• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • vifyratillsammans
    Fragglerock skrev 2009-12-17 17:54:47 följande:
    Jag tror att de försöker förstå vad som händer i min kropp eftersom mina värden pendlar från extremt höga till extremt låga med en pågående inflammation. Nu fick jag ju höga värden trots låg dos levaxin. Men nu var jag på väg ner igen så vi ska börja med 25 mikrogram istället för 50 den här gången. Men det verkar faktiskt som att något hände med mig och mina värden när jag tog sprutan med svininfluensa?!?! Eller så var det bara en sammanträffande. Jaja, skit samma. Nu börjar jag med levaxin i morgon, och ser fram emot att slippa ha så förbenat ont i bäckenet och att slippa mina korvfingrar! Ibland önskar man konstiga saker, men min önskan inför nya året är att min sköldskörtel skall slockna, snabbt. Då kommer mitt liv bli så mycket lättare genom att slippa berg och dalbanan. Tänk vilka märkliga önskningar!
    Nu läste jag något här som jag har gått och funderat på ett tag. Har pratat med några om detta men alla skrattar åt det jag säger eller så säger dom att det inte har med det att göra.

VACCINATION MOT SVININFULENSA. Hm.

Kan säga så här. Att ngt utlöste min underfunktion. O visst är det säkert graviditeten som läkaren sa. Men efter att ha tagit sprutan så blev jag jätte dålig. Då kom gruskänslan i ögonen, tröttheten, verk i kropp samt illamående. Trodde d var biverkningar frånn sprutan, men 3 veckor senare får jag diagnos Hypo..
  • mona83

Nu ska jag få börja med levaxin, ett piller på morron.
    Ska ta bort thapaczolen mitt på dagen och bara ta morron och kväll....
    Så blir järntabletter mitt på dagen i fortsättningen med.... Lättast så då det är minst med mjölkprodukter då eftersom levaxinet och järnet inte ska tas samtidigt.

Nått annat jag bör undvika när det gäller levaxin?

Till frukost brukar det bli 2 mackor med aningens mjukost/ost.... Nått gals c-vitamin.

• NoMercy

Jag har inte vågat vaccinera mig mot influensan....

• mona83
    NoMercy skrev 2009-12-17 22:16:13 följande:
    Jag har inte vågat vaccinera mig mot influensan....
    Här är en till som inte är vaccinerad, inte mina barn heller....
  • Fragglerock
    vifyratillsammans skrev 2009-12-17 18:43:49 följande:
    Nu läste jag något här som jag har gått och funderat på ett tag. Har pratat med några om detta men alla skrattar åt det jag säger eller så säger dom att det inte har med det att göra.VACCINATION MOT SVININFULENSA. Hm. Kan säga så här. Att ngt utlöste min underfunktion. O visst är det säkert graviditeten som läkaren sa. Men efter att ha tagit sprutan så blev jag jätte dålig. Då kom gruskänslan i ögonen, tröttheten, verk i kropp samt illamående. Trodde d var biverkningar frånn sprutan, men 3 veckor senare får jag diagnos Hypo..
    Nu vet inte jag när du blev dålig första gången. Jag har så förbenat svårt att hålla i sär saker som folk skriver så jag läser om, och läser om inlägg hela tiden

Men jag har tillsammans med min läkare försökt gå tillbaka några år för att klarglägga NÄR jag började bli dålig och sannolikt är det ungefär 4-6 månader efter sonens födelse. Jag minns inte på pricken men när jag beskrev hur jag mådde och de följade åren så berättade läkaren att det finns något som händer i sköldskörteln ungefär 4 månader efter förlossning. Nu minns jag inte exakt men tydligen så är det något helt naturligt, men för vissa som sannolikt redan har "anlagen" så utlöser det sjukdomen. Å så som han beskrev, med upp och nedgångar och utdraget förlopp stämde VÄLDIGT bra på mig. Jag trodde ju först att jag fått baby blues som sedan liksom löste sig självt. Men det var nog helt enkelt en hypo som gick över i en hyper och sen har jag fortsatt att hoppa upp och ned tills nu.

Min läkare var väldigt öppen för det faktum att vaccinationen skulle kunnat spela roll. Eller så kanske han bara säger det för att han inte förstår varför jag mår lite skumt just nu! *haha* Jaja, det får jag ju aldrig veta. Men han verkar i alla fall inte alls främmande för att det skulle kunna ha påverkat.
  • SannaStina

Jag fick min hyper efter min sista förlossning ca 4 månader efteråt - trodde dock det var som första gången: gravidhormornerna jag svettades ut. Visst det var betydligt mer än första gången men vad skulle det annaras vara pga!?
    -Så det stämmer nog med vad din läkare sa, Fragglerock, det händer något just då i våra kroppar.

Jag får nog bara gratta mig själv för mycket av de symtom ni andra beskriver har jag aldrig haft. Jag har nog haft sådan infernalisk tur att få både hypon och sedan hypern upptäckta innan de härjat speciellt mycket i kroppen. Fysiska symtom har jag bara haft på hypern och psykiska (tex deppighet, glömska, trötthet osv) har jag inte kännt av. Är visst det glömsk ibland men det har sammanfallit med stress på jobbet, liksom trötthet att jag är ju en obotlig nattuggla - även nu när jag ha barn under ett år kommer jag aldrig i säng och får sova mer än 5-6 timmar/natt.
    Om detta berott på hypon eller nu hypern så borde jag ju känt skillnad när jag fick börja med Levaxin vid upptäckten av hypon och nu när sköldkörteln skall vara stoppad och Levaxin är startad igen av den orsaken - men jag har varit som vanligt.
    Får verkligen hoppas jag slipper allt många av er andra kämpar med!

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SannaStina

Angående vaccinet så har jag tagit den - fick medhåll av min läkare att jag under min intensiva Tionilbehandling skall räknas som riskpatient eftersom immunförsvaret trycks ner av det läkemedlet.
    Är dock osäker på om jag behöver spruta nr 2...

Har inte träffat på någon som blivit sjuk av sprutan mer än ont i armen, men visst har vi med hypo/hyper problem med vårt immunförsvar redan så kan väl vaccinet påverka det negativt så något mer (eller det vi redan har) får mer fart. Vaccinet får vi ju för att aktivera vårt immunförsvar mot flunsan så det kan ju säkert tyvärr slå fel för några

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • 3barnsmor35
    Nu läste jag något här som jag har gått och funderat på ett tag. Har pratat med några om detta men alla skrattar åt det jag säger eller så säger dom att det inte har med det att göra. VACCINATION MOT SVININFULENSA. Hm. Kan säga så här. Att ngt utlöste min underfunktion. O visst är det säkert graviditeten som läkaren sa. Men efter att ha tagit sprutan så blev jag jätte dålig. Då kom gruskänslan i ögonen, tröttheten, verk i kropp samt illamående. Trodde d var biverkningar frånn sprutan, men 3 veckor senare får jag diagnos Hypo..
    Helt ärligt är det nog det mest långsökta jag ngnsin läst
    Nej, jag tror abs inte att vaccinet har utlöst din hypo. Det är influensapartiklar i vaccinet, de fick dig att må som man gör när man har svininfluensa, fast light-varianten.
    Hypo har med hormoner att göra, inte influensavirus. Däremot kan din hypo göra att du blir mer infektionskänslig och mår sämre när du blir sjuk. Så har jag haft det så länge jag varit dålig av min hypo. Jag får allt, och blir superdålig. Men inte är det vaccinet eller virusets fel, det är ju hypon. I det här fallet kommer hönan verkligen före ägget.

Läs gärna mer om virus och hormoner på internetmedicin.se.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    Nu läste jag något här som jag har gått och funderat på ett tag. Har pratat med några om detta men alla skrattar åt det jag säger eller så säger dom att det inte har med det att göra.VACCINATION MOT SVININFULENSA. Hm. Kan säga så här. Att ngt utlöste min underfunktion. O visst är det säkert graviditeten som läkaren sa. Men efter att ha tagit sprutan så blev jag jätte dålig. Då kom gruskänslan i ögonen, tröttheten, verk i kropp samt illamående. Trodde d var biverkningar frånn sprutan, men 3 veckor senare får jag diagnos Hypo..
    Jag tror inte influensa sprutan i sig är orsaken till din underfunktion. Däremot så tror jag att du inte reflekterat över att du mått dåligt tidigare. Man vänjer sig nämligen vid att må kasst när det smyger sig på. När du sedan blev tog sprutan så fick du säkert en reaktion som väntat, men du återhämtade du dig inte. Det för att du redan var nerkörd i botten. Vilket i sin tur ledde till att din underfuktion upptäcktes. Jag tror att du mycket väl hade kunnat gå ännu längre med hypon om du inte fått sprutan = blivit ännu sjukare.

Min syn på saken.

Kan tillägga att jag är vaccinerad av en anledning - jag vill inte bli mer sjuk än jag har varit. Jag har varken tid lust, ork eller råd att ligga hemma i nästan två veckor med en influensa.
  • Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-12-17 21:57:45 följande:
    Nu ska jag få börja med levaxin, ett piller på morron.Ska ta bort thapaczolen mitt på dagen och bara ta morron och kväll....Så blir järntabletter mitt på dagen i fortsättningen med.... Lättast så då det är minst med mjölkprodukter då eftersom levaxinet och järnet inte ska tas samtidigt. Nått annat jag bör undvika när det gäller levaxin?Till frukost brukar det bli 2 mackor med aningens mjukost/ost.... Nått gals c-vitamin.
    Du ska bara undvika stora förändringar i dina frukostvanor. Äter man vanligtvis mycket calciumrik mat i samband med att man tar levaxinet så ställer kroppen in sig på det. Det är när man under en preiod förändrar intaget av calcium, som det kan påverka kroppens upptag av levaxinet. Så fortsätt ät frukost som vanligt. Det är inte heller farligt att vid enstaka tillfällen ex ta eller hoppa över en talrik yoggi/fil. Det är när det sker under ex en vecka som man kan märka av förändringen. Järntillskott ska man i regel undvika att ta samtidigt som levaxin. Minst 2 timmar bör gå emellan intagen. Lika så extra fibertillskott om man inte tar dem regelbundet och medicin som påverkar magsyran ex novalukol, samarin m.m Medicin liknande Losec, Omeoprazol kan man ta. De påverkar inte upptaget av levaxin.

Håller tummen att du mår bättre snart.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15