• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • NorrVimpel
    sevgilim skrev 2009-12-02 18:15:33 följande:
    Kan man frysa mozartkulorna!?
    Det går nog. Chokladen ser väl lite trist ut bara om man har den i frysen.
  • omammao

Enkelt och gott :)

Mariannetryffel
    (ca 50 stycken)

Ingredienser:
    2 dl vispgrädde
    200 g Mörk Choklad
    200 g Ljus Choklad
    1 påse (150 g) Fazer Ögon Marianne Crush

Florsocker eller kakao till dekoration

Gör så här:

Koka upp grädden. Tillsätt chokladen i bitar. Låt dem smälta och blanda jämnt. Låt blandningen svalna. Blanda i Marianne-kross. Låt blandningen stelna i kylen. Ta små klickar av blandningen med tesked och rulla dem till kulor med händerna. Rulla slutligen kulorna i florsocker eller kakao. Placera kulorna på ett serveringsfat eller i små godisformar. Förvara svalt.

receptet kommer från ogon.nu

• Rigmor Mortis

Varför frysa Mozartkulor? Choklad, nougat och mandelmassa håller sig alldeles utmärkt fram till jul.

• Rödklint

Håller med om att det är en toppenbra tråd Massa inspiration till helgens godistillverkning.

Någon som vet om man kan ta andra nötter i Nigellas pistage-fudge? Hittade inga pistagenötter igår när jag var och handlade, eller snarare jag hittade inga skalade. Och de med skal var saltade, men det gör kanske inget? Skulle det fungera med tex cashewnötter?

• littlemisstrouble
    EKJ76 skrev 2009-12-03 17:06:15 följande:
    Varför frysa Mozartkulor? Choklad, nougat och mandelmassa håller sig alldeles utmärkt fram till jul.
    håller dom sålänge som till jul om man gör dom nu? vore ju perfekt isåfall så kunde jag få dom klara också.
    Planering är a och o......
  • MrsQ

Jag gjorde en typ knäck förra julen som man hälde ut på bakplåtspapper o sen bara bröt i delar. Det var inga mandlar i den dock.

Grädde var det i också.

Den vart så god bättre än knäck.
    Är det någon här som kan ha något liknande recept ????

Har tappat bort receptet tyvärr

• Gul13

Dessa godisar tänker jag göra i jul + risbräck och ischoklad.

Chokladbräck med polkagrisar

200 g mörk choklad
    1+1 tsk matolja
    250 g vit choklad
    ca 1/2 dl polkagrisar

Klä en plåt med aluminiumfolie. Smält den mörka chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll ut den smälta chokladen på plåten. Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, cirka 3 millimeter tjockt. Ställ in chokladen i kylen att stelna.

Krossa polkagrisarna i en mortel.

Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen och vicka på plåten så att den vita chokladen täcker den mörka.
    Strö över de krossade polkagrisarna. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Bryt sedan chokladen i bitar.

Indian godis

50 g smör
    1 dl socker
    1 dl havregryn
    1 dl kokosflingor
    0,5 dl mandel
    0,5 dl valnötter
    100 g mörk hackad choklad

Blanda smöret, sockret, havregrynen, kokosflingorna, mandeln och valnötterna i en stekpanna. Rosta på svag värme till dess att sockret smält och grynen fått en brunaktig färg.

Häll upp alltihop på ett smörpapper, blanda ner den mörka chokladen och låt svalna. Strö indiangodiset över t ex Päron i kokosmjölk.

Nougatrutor

150 g margarin
    6 dl havregryn
    1 dl strösocker
    4 msk ljus sirap
    2-3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl vetemjöl
    250 g nougat

Smält margarinet. Blanda alla ingredienser utom nougaten i en bunke, platta ut i en liten plåt, gör dubbel sats om du har en större plåt.
    Grädda kakan mitt i ugen i 200 grader i ca 5-10 minuter.
    Hyvla nougaten och lägg den på den varma kakan.
    Bred ut nougaten jämnt över hela kakan och skär i lika stora bitar.
    Låt kakan svalna och bryt sedan bitarna när den är kall.
    Servera och njut...

Snöbollar

1/2 dl vispgrädde
    1 1/2 msk smör
    200 g vit blockchoklad eller ljus blockchoklad
    6 msk kokosflingor
    1 dl florsocker

Värm grädden i en kastrull tills den precis börjar koka.
    Rör ner smöret i grädden.
    Smält chokladen försiktigt i micron. Korta intervaller och flera omrörningar är trevligare än bränd choklad.
    Rör ner chokladen i grädden.
    Rör även ner kokosen och blanda ordentligt.
    Häll upp smeten på en tallrik och ställ in i kylskåpet tills den stelnat lite och går lätt att forma små bollar av. Detta tar ca 10-15 minuter.
    Forma små bollar som får rulla runt i florsockret.
    Ställ in snöbollarna i kylskåpet och låt stelna helt. Förvara dem i kylskåpet.

• march
    EKJ76 skrev 2009-12-03 17:06:15 följande:
    Jag visste inte det så jag frös in de. Tog ut ett par stycken idag och de såg lika fina ut och var lika goda idag som när jag frös in de
Svar på tråden JULGODIS!