• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • RedTopaz
    Linda Al skrev 2009-12-06 19:47:19 följande:
    Linda Al skrev 2009-12-06 19:42:29 följande: Vill inte verka okänslig med den meningen. Men det är ju ett argument man ofta hör, när det kommer till att inte vilja donera ägg. Och så upplever jag inte det alls.
    Jag känner precis som du!
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • minimera

Linda Al skrev 2009-12-06 19:42:29 följande:

Hej! Kul att du funderar på att donera. Jag hade inte riktigt koll på att tjejer kunde donera, förrän för ungefär 1,5-2 år sedan. Jag hade inte kommit i kontakt med någon som var i behov av det då, och det tas ju aldrig upp i media, vad jag sett. Men här på fl skrivs det ju en hel del, och på så vis insåg jag att jag kunde hjälpa till. Sedan funderade jag lite, frågade maken vad han tyckte. Övertalade maken att tycka som jag (hehe ) och anmälde mig sedan. Min donation har resulterat i en graviditet (donerade för ca 2 månader sedan), och ett försök kvar för ytterligare ett par. Jag trodde faktiskt att det skulle påverka mig mer än det gjort. Nog för jag är oerhört glad för paret som blev gravida, och för att det känns fint att kunna ha hjälpt till, men mer än så känner jag inte. Jag känner absolut inget "band" till den bebisen (ja, eller foster då, än så länge), och jag tror inte jag kommer att göra det heller, även efter födseln (om ödet vill så väl). Jag trodde innan att jag skulle ha lite mer känslor än så. Men det är ju faktiskt inte i närheten av att vara "mitt" barn. Inte på långa vägar. Fast det tyckte jag så klart inte innan heller, då hade jag inte donerat.
    tack för svaret!
    det är ungefär sådär jag tänker också. det är mitt ägg men inte min bebis. typ.
    ska nog ta tag i det här med donation snart. kollade så de gör sånt på sjukhuset här i stan och det gör de

har ni några tips på vad man ska tänka på, eller är det bara att köra tycker ni?
  • Esska
    Rainbowarrior skrev 2009-12-06 13:46:39 följande:
    hej på er!jag har ett tag funderat på att donera, men inte riktigt vågat kolla upp hur det funkar och sådär. hittade den här tråden och har nu läst endel och är ännu mer intresserad. tänkte bara höra med er vad det var som gjorde att ni valde att donera och hur det känt efteråt, alltså om det resulterat i barn hur känns det?ni få gärna berätta om era erfarenheter, både positiva och negativa /Anna
    Jag tyckte det var roligt att få reda på om mottagarkvinnan har blivit gravid och om det blev några ägg till syskonförsök. Och naturligvis vore det jätteroligt att veta om det blev ett barn till slut också, vilket jag kan ta reda på genom att ringa fertilitetsenheten om ca 8 månader.

Samtidigt så har ju jag gjort mitt, jag spelar inte längre någon del i mottagarfamiljens liv. Så jag kommer inte att följa upp min äggdonation ytterligare.
  • Linda Al
    Rainbowarrior skrev 2009-12-07 08:56:43 följande:
    tack för svaret!det är ungefär sådär jag tänker också. det är mitt ägg men inte min bebis. typ. ska nog ta tag i det här med donation snart. kollade så de gör sånt på sjukhuset här i stan och det gör de har ni några tips på vad man ska tänka på, eller är det bara att köra tycker ni?
    Enda tipset från mig skulle nog isf vara att kanske planera in donationen under semestertid, eller se till att ha iaf en veckas semesterdagar kvar (om det inte är så att du kan, och får, ta obetalda dagar).
    Eftersom det inte går att ge alla lika stora doser under tiden som man ska ta sprutorna, utan måste försöka ställa in en bra nivå, kan det innebära många besök på sjukhuset (eller få, om man har tur ). Jag fick först för mkt stimulans, sedan för lite. Så jag fick åka på undersökning varannan dag i 2 veckor. Innan dess var jag bara dit totalt 3 gr, har jag för mig. Dels på "förundersökning", dels på kuratorsamtal och dels en liten kurs i hur man tar sprutorna. De två tidigare var dock ca ett halvår innan själva starten. Kan vara bra att vara förberedd på det, även om det alltså inte behöver innebära så många besök för just dig.
  • Linasmamma

Hejsan!
    Jag donerade ägg för nån vecka sedan 24 st blev det. Men så blev jag överstimulerad också, å det var inte så skönt. Hoppas nu att allt går bra för mammorna.

• Linda Al
    Linasmamma skrev 2009-12-07 21:41:25 följande:
    Hejsan! Jag donerade ägg för nån vecka sedan 24 st blev det. Men så blev jag överstimulerad också, å det var inte så skönt. Hoppas nu att allt går bra för mammorna.
    Hej, och wow! Bra gjort! Trist att du blev överstimulerad dock. Hur påverkade det dig förresten? Hade du ont? Påverkade det humöret?
  • RedTopaz
    Linasmamma skrev 2009-12-07 21:41:25 följande:
    Hejsan! Jag donerade ägg för nån vecka sedan 24 st blev det. Men så blev jag överstimulerad också, å det var inte så skönt. Hoppas nu att allt går bra för mammorna.
    Hur känns det om man blir överstimulerad?

Vilka doser har ni andra fått? Jag ska få 125 Puregon.
    Äh, ni andra är ju öppna om när ni donerar så då är jag också det. Jag har nu sputat mig i 4 dagar. Mår finfint än så länge.
  • Linasmamma

Hej!
    Jo, jag fick väldigt ont i magen typ 3 dagar efter plockningen. Tog 2 citodon och fick ännu mer ont i magen. Blev lite väl mycket hormoner för min kropp. Var in på Ul och de sa att det skulle gå över inom ett par dagar. Kunde inte ha vanliga byxor på en vecka. Nu börjar det bli bättre, men som jag har sagt hela tiden: jag gör det för en god sak

Nä, inte mycket på humöret mest ont i magen. Jag har rätt ont i vanliga fall vid ägglossning å det här var som å ha ägglossning i en hel vecka.

Men om de här mammorna blir gravida så är det helt klart värt lite värk

• Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 21:57:31 följande:
    Hur känns det om man blir överstimulerad?Vilka doser har ni andra fått? Jag ska få 125 Puregon.Äh, ni andra är ju öppna om när ni donerar så då är jag också det. Jag har nu sputat mig i 4 dagar. Mår finfint än så länge.
    Vad skönt att höra att det går bra!
    Jag fick dosen satt på 108 först (var tvungen att kika i papprena) i 8 dagar. Eftersom jag har så många äggblåsor, så trodde de att det inte skulle krävas så mkt.
    Det räckte dock inte, så de höjde dosen till 150. Då började jag nog bli överstimulerad, jag fick ganska ont i äggstockarna. Inte för att jag inte hade kunnat stå ut med det, men då ville de iaf sänka igen. Nya dosen blev 125 en dag och 116 nästföljande dag. Så jag var ett litet experiment.
    16 dagar tog det från sprutstart till donation.
    Men jag har en lång cykel, så jag tror att min produktion tar lite längre tid på sig än normalt (?), därför blev det kanske lite svårt med rätt dos, spekulerar jag fritt.
  • RedTopaz

Fick du ont 3 dagar EFTER plockningen? Ajajaj... Hade du inte så mkt ont direkt efter då?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11