• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Fyrbarnsmorsa

Hur göra för att chokladgodisarna inte ska smälta så fort när man tar fram dom?

• rubin
    Agent Fluff skrev 2010-12-16 17:59:25 följande:
    Gjorde precis min dotters favorit (och nog det lättaste man kan göra)

Rischoklad med mintsmak. Står på kylning nu.
    Hur gör man rischoklad med mintsmak.
    Jag gillar det mesta med mint och choklad.
  • MrsQuitaz

Jag tänkte prova att göra vanilj- och choklad fudge och jag undrar om det lättaste sättet är att använda kondenserad mjölk eller ska det vara grädde? jag har tyvärr ingen termometer så det ska vara lätt och enkelt att göra, finns det något fudge or dummies recept?
    hur förvarar jag sedan dessa godsaker, någon som vet?
    tack

• evelayna
    bitte67 skrev 2010-12-12 22:16:13 följande:
    Det recept jag använde stod att man skulle koka knäcken till 122-124 grader. Jag kokade den till 123 grader och det blev perfekt.

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl sirap
    2 msk smör

Häll allt i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka tills smeten mäter 122-124 grader, rör då och då.

Tillsätt 1 dl hackade valfria nötter. Jag använde mandel. Häll upp i knäckformar.
    dom blev perfekta! värmde till 123 grader å dom blev göör goa! TACK!!!
  • Blygdläppen

Jag undrar bara: Hur ÄTER man knäcken sedan? Om den är gjord i småformar? Blir den inte så stenhård så tänderna går sönder om man försöker tugga? Eller suger man på den bara?

• joojoo

Johanna Westmans chokladdoppade lakritskolor är på gång i kylen. Jordnötspraliner fixade. Barnen har gjort marsipanfigurer.

Tror jag ska fortsätta med 1 eller 2 sorters fudge senare och kanske polkagrisbräck.

• Agent Fluff
    rubin skrev 2010-12-17 14:00:24 följande:
    Hur gör man rischoklad med mintsmak.
    Jag gillar det mesta med mint och choklad.
    Det är superlätt Jag brukar ta en Marabou mjölkchoklad (den stora) och en Marabou mintkrokant (även här den stora) Smält chokladet tillsammans så det blir blandat över vatten bad och blanda i puffat ris.

Klicka upp lagom bitar i en bakplåtsklädd braspanna och in i kylen.

Klart
Svar på tråden JULGODIS!