• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2009-12-17 22:43:26 följande:
    Helt ärligt är det nog det mest långsökta jag ngnsin läst Nej, jag tror abs inte att vaccinet har utlöst din hypo. Det är influensapartiklar i vaccinet, de fick dig att må som man gör när man har svininfluensa, fast light-varianten.Hypo har med hormoner att göra, inte influensavirus. Däremot kan din hypo göra att du blir mer infektionskänslig och mår sämre när du blir sjuk. Så har jag haft det så länge jag varit dålig av min hypo. Jag får allt, och blir superdålig. Men inte är det vaccinet eller virusets fel, det är ju hypon. I det här fallet kommer hönan verkligen före ägget.Läs gärna mer om virus och hormoner på internetmedicin.se.
    Så sant så bönan och jag håller med om det där att när man väl får något "skräp" dvs förkylning eller dyligt så blir man fasen så mycket sämre än man blev innan hypon invaderade kroppen.

/PB
  • Fragglerock

Gud, jag vaknade och såg ut som en hamster i nyllet i morse! Inte för att inte hamstrar är söta eller så men... påsar stora som jag vet inte vad. Det gick verkligen fort att få tillbaka svullnanden den här gången. Men det är väl för att kroppen börjar känna igen vad som händer gissar jag. Tur att jag börjar medicinera igen i dag!

Jag har ett kort taget i augusti där jag är så svullen och bedrövlig i ansiktet att folk på fullaste allvar inte ser att det är jag när jag visar. Jag tog med det kortet och kort på mina korv-fingrar när jag skulle till läkaren första gången. För ni vet ju hur det är, aldrig mår man så bra som när man ska till läkaren - varföööööör är det så! Det kan jag faktiskt rekommendera, ta kort på eländet för man märkte att han lyssnade innan när jag förklarade hur svullen jag var och hur mina fingrar värkte. Men när jag visade bildbevis på eländet, då reagerade han direkt. Kanske kan vara ett tips för er som har fysiska synliga förändringar och ändå en doktor som inte lyssnar, eller som jag, alltid lyckas pricka nästan alla mina må-bra dagar på de dagar när jag har läkartid!

Är det någon som känner igen en medicin som skall heta typ "providel" eller "parvidel" eller något liknande, med STOR reservation för min egen tolkning av namnet. Det är en medicin som skall användas i sköldskörtelsammanhang.

• SaraMie

Angående svininfluensan, tillhör man någon riskgrupp när man har sköldkörtelproblem? Eftersom hyper gör att hjärtat är ganska ansträngt.

• Pucko Buffy
    SaraMie skrev 2009-12-18 12:50:10 följande:
    Angående svininfluensan, tillhör man någon riskgrupp när man har sköldkörtelproblem? Eftersom hyper gör att hjärtat är ganska ansträngt.
    Ja det kan man göra men det är upp till behandlande läkare att avgöra.
  • Pucko Buffy

Fick reda på mitt TSH och T4 idag TSH 0,14 och T4 19 det kändes väldigt bra. Jag ska defenitivt inte sänka min dos i alla fall. Får väl bara se till att dricka lite extra mjölk för benstommen... så inte doktorn klagar för det. Nu ska jag bara ha rätt på mattheten och den här jäkla huvudvärken oxå.

Kraaam

• 3barnsmor35
    Pucko Buffy skrev 2009-12-18 15:40:11 följande:
    Fick reda på mitt TSH och T4 idag TSH 0,14 och T4 19 det kändes väldigt bra. Jag ska defenitivt inte sänka min dos i alla fall. Får väl bara se till att dricka lite extra mjölk för benstommen... så inte doktorn klagar för det. Nu ska jag bara ha rätt på mattheten och den här jäkla huvudvärken oxå. Kraaam
    Det sa min dr också, att man fick passa sig lite för att man inte får benskörhet när man ligger lågt i TSH,
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2009-12-18 17:15:57 följande:
    Det sa min dr också, att man fick passa sig lite för att man inte får benskörhet när man ligger lågt i TSH,
    Precis, men jag tror alltid jag har haft ett lågt TSH värde. Jag har haft en sju helsikes ämnesomsätting förr i tiden. Visst rörde jag mycket på mig men så mycket att det skulle förklara att jag var så smal.... Jaja man kan alltid fundera huvudsaken är att man är uppmärksam på vad som kan hända

Nu ska jag bli frisk

/PB
  • 3barnsmor35

Jag var ju rent av benig förr i världen så jag tror med jag legat lågt av mig själv.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • kev2004
    SaraMie skrev 2009-12-18 12:50:10 följande:
    Jag frågade min läkare i höstas och hon sa att jag inte var i nån riskgrupp och jag äter tiotil... olika besked som vanligt
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15