• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla
    MissOsbourne skrev 2009-12-02 10:26:18 följande:
    Ja risken finns ju att det blir uppätet!..=) Jag tycker bara inte att det låter logiskt att godis fulla med grädde och smör skulle hålla sig fram till jul även om det förvaras i kylen men jag har nog fel då...=)
    jag kan också tycka att det är lite konsigt, rent logiskt borde det ju inte funka, men det har väl med upphettning och sånt att göra. Man kan ju köpa knäck och ischoklad i butikerna, och det står ju tom i rumstemp. Men jag har mitt i kylen...
  • Snuttjulla

det enda jobbiga med tratten var att när man hade nöttena i, så var det viktigt att det inte var lite större bitar i, för de täppte liksom till hålet och man blev tvungen att lirka ut den. (men nu har jag ju lärt mig detta... )

• PetraAbbas
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:47:26 följande:
    jag kan också tycka att det är lite konsigt, rent logiskt borde det ju inte funka, men det har väl med upphettning och sånt att göra. Man kan ju köpa knäck och ischoklad i butikerna, och det står ju tom i rumstemp. Men jag har mitt i kylen...
    vilken praktiskt grej, spec till ischokladen :)
  • Abrakadabra

Jag tror absolut att man kan göra med rårörda lingon, om man använder frysta lingon så ska man ju tina och mixa dem, så vad kan vara skillnaden? Det enda jag kan tänka mig att man ska se upp med är väl ifall de rårörda lingonen är sockrade ? då ska man kanske minska lite på sockermängden i kolasmeten.
    Jag gjorde förresten lingonkolorna med röda vinbär istället, det funkade utmärkt.

Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:18:16 följande:
    Också gjort knäck, igårkväll, oj, vad bra det blev. hade en knäcktratt, och ja, det måste vara det smidigaste jag varit med om... Var lite skeptisk till en början, om man skulle köpa en, men, jag ser redan framför mig hur det kommer bli julens vikigaste köksredskap. Idag ska vi göra ischoklad. (tratten får jobba då med... ) En fråga, tror ni det går att göra lingonkolan med rårörda lingon?
  • Leos och Vincents mamma
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:46:00 följande:
    det bästa verktyg som finns... www.kakburken.se/advanced_search_result.php?k...
    Så praktiskt, en sån vill jag ha. Så typiskt att den var slut i lager nu! Vet du om det finns nån annanstans att köpa en sån?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Snuttjulla

Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-02 12:36:17 följande:

Så praktiskt, en sån vill jag ha. Så typiskt att den var slut i lager nu! Vet du om det finns nån annanstans att köpa en sån?
    jajamensan, det finns hos dekoreramera.se. Där köpte jag min, för kakburken har ju slut på sina. dekorera mera är lite dyrare, men finns ju som fysisk butik, så jag åkte och köpte min igår... men den finns på fler ställen med, tror det var på tårtdecor som jag såg nån,(beroende på vart du bor) du kan ju prova googla... knäcktratt, eller chokladtratt... Jag rekomenderar den verkligen...
  • MissOsbourne
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:47:26 följande:
    Tror du inte att det är några konstiga E-nummer på de förpackningarna man köper då?....*hehe*
  • Snuttjulla
    PetraAbbas skrev 2009-12-02 11:18:34 följande:
    vilken praktiskt grej, spec till ischokladen :)
    tyckte den var perfekt till knäcken med, blev ju inget kladd på formarna, utan perfekt, mitt i formen, ser så snyggt och trevligt ut. Medan jag gjorde med tratten, gjorde gubben med sked på det gamla hederliga sättet. Han gjorde nog totalt 12, medan jag gjorde minst dubbelt så många. hans blev kladdiga och "fula" och mina jättefina. Jättesmidigt som sagt...
  • Snuttjulla
    MissOsbourne skrev 2009-12-02 13:01:01 följande:
    Tror du inte att det är några konstiga E-nummer på de förpackningarna man köper då?....*hehe*
    jo, men det borde ju ändå vara grädde som är basprodukten... Jag hoppas det iaf.
  • Leos och Vincents mamma
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 12:53:25 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-02 12:36:17 följande: jajamensan, det finns hos dekoreramera.se. Där köpte jag min, för kakburken har ju slut på sina. dekorera mera är lite dyrare, men finns ju som fysisk butik, så jag åkte och köpte min igår... men den finns på fler ställen med, tror det var på tårtdecor som jag såg nån,(beroende på vart du bor) du kan ju prova googla... knäcktratt, eller chokladtratt... Jag rekomenderar den verkligen...
    Tack, nu har jag beställt den
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
Svar på tråden JULGODIS!