken......men det var länken som gick till den gamla tråden dock.....Men nu har jag hittat er!!Och idag visar jag min matsal i bloggen:snovitadrommar.blogspot.com/
    MEN såååå Jättefint.
    Ser framför mig hur snyggt det blir med Panel sedan.
    Och bordet är supersnyggt.
    Me like...
  • mariaw

Fluffiga: Tycker också att din blogg är väldigt fin. Ser kanske lite olika ut i olika webbläsare, förstår dock att det är frustrerande när det krånglar.

Min systerson hade affektanfall som började i två års åldern. han hade tre anfall som sedan nu vid nio års ålder vuxit bort. tror de försvann helt när han blev fem, men jag är inte helt säker...Min äldsta dotter Ebba nu 4 år har haft feberkramper vid två tillfällen av väldigt kraftig art, men det är en helt annan sak. Jobbigt hur som helst när de små inte mår bra...
    Hittade en bra länk om affektanfall på vårdguiden...
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Affektanfall-/

gummsan: Tror det blir snyggt med vilket som. Har ni stora väggytor tror jag nog enbart panel kan bli lite för mycket och jag skulle då välja halvpanel och tapet. Visa gärna bilder... I vårat kommande vardagsrum på 36 kvm tänkte vi ha en vägg med råspont liggandes och resterande väggar målade. Tror det blir bra eftersom det är så stora ytor som är synliga och enbart råspont lan där bli too much...

Våra fönster har kommit och vissa är på plats. Vilken stor skillnad det blir med utbyggnaden! Bloggade igår om vimplar jag förut sytt...

• Gummsan82

numberone; vi har nu enats, maken och jag. Det blev en rostfri fläktkåpa, och sen ska vi ha någon typ av smalrandig tapet i grått och vitt. Kravet är att den måste vara lätt att torka av och hålla ren. Så jag ska ta mig en tripp ner till lokala färgaffäten på måndag och kolla in utbudet.
    Hittade två på Sandberg http://www.sandbergab.se/sv/products/wallpaper/Fabian%20(NW)/525-21 och http://www.sandbergab.se/sv/products/wallpaper/Hilda%20(NW)/500-21 Man kan klicka upp inspirationsbilden med det är lite fell kulörer och man ser inte så bra.

Nån som vet nån nätsida där man kan "tapetsera" ett rum?

• mj82

hej!
    slänger in en fråga o hoppas på svar här. ni har säkert målat något bord vitt. vad använder ni för färg? har hämtat ett gammalt ekbord idag men vill ha det vitt så det ska målas. tips o råd på hur jag går till väga. någon som har bild på ett egenmålat bord?
    måste väl nästan vara någon färg som tål en del då det slits en hel del just på matbordet. att det är en yta som ska tåla mycket.

• versan
    Daggdroppen skrev 2009-10-17 12:30:23 följande:
    Mina inlägg blir sporadiska ser jag och jag hinner aldrig läsa ikapp ordentligt.Har en hel del gäster nu, mest varje dag.Surfar bara en stund för jag letar efter info om affektkramp/affektanfall.Har någon av er erfarenhet av det?Julia har antagligen det och jag skulle vilja veta mer om det. Hennes första anfall kom vid ca 7.5 månader och sedan dess har det varit några, kanske 6-7 stycken.De kommer alltid strax efter att hon trillat omkull,  antingen från sittande eller från stående och slagit huvudet. Det är inga farliga eller hårda fall utan ibland kan hon slå sig mer utan att hon får anfall. Det är i samband med att hon är trött som anfallen kommer.Ett anfall ser ut på det sättet att hon ramlar, börjar skrika, jag tar upp henne, hennes ögon rullar bakåt och hon stänger dem samtidigt som kroppen och nacken blir slapp. Huvudet trillar alltså bakåt och hon blir alldeles livlös i kroppen. Hon är onåbar under ett par sekunder och är avsvimmad. Igår var längsta anfallet hitills så jag ringde läkare som sa att det antagligen är affektanfall. Nu när jag läser om det ser jag att det är ärftligt så det kanske förklarar varför jag också har lätt för att svimma. Hittills när det har hänt har jag antagit att Julia också har lätt för att svimma, precis som mig. Men tanken om epilepsi har också funnits. Har någon av er vait med om samma sak???? Som jag förstod var det väl vanligast hos barn i trotsåldern. Jag skulle bli glad att höra om andras erfarenheter av detta.Nu borde jag ta över golvet med dammsugaren före gsterna kommer...
    Men UJJJJ! Stackars er...
    Det är aldrig roligt att måsta vara med om detta när någon får kramp.
    Vi har själva epilepsi (4stycken) i släkten så det har man sett på nära håll.
    Själv har jag inte blivit drabbad (ritar ett + i taket och skickar en besvärjelse att jag slipper)
    Har så mycket annat elände så det räcker Och blir över.
    Funderar & konsulterar min mamma....
    .....
    .....
    .....
    Sitter med henne i telefon nu....
    tar tid att lyssna & skriva.
    ....
    ....
    ....
    Mera info:
    Innan ett anfall kommer så har barnet känning av det och barnet kan bli svettig rulla med ögonen, & vara slapp lealös Och även svimma av & vara okontaktbar.
    Man kan även ha microanfall där det inte syns att man har anfall.
    (det syntes först på min syrras pojke att han hade epilepsi när han spelade dataspel = han var ej kontaktbar fast han tittade på skärmen & spelade)
    Alla anfall kan se olika ut enligt mamma.

Min morbror när han var liten (2-3år) kunde han plötsigt gå ute på vägen, plötsligt stannade han upp 1-2 sekunder och sedan fortsatte han & gå som om inget hade hänt.
    han fick ett micro-anfall. (vet ej riktigt vad jag ska kalla det)
    (Han fick en mindre kortslutning i hjärnan)
    Det hände ibland att det kom en bil tex och dom tutade på gårdplanen att han skulle flytta på sig, men han hörde ej detta.
    han hade alltså epilepsi fast han stod upprätt.
    Sedan fick han värre anfall när han blev äldre.
    Då ramlade omkull, Ögon rullade bakåt & han svimmade av.
    Käkarna är kunde bli spända &  han kunde bita sig i tungan.  
    Inga anfall ser likadana ut.

Viktigt är att ta reda på om barnet har epilepsi pågrund av att varje anfall ger skador på hjärnan. (en del får mindre skador, en del får större beroende på hur lätta eller svåra anfallen är)
    Därför är det viktigt att ta reda på om Julia är drabbad av detta på en gång ej vänta & godta läkarens svar.
    För det finns bra läkemdel som kan ta bort anfallen eller åtminstone dämpa dom Om det skulle vara epilepsi. (håller nu tummarna för henne att det inte är det)
    Men för säkerhetsskull så KRÄV AV Läkaren att han skriver en remiss för ett längre epilepsi test.
    Med Dom korta testen kan man ibland missa epilepsi på.
    EEG test heter dom.
    Då syns störningar i hjärnan man kan även framkalla störningar genom stroboskopljus såna där blinkande ljus som dom har på discotek.
    Men jag vet inte om dom gör det på små banr som Julia.

Epilepsi kan man ha utan att ha ärftliga anlag för det.
    Man kan tex få epilepsi av en utdragen förlossning eller om hon ramlat slagot huvudet eller föds med navelsträngen runt halsen m,m....
    Det är så mycket som man kan få det av.
    Phu det var mycket att skriva.
    Hoppas du får hjälp.
    kram
    versan
  • Gummsan82
    Gummsan82 skrev 2009-10-17 16:13:29 följande:
    numberone; vi har nu enats, maken och jag. Det blev en rostfri fläktkåpa, och sen ska vi ha någon typ av smalrandig tapet i grått och vitt. Kravet är att den måste vara lätt att torka av och hålla ren. Så jag ska ta mig en tripp ner till lokala färgaffäten på måndag och kolla in utbudet.Hittade två på Sandberg www.sandbergab.se/sv/products/wallpaper/Fabia...(NW)/525-21 och www.sandbergab.se/sv/products/wallpaper/Hilda...(NW)/500-21 Man kan klicka upp inspirationsbilden med det är lite fell kulörer och man ser inte så bra.Nån som vet nån nätsida där man kan "tapetsera" ett rum?
    Tapeterna Fabian och Hilda ska vara ljusgråvitrandiga...
  • versan

Och jösses Fluffiga!
    Bortse från alla stavfel & sliringar på tangentbordet.
    Så går det när man håller i en telefon & skall skriva samtidigt.

• Daggdroppen

Nu har gästerna åkt.

TACK för era svar om både blogg och anfall!

Har nu läst på lite mer och det verkar väl nog vara en affektkramp. Tack Versan för att du kollade med din mamma! Jag ska garanterat ha koll på Julia och vid minsta förändring ska jag minnsann begära remiss. Frågade också av läkaren idag men han tyckte inte att det i det här skedet var nödvändigt med undersökning. Men ändrar anfallen karaktär eller blir längre ska jag återkomma.

Det vanliga är väl att man får anfallen efter att t.ex. ha blivit skrämd men i vissa fall kan det också komma genom slag mot huvudet. Eller var det smärta överlag? Minns ej. Hursomhelst kom jag att tänka på en händelse då jag var liten. Jag har alltid haft lätt för att svimma men jag har bara krampat en gång. Jag minns då jag fick jätteont i magen i bastun. Hann bara ta mig ner från bastulaven då jag svimmade och mamma sa att jag hade legat och krampat en ganska lång stund. Efter det var jag normal igen. Vi åkte aldrig in och jag har aldrig haft det igen, kanske var det just en affektkramp iom att det är ärftligt.

mj82 skrev 2009-10-17 16:37:38 följande:
    hej! slänger in en fråga o hoppas på svar här. ni har säkert målat något bord vitt. vad använder ni för färg? har hämtat ett gammalt ekbord idag men vill ha det vitt så det ska målas. tips o råd på hur jag går till väga. någon som har bild på ett egenmålat bord? måste väl nästan vara någon färg som tål en del då det slits en hel del just på matbordet. att det är en yta som ska tåla mycket.
    Är det ett matbord borde det nog kanske målas med en högblank färg och ingen halv eller helmatt. Just för att det ska gå att torka av lättare. Sedan ska jag inte uttala mig om märken för att vi inte har samma som er.
    versan skrev 2009-10-17 15:48:37 följande:
    Här I Norrland kallar vi dom för Pannlappar för inomhus (ugnen) Grillvantar för Utomhus (grillen)
    YES! Ja men då så! Då var jag inte ut och cyklade
  • Gummsan82

Känner mig lite duktig idag!

Min kära lillasyster, hon är 24 och jag är 27, bor i Norge. Alldeles för långt bort ibland.
    Hon blev av misstag gravid med sin sambo för för ett litet tag sedan, absolut inte planerat. Barn ligger inte i deras plan än på ca 3 år och de har nysst flyttat till hus, skaffade dessutom hund förra året. de har även en stundande resa till Afrika, i början av december. De vet inte när de fluýttar hem till Sverige igen och hur arbetsmarknaden kan svänga. Hon frågade mig om råd, och jag sa att jag tyckte hon (de) skulle vara själviska. Vill ni ha barn nu, passar det in i eran tillvaro nu? Jag stödjer dig vilket beslut du (ni) än tar. Hennes sambo stöttar henne också, vilket som.
    Hon var hos läkaren och gjorde en undersökning, gyn och VUL UL. Hon var i v 5.
    Hon fick en akuttid till medicinsk abort, som hon fick genomföra eller hoppa över. Enligt hennes sambo hade hon tid i torsdags. Har inte pratat med henne ännu.

Kände att jag ville visa henne lite omtanke, trots avståndet. så idag när vi var i stan så köpte jag ett doftljus ("höstros") i fin plåtburk och en sten med ordet KÄRLEK på Åhlens, en strut med "Glad Höst" (vanilj, lingon, rödvin, kaffe) från Åre chokladfabrik, två rosa gelpennor från Clas Ohlson och ett litet kort. Hemma lada jag allt i en låda. Men jag tyckte inte det jag köpt fyllde upp ordentligt, så jag rotade fram en rispåse från bröllopet och stoppade i en tvål med ett hjärta på. Sen tog jag en påse kanelthé (jag fick två st i present för ett litet tag sen), la i en glasburk, klippte till en runt tygbit i linne och knöt fast en etikett med hampa snöre. La det i lådan och nu ska den para slås in och adresseras.
    Maken min tyckte jag var jättegulig, och jag måste nog hålla med! {#lang_emotions_dreamer} En låda omtanke blev det!

Hoppas nu bara ett gåvorna kommer fram hela och att hon gillar det! Och att tullen inte tycker det ser eller lucktar mysko!

Svar på tråden Vita hem