• Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6
  • thelifesaviour
    dinana skrev 2009-11-24 14:15:15 följande:
    mmm, ja Leonard är ju en månad för tidig, men var ju också prematur för sig vecka på grund av dåligt med näring > motsvarade ungefär v 33 fast han föddes i vecka 36+1 (37). men min lille knodd börjar allt växa ikapp sina jämnåriga trots att han är mycket mindre än de. skall bli kul å gå på kontroll på torsdag igen, men tror dock han har satnnat av en hel del nu för han matvägrar sen en vecka tillbaka. Kanske är Rickard som har smittat honom också, för både han och Molly blev sjuka samtidigt, så inte konstigt om L matvägrar. Men hoppas han ligger runt 8700 på torsdag.. men man får väl inte ha för höga förhoppningar.
    Hur länge räknar man korrigerat med prematurer?
    Vilken stor kille du har nu! :) På något sätt är det så sjukt härligt att se när de växer, särskilt med Stina som knappt växte i början och som dessutom var så liten.
  • Fru T
    dinana skrev 2009-11-24 15:28:14 följande:
    ja födelsedag är ju en helt annan sak, leonard fyller år den 19e maj, och kommer alltid att göra det. men när man går på kontroll så utgår man ju alltid ifrån att han är en månad för tidig ocj kommer alltid att göra då han är prematur. Åtminstone det första året. Men de brukar ju komma ikapp sen när de blir äldre. Förstår inte vad som är fel med det. En bebis som föds i vecka 26 är ju liksom fyra månader när de jämngamla föds och inte kan man utgå från att han/hon skall jämföras med jämnåriga tre-fyra månaders då.
    men att man inte kan jämföra en 3månaders prematur med en 3månaders icke prematur, det fattar ja me. ja jämför förövrigt inte Mathilda med andra bebisar då hon utvecklas i sin egen takt. vissa saker är hon tidig med å vissa sen... sånna är alla barn...

men nu pratade ja ju om när man ska säga hur gamla dom är... blir lite lustigt om man ska säga: han är 6 månader MEN igentligen skulle han vart 5 månader helatiden....
  • Familjetrollet
    Fru T skrev 2009-11-24 19:53:18 följande:
    men att man inte kan jämföra en 3månaders prematur med en 3månaders icke prematur, det fattar ja me. ja jämför förövrigt inte Mathilda med andra bebisar då hon utvecklas i sin egen takt. vissa saker är hon tidig med å vissa sen... sånna är alla barn...men nu pratade ja ju om när man ska säga hur gamla dom är... blir lite lustigt om man ska säga: han är 6 månader MEN igentligen skulle han vart 5 månader helatiden....
    alla barn är olika.jag räknade min son som en månad när han var en månad trots att han föddes som prematur.

man kan vara ex 8 månader och för tidigt född,man är ändå 8 månader trots allt

hoppas alla har haft en bra dag.här har jag knappt klarat dagen då jag fick jävulsk värk idag och knappt tar mig fram{#lang_emotions_frown}.
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • tomcar1

smileyMalin.....oh, så söt : )

• thelifesaviour

Det blir kanske en vana att räkna korrigerat då man gör det i vården? Rätt lätt att fastna i det sättet man säger från början. :)

• SmileyMalin
    Familjetrollet skrev 2009-11-24 12:11:30 följande:
    villken söt bebbe
    tomcar1 skrev 2009-11-24 20:07:43 följande:
    smileyMalin.....oh, så söt : )
    tack
    Nellie 060510 Leah 090921
  • SmileyMalin
    dinana skrev 2009-11-24 10:48:27 följande:
    Jdu, jag har också problem  med det där... glömmer emellan varven.. men så har man ju varit gravid två gånger (eller tre) och då försvinner det ju massa hjärnceller....
    ja det verkar inte bättre...
    Nellie 060510 Leah 090921
  • Firstandhappy

jag är gärna på jul-middag grejjen i år igen appråpå inget..

• dinana
    thelifesaviour skrev 2009-11-24 20:08:55 följande:
    Det blir kanske en vana att räkna korrigerat då man gör det i vården? Rätt lätt att fastna i det sättet man säger från början. :)
    Exakt, på sjukhsuet så säger de att han är fem månader och på BVC är han fem månader fast han skall på sex-månaderskontroll. Detta är bara upp till ett år (beroende på om de "växer" ifatt eller ej. Leonard är född en månad förtidigt men i papprena så vart han bara i vecka 33 när han föddes (utvecklingmässigt). Men det gick bra ändå. Och jag är såååå stolt över min lille fis. Han är världens bäste Leonard! Tjusigaste namnet har han ju också bland alla trista poppisnamn.
    Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • Leos och Vincents mamma
    Firstandhappy skrev 2009-11-24 21:20:45 följande:
    jag är gärna på jul-middag grejjen i år igen appråpå inget..
    Åh, vad kul Kanske kan få ihop några iaf
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6