• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Carolina1979
    Petrellie skrev 2010-12-11 20:49:07 följande:

Tryfflar som du spritsar i ischokladformar är både jättegott och dekorativt att lägga i glasburkar.

Jag gjorde polkagristryfflar förra helgen som blev helt gudomligt goda.

Jag hoppade dock över pepparmyntsoljan för jag ville inte att mintsmaken skulle dominera.

Annars är det ju bara att googla fram vilket tryffelrecept som helst som du spritsar/häller ner i formar.

Väldigt enkelt!

www.matklubben.se/recept/polkagristryffel_562...

Tack för tipset!
    Har du möjlighet att lägga ut receptet? Är visst inte medlem där...
    (¯`°?.¸ ღ♥Oliver 07-08-07 & Isabella 09-02-21 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Carolina1979

Tack ALLA ni som kommit med tips ska det stå såklart!Hjärta

• Petrellie

Här kommer det. 

Ingredienser 2 dl grädde 40%
    400 g ljus blockchoklad
    100 g smör
    5 droppar pepparmyntsolja
    1 dl grovt krossade polkagrisar

Börja med att finhacka chokladen.

Koka upp grädden, inte mera och låt svalna bara lite.
    Blanda i chokladhacket och rör tills det smält.
    Blanda i det rumsvarma smöret i bitar ( om du tar det direkt ur kylen så värm 10 sekunder i mikron )
    Tillsätt pepparmynsoljan samt de hackade polkagrisarna.
    Blanda till en jämn smet.
    Fyll knäckformar av aluminium eller dubbla pappersformar samt kyl ner dem och förvara dem i kylskåpet.

• Carolina1979
    Petrellie skrev 2010-12-12 09:16:28 följande:
    Här kommer det. 

Ingredienser 2 dl grädde 40%
    400 g ljus blockchoklad
    100 g smör
    5 droppar pepparmyntsolja
    1 dl grovt krossade polkagrisar

Börja med att finhacka chokladen.

Koka upp grädden, inte mera och låt svalna bara lite.
    Blanda i chokladhacket och rör tills det smält.
    Blanda i det rumsvarma smöret i bitar ( om du tar det direkt ur kylen så värm 10 sekunder i mikron )
    Tillsätt pepparmynsoljan samt de hackade polkagrisarna.
    Blanda till en jämn smet.
    Fyll knäckformar av aluminium eller dubbla pappersformar samt kyl ner dem och förvara dem i kylskåpet.
    Tack!

Kommer de att bli hårda eller vara ganska mjuka i sig? Mina har stått i kylen nu i snart 2 timmar men tycker de är fortfarande rätt mjuka...
  • bitte67

Idag gjorde jag Fransk nougat. Enkelt och supergott:

2 dl blandade nötter (jag tog pistage och mandel)
    5 dl socker
    1 1/4 dl vatten
    1 1/2 dl vit sirap
    1 krm salt
    2 äggvitor

Rosta nötterna i en torr stekpanna på medelvarm platta. Vicka på pannan då och då så att de rostas jämnt. De är färdiga då skalet börjar brista och de börjar få svagt gyllenbrun färg. Ställ åt sidan att svalna.
    Gnugga de rostade nötterna mellan handflatorna så att överflödigt skal trillar av. Hacka dem därefter grovt.
    Smörj ett bakplåtspapper med lite matfett och forma till en låda som mäter 23x23 cm.
    Mät upp socker, vatten, sirap och salt i en kastrull. Värm upp under omrörning så att sockret smälter. Ta därefter upp sleven och rör inte mer i lagen. Obs! låter man sleven vara kvar kan det bildas sockerkristaller på denna som gör att lagen blir grumlig och sockrig. 
    Låt lagen koka utan lock tills den håller ca 130 grader, vispa då äggvitorna i en ren bunke till ett fast vitt skum. Låt lagen fortsätta koka tills den håller 145 grader, då är den färdigkokt. Ett par grader varmare då sockrar lagen sig.
    Häll den nu heta lagen över äggskummet i en fin stråle under kraftig vispning. Fortsätt vispa massan tills den är luftig seg och tjock, 5-8 minuter. Vänd därefter ner nötblandningen.
    Tryck ut smeten i formen med lätt smorda fingrea till en jämntjock platta. Ställ svalt att stelna. Skär upp den kalla och stelnade nougaten u bitar.

Gjorde även knäck och chokladgräddkola. Mums!

• evelayna

ja tänkte göra knäck ida... MEN hur gör jag för att den inte ska bli så där göör hård?

• bitte67
    evelayna skrev 2010-12-12 21:44:15 följande:
    ja tänkte göra knäck ida... MEN hur gör jag för att den inte ska bli så där göör hård?
    Det recept jag använde stod att man skulle koka knäcken till 122-124 grader. Jag kokade den till 123 grader och det blev perfekt.

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl sirap
    2 msk smör

Häll allt i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka tills smeten mäter 122-124 grader, rör då och då.

Tillsätt 1 dl hackade valfria nötter. Jag använde mandel. Häll upp i knäckformar.
  • lugnåsbo

Jag har ju mest gjort maraboufudge iår, 4 gånger tror jag för det slutar bara med att jag gett bort allt.
    Men jag tycker den blir mycket godare om man inte kokar den för länge brukar ta av när den är 115 grader.
    Tycker den blir krämigare då.

Idag ska jag nog göra trillingnötter, det var uppskattat förra julen o så enkelt att göra =))
    Bara smälta choklad o blanda i hasselnötter.

Svar på tråden JULGODIS!