• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • mona83
    Fragglerock skrev 2009-12-18 10:43:45 följande:
    Gud, jag vaknade och såg ut som en hamster i nyllet i morse! Inte för att inte hamstrar är söta eller så men... påsar stora som jag vet inte vad. Det gick verkligen fort att få tillbaka svullnanden den här gången. Men det är väl för att kroppen börjar känna igen vad som händer gissar jag. Tur att jag börjar medicinera igen i dag! Jag har ett kort taget i augusti där jag är så svullen och bedrövlig i ansiktet att folk på fullaste allvar inte ser att det är jag när jag visar. Jag tog med det kortet och kort på mina korv-fingrar när jag skulle till läkaren första gången. För ni vet ju hur det är, aldrig mår man så bra som när man ska till läkaren - varföööööör är det så! Det kan jag faktiskt rekommendera, ta kort på eländet för man märkte att han lyssnade innan när jag förklarade hur svullen jag var och hur mina fingrar värkte. Men när jag visade bildbevis på eländet, då reagerade han direkt. Kanske kan vara ett tips för er som har fysiska synliga förändringar och ändå en doktor som inte lyssnar, eller som jag, alltid lyckas pricka nästan alla mina må-bra dagar på de dagar när jag har läkartid!Är det någon som känner igen en medicin som skall heta typ "providel" eller "parvidel" eller något liknande, med STOR reservation för min egen tolkning av namnet. Det är en medicin som skall användas i sköldskörtelsammanhang.
    Hmm, menar du typ stora påsar under ögonen som nästan hänger ner till på kinderna trots att man sovit 6-7 på natten?
    För så ser jag ut nästan varje morron när jag kliver upp. Typ som om man inte sovit nånting under natten
  • Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-12-19 00:03:06 följande:
    Hmm, menar du typ stora påsar under ögonen som nästan hänger ner till på kinderna trots att man sovit 6-7 på natten? För så ser jag ut nästan varje morron när jag kliver upp. Typ som om man inte sovit nånting under natten
    Japps det är nog det hon menar :-S

Jag hade även påsar vid sidan av munnen som såg ut som riktiga hamsterkinder :/
    Alla svullnar inte i kroppen på grund av hypon, men de som gör det kan göra det ordentligt. Det värsta är att folk tror oftast att man gått upp i vikt. Visst kan man göra det också och det är inte heller roligt. Att man svullnar beror på myxeödem som blir en slags slemmig sörja som oftast sätter sig mellan huden och musklerna. Jag tror man kan se det om man mäter fett, muskler och vatten i kroppen. Då är vattenmängden större än normalt.

/PB
  • mona83

Pucko Buffy skrev 2009-12-19 10:49:37 följande:

Japps det är nog det hon menar :-S Jag hade även påsar vid sidan av munnen som såg ut som riktiga hamsterkinder :/Alla svullnar inte i kroppen på grund av hypon, men de som gör det kan göra det ordentligt. Det värsta är att folk tror oftast att man gått upp i vikt. Visst kan man göra det också och det är inte heller roligt. Att man svullnar beror på myxeödem som blir en slags slemmig sörja som oftast sätter sig mellan huden och musklerna. Jag tror man kan se det om man mäter fett, muskler och vatten i kroppen. Då är vattenmängden större än normalt./PB
    Jag har stora påsar under ögonen när jag kliver upp på morron, trots att man sovit som jag skrev 6-7 timmar. Långt ifrån den tids sömn jag behöver ha för att ens kunna vara trevlig en hel dag. men vad gör man när man inte kan sova tidigare på kvällen?
    Tänkte första morronen jag såg eom under ögonen att ja, det här blir ju väldigt kul att gå ut med :-/. Men innan jag ens hann gå ut var dom borta...
    Tur man är väldigt singel annars skulle man skrämma bort karln när man kom upp på morron .

Är det hypern som gör att jag har dom där påsarna när jag kommer upp på morron?

Så undrar jag, skulle ju ha börjat med levaxinet, men jag misstänker att jag inte har råd att ta ut förän jag har fått underhållet. Är levaxinet dyrt?
  • AnnelieTyresö

På min burk med 75 ug, står det 79.50, du kan ju ta det på räkning oxå, iom att det är livsviktigt.

• mona83
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-19 22:35:43 följande:
    På min burk med 75 ug, står det 79.50, du kan ju ta det på räkning oxå, iom att det är livsviktigt.
    Kan man göra det?
    Då kasnke man ska ta sig ner på stan och se om apoteket är öppet i morron här och pröva, i annat fall har jag råd med den summan. Trodde det skulle kosta som thapaczolen....
  • AnnelieTyresö

Javisst, jag får betala 1800kr på mitt första uttag varje år, jag har andra dyra medicicner, så jag får frikort direkt, så tar jag det på räkning, så delar jag upp det på 2-3 mån.

• mona83
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-19 22:43:10 följande:
    Javisst, jag får betala 1800kr på mitt första uttag varje år, jag har andra dyra medicicner, så jag får frikort direkt, så tar jag det på räkning, så delar jag upp det på 2-3 mån.
    Trodde inte att sånt fanns på apoteket. Men vad bra, då vet jag det . Ska jag fixa det redan i morron.
  • AnnelieTyresö

Ja det är väldigt bra, lycka till :)

• mona83
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-19 22:46:23 följande:
    Ja det är väldigt bra, lycka till :)
    Tack så mkt
  • lizagirl

Hej, tog lite prover för en viss (privat) sak..
    Men fick då höra att jag hade lite lågt "värde" (?) .. När det gäller min sköldkörtel.

Jag låg på 11,4
    Vad betyder det?
    Kan ngn förklara?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15