Daggdroppen skrev 2009-10-17 12:30:23 följande:
Mina inlägg blir sporadiska ser jag och jag hinner aldrig läsa ikapp ordentligt.Har en hel del gäster nu, mest varje dag.Surfar bara en stund för jag letar efter info om affektkramp/affektanfall.Har någon av er erfarenhet av det?Julia har antagligen det och jag skulle vilja veta mer om det. Hennes första anfall kom vid ca 7.5 månader och sedan dess har det varit några, kanske 6-7
stycken.De kommer alltid strax efter att hon trillat omkull, antingen från sittande eller från stående och slagit huvudet. Det är inga farliga eller hårda fall utan ibland kan hon slå sig mer utan att hon får anfall. Det är i samband med att hon är trött som anfallen kommer.Ett anfall ser ut på det sättet att hon ramlar, börjar skrika, jag tar upp henne, hennes ögon rullar bakåt och hon stänger dem samtidigt som kroppen och nacken blir slapp. Huvudet trillar alltså bakåt och hon blir alldeles livlös i kroppen. Hon är onåbar under ett par sekunder och är avsvimmad. Igår var längsta anfallet hitills så jag ringde läkare som sa att det antagligen är affektanfall. Nu när jag läser om det ser jag att det är ärftligt så det kanske förklarar varför jag också har lätt för att svimma. Hittills när det har hänt har jag antagit att Julia också har lätt för att svimma, precis som mig. Men tanken om epilepsi har också funnits. Har någon av er vait med om samma sak???? Som jag förstod var det väl vanligast hos barn i trotsåldern. Jag skulle bli glad att höra om andras erfarenheter av
detta.Nu borde jag ta över golvet med dammsugaren före gsterna kommer...
Men UJJJJ! Stackars er...
Det är aldrig roligt att måsta vara med om detta när någon får kramp.
Vi har själva epilepsi (4stycken) i släkten så det har man sett på nära håll.
Själv har jag inte blivit drabbad (ritar ett + i taket och skickar en besvärjelse att jag slipper)
Har så mycket annat elände så det räcker Och blir över.
Funderar & konsulterar min mamma....
.....
.....
.....
Sitter med henne i telefon nu....
tar tid att lyssna & skriva.
....
....
....
Mera info:
Innan ett anfall kommer så har barnet känning av det och barnet kan bli svettig rulla med ögonen, & vara slapp lealös Och även svimma av & vara okontaktbar.
Man kan även ha microanfall där det inte syns att man har anfall.
(det syntes först på min syrras pojke att han hade epilepsi när han spelade dataspel = han var ej kontaktbar fast han tittade på skärmen & spelade)
Alla anfall kan se olika ut enligt mamma.
Min morbror när han var liten (2-3år) kunde han plötsigt gå ute på vägen, plötsligt stannade han upp 1-2 sekunder och sedan fortsatte han & gå som om inget hade hänt.
han fick ett micro-anfall. (vet ej riktigt vad jag ska kalla det)
(Han fick en mindre kortslutning i hjärnan)
Det hände ibland att det kom en bil tex och dom tutade på gårdplanen att han skulle flytta på sig, men han hörde ej detta.
han hade alltså epilepsi fast han stod upprätt.
Sedan fick han värre anfall när han blev äldre.
Då ramlade omkull, Ögon rullade bakåt & han svimmade av.
Käkarna är kunde bli spända & han kunde bita sig i tungan.
Inga anfall ser likadana ut.
Viktigt är att ta reda på om barnet har epilepsi pågrund av att varje anfall ger skador på hjärnan. (en del får mindre skador, en del får större beroende på hur lätta eller svåra anfallen är)
Därför är det viktigt att ta reda på om Julia är drabbad av detta på en gång ej vänta & godta läkarens svar.
För det finns bra läkemdel som kan ta bort anfallen eller åtminstone dämpa dom Om det skulle vara epilepsi. (håller nu tummarna för henne att det inte är det)
Men för säkerhetsskull så
KRÄV AV Läkaren att han skriver en remiss för ett längre epilepsi test.
Med Dom korta testen kan man ibland missa epilepsi på.
EEG test heter dom.
Då syns störningar i hjärnan man kan även framkalla störningar genom stroboskopljus såna där blinkande ljus som dom har på discotek.
Men jag vet inte om dom gör det på små banr som Julia.
Epilepsi kan man ha utan att ha ärftliga anlag för det.
Man kan tex få epilepsi av en utdragen förlossning eller om hon ramlat slagot huvudet eller föds med navelsträngen runt halsen m,m....
Det är så mycket som man kan få det av.
Phu det var mycket att skriva.
Hoppas du får hjälp.
kram
versan