• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • carro 81

Tänkte höra här om det är någon som har recept på något godis liknande Ferrero Rocher?

• jessican

MUMS så mycket! Nu måste jag börja göra julgodis så man hinner smaka och göra det som var gott en gång till innan jul :D

• riket

jag gjorde brända mandlar förra året och hittade ett bra recept men tyvärr så hittar jag inte detta.

jag vet att det innehöll vaniljsocker men kom inte ihåg om jag hade socker eller florsocker.jag vill också veta hur mycket jag ska ha också.
    brända mandlarna blev lika god som man brukar köpa på marknader.

blir det någon skilnad om man tar florsocker istället för socker?

• Hallontrollet

åhh så sugen man blir på att göra massa godis nu!!
    Förra året gjorde jag någon typ av chokladgrej :)
    Men jag kan inte alls hitta receptet i år.

Det jag kommer ihåg var att dom var så vansinnigt goda.
    Smälte i munnen!!
    man kokade upp smör, kakao och socker, mer kommer jag inte ihåg.
    Funderar på om jag hade sirap i eller inte.

Sedan hällde man det på en plåt med bakplåtspapper och lät stelna lite innan man skar små rutor.
    Så fort man stoppade dom i munnen smälte dom.
    Dom var verkligen UNDERBARA!

Snälla är det någon som vet vad jag menar och som har recpetet eller liknande godis???

Tack :)

• EJLM

MUMS vilken underbar tråd! Jag gjorde lingonkola i helgen och jag tänkte frysa in den så den håller ända till jul! Jag har slagit in varje kola med celofanpapper och silversnören, fint och lite lyxigt. Finns bild i min blogg:

erica.myshowroom.se/lyxig-lingonkola-till-jul/

Tänkte använda samma recept men byta ut lingonen mot blåbär, och kanske hallon eller björnbär också, även passionsfrukt är jag sugen på att testa, men då passerar jag bären innan så det inte blir några kärnor..

• Smurfan 81
    riket skrev 2009-11-30 09:42:25 följande:
    jag gjorde brända mandlar förra året och hittade ett bra recept men tyvärr så hittar jag inte detta. jag vet att det innehöll vaniljsocker men kom inte ihåg om jag hade socker eller florsocker.jag vill också veta hur mycket jag ska ha också. brända mandlarna blev lika god som man brukar köpa på marknader. blir det någon skilnad om man tar florsocker istället för socker?
    Leila har gjort brända mandlar. Jag gjorde de förra året och de blev supergoda! Man jobba fort bara, först är de egentligen för varma och sen vips så har de stelnat...

www.recept.nu/1.126528/leila_lindholm/efterratter_godis/branda_mandlar
  • Smurfan 81
    Ackis skrev 2009-11-23 11:53:23 följande:
    Daimtryffel är bara så gott. hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel... Lakritskola hallonblabar.blogspot.com/2008/12/lakritskola... Mjölkchokladkola hallonblabar.blogspot.com/2008/12/mjlkchoklad... Rocky road fudge (en annan än Leila's) hallonblabar.blogspot.com/2008/11/min-rocky-r... Bild och recept i länkarna.
    Lakritsfudgen, det står en påse Turkisk Peppar men den finns väl i 2 storlekar? Nån som vet hur många gram det ska vara?
Svar på tråden JULGODIS!