• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

måste fråga här, för jag hittar inte receptet, är det nån som sett eller har ett recept på saffranspaj? (efterrätt i pajskaj alltså, som ska serveras med vispgrädde?)

• Snuttjulla
    lindaiv skrev 2009-12-02 16:26:04 följande:
    Hejsan alla vilka bra recept och ideer ni har ...... Har tyvärr bar ahunnit läsa lite av trådstarten men ska läsa eftersom har en fråga nu till LeWe.... hoppas jag kommer ihåg rätt nick nu, men du skrev inlägg nr 6 kan man hälla Limetryfflarna i småaliminum formar ist för att bre ut på plåt el dyl?
    tror att man antingen kan ha det i folieformarna osm hon skrev, eller spritsa ut, och sen kan man välja om man vill rulla till bollar, eller ha dem spritsade... (brukar vara så med de tryffelrecept jag har...)
  • lindaiv

Snuttjulla..... tack för snabbt svar& fler tips.

Det jag egentligen ville veta var om man kan ha dom i småformarna, sådana man har till ex Ischocklad ?

För hennes beskrivning av recptet är på lite större form.......

• Tise

Tusentack Snuttjulla, nu blir d till att experimentera i köket.Tack för den snurriga lakritsknäcken också Sofia B ;)

• Snuttjulla
    lindaiv skrev 2009-12-02 16:38:22 följande:
    Snuttjulla..... tack för snabbt svar& fler tips. Det jag egentligen ville veta var om man kan ha dom i småformarna, sådana man har till ex Ischocklad ? För hennes beskrivning av recptet är på lite större form.......
    jaha, nej, imina recept jag har, ska man ha dem i de för ischoklad... (jag har färgsorterat mina, för att lättare kunna komma ihåg vad de olika tryfflarna är för nåt... )
  • Snuttjulla

dock ska man komma ihåg, om man ska rulla dem iaf, att man ska ställa in dem ifråysen innan, och bara plocka ut några åt gången. Blir lättare att jobba med då, kladdar inte lika mycket...

• march

Nu har jag gjort mozartkulor Tänkte frysa in de, det borde väl gå??

Till helgen blir det chokladknäck, bounty, lingon kola, maraboufudge. Hoppas att jag hinner och även baka lusse bullar och pepparkakor.

• march
    sevgilim skrev 2009-12-02 18:15:33 följande:
    Kan man frysa mozartkulorna!?
    Jag vet inte men tror att det borde funka. Det är ju bara marsipan, choklad och nougat, de kan man ju frysa in separat så det borde ju gå att frysa de tillsammans

Ja det visar väl sig när det är dags att äta de..
  • Namanis

Jag gör mintkulor varje år...

Här kommer receptet...lite pill, men underbart är gott!

Ingredienser 300 g mandelmassa
    300 g florsocker
    Några droppar pepparmyntsolja
    1 äggvita
    Blockchoklad (mörk)

Gör så här

Riv mandelmassan. Blanda sedan mandelmassa, florsocker, pepparmyntsolja och äggvitan till en deg. Blanda väl, så att det inte blir klumpar i degen.

Rulla sedan små kulor av degen och doppa i smält mörk blockchoklad. Lägg dem på aluminiumfolie eller bakplåtspapper och sätt in i kylen.

Förvarar du dem i plastburkar kan de hålla sig upp till en månad.

Det blir ca 50 st kulor beroende på hur stora du gör dem.
    This is my truth, tell me yours...
Svar på tråden JULGODIS!