• jansson77

"Nya" kring adoption !!!

Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!

• Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!
  • Petrova
    Cerdrica skrev 2009-12-15 16:47:32 följande:
    Grattis! Det är jätte, jättesmart att ni betalade in idag för nästan alla som ska ställa sig i kö nu kommer vänta till i januari och när det är dags kommer ni segla förbi alla dem i köerna.
    Tack!

Jag såg på AC:s hemsida att man kan betala för 2010 redan nu för att "slippa" betala för 2009. Tur att man har fått så många bra råd här på adoptionsforumet för annars hade man kanske nappat på det erbjudandet!
  • ProvisT

Hej tjejer. Så har vi haft vårt tredje utrednings möte. Det var hur lätt som helst. Hon gick igenom våra personliga brev med oss sedan bestämde vi tid för hembesöket. Sedan var det över. Är besviken på henne ibland för att hon strular men hon är ocså väldigt enkel och det känns inte alls som att hon grillar oss. I början av våren tror hon att vi är klara. Hon säger aldrig OM, hon säger när. Så det borde ju vara en bra start.

God jul på er. Jag hoppas på en liten tjej från Korea som julklapp nästa år:)

• Qermit

Provis, härligt att uredningen flyter på så bra! Och en liten vore väl en fantastisk julklapp nästa år.

Vi fick vår rapport i brevlådan igår så nu tvivlar vi inte längre på att den går upp i nämnden i januari .

Godjulkramar till er alla!

• ProvisT

Qermit: Ohh så härligt. Då är ni iaf snart i mål på det.
    Jag loggade in på AC idag. Innan kändes det som alla i hela världen ploppade ut barn, nu känns det som att hela världen ska adoptera.
    Vi är intresserade av Korea och kännt oss ganska hoppfulla med 2- 2,5 års väntan i Sverige. Men listan blir bara längre och längre. Nu är de som är längst framme 2007-02. Det betyder ju nästan 3 år. Sedan visst de kan ju stå i kö i andra länder och inte skicka in, men det var många som stod i kö 2007-02 och 2007-03.

Men nu ska jag hålla jul, så kan jag nojja på om köer nästa år istället.

• Simba79

Provis, vi har också lite extra koll på Korealistan men efter att ha följt den några månader så skulle jag mer vilja säga att det börjar täta ihop sig vid oktober 2007. Så jag vill fortsätta hoppas på 2-2,5 års kö innan det är dags att samla papper Så inom ett år kanske...

• ProvisT

Simba: Ja men det är ju kanon. Det är så himla svårt att läsa de där listorna. De säger ju inte så mycket. Man får nästan sitta och jämföra mellan uppdateringarna för att se ett mönster. Vi hoppas iaf att bli klara med hem utredningen tidig vår så vi kan börja köa på riktigt. den 27 kommer hon hem till oss. Jag ska städa som en galning innan. Vi gör om lite hos oss så jag hoppas vi hinner fpå det på plats.

Min mans lillebror har just fått en liten, han är helt underbar. Jag fick hålla hård fokus på att vår tjej/ kille kommer snart. Svärföröldrarna är ju i sjunde himlen, och säger mycket som de inte borde när vi "barnlösa" sitter brevid. Hans bror och tjej är så omtänksamma mot oss, och förstår att det känns jobbigt ibland att vi har kämpat i så många år och så bara kommer de med en liten helt plötsligt. Nu hoppas jag att det kommer att vara värt väntan.

I vår företagstidning var det en artikel om en tjej som gått in i väggen. HOn hade varit barnlös länge och kämpat med det, efter flera IVF blevhon gravid. När hon äntligen fick allt hon drömt om gick hon in i en depression. Ironiskt... Men ibland kan man nog bygga upp en dröm om hur allt ska bli, och vem kan föreställa sig hur det är att få sitt första barn???

Ja ja nu ska jag se på Fame, gubben är ute med kompisar. Ha en riktigt god nyår:)

Kram

• Simba79

Provis, ja tittar man bara på en månads lista så blir man ju knäpp... Det är många som hoppar in väldigt högt upp i listan. Bara nu det senaste så var det ca 10 stycken med bra könummer som hoppade in högt. Men det är ju så vi också ska göra senare i vår

Vi räknar också med att vara klara med hemutredningen snart, själva "frågandet" är klart så nu väntar vi på att vår utredare ska skriva ihop något bra. I slutet av februari ska vi upp i nämnden så det borde vara ungefär samtidigt som er då. Hembesöket är inget farligt, de kollade runt lite snabbt och sedan satt vi och pratade en del om hur vi bodde, hur området var, vad som finns i närheten m.m. Men det är ju alltid en bra anledning att få lite extra städat hemma
    Kram!

• ProvisT

Hej på er tjejer.

Hoppas att allt är bra och att ni haft en bra nyår. Vi hade det hur bra som helst och firade med de närmsta vännerna i en stuga med öppen eld:) Myyyys

Innan nyår så sa jag till min mamma mest på skoj att det hade varit så skönt om de kom med oss till Korea och hjälpte oss att hämta hem. Så nu ringde mamma och sa att de ville erbjuda att de kunde komma med och hjälpa till. Jag blev helt rörd för de är verkligen så himla engagerade och längtar supermycket till att hon/han kommer hem. Men nu känns det ju konstigt. Vad tycler ni? Ska den resan vara exklusiv för föräldrarna? Eller är det ok att ha med hjälp. Man får ju i så fall vara väldigt bestämd med vad man vill ha hjälp med och vad som man vill vara själv med. Jag vet inte... Blir svärföräldrarna dessutom kanske sura för att det blir orättvist?

Kram på er och njut av 2 sista dagar innan jobbet börjar igen.

• mammamys06
    ProvisT skrev 2009-12-23 09:11:24 följande:
     Jag hoppas på en liten tjej från Korea som julklapp nästa år:)
    Eller pojke?? Kommer ju flest pojkar från Korea
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • mammamys06
    ProvisT skrev 2010-01-01 19:38:45 följande:
    Hej på er tjejer. Hoppas att allt är bra och att ni haft en bra nyår. Vi hade det hur bra som helst och firade med de närmsta vännerna i en stuga med öppen eld:) MyyyysInnan nyår så sa jag till min mamma mest på skoj att det hade varit så skönt om de kom med oss till Korea och hjälpte oss att hämta hem. Så nu ringde mamma och sa att de ville erbjuda att de kunde komma med och hjälpa till. Jag blev helt rörd för de är verkligen så himla engagerade och längtar supermycket till att hon/han kommer hem. Men nu känns det ju konstigt. Vad tycler ni? Ska den resan vara exklusiv för föräldrarna? Eller är det ok att ha med hjälp. Man får ju i så fall vara väldigt bestämd med vad man vill ha hjälp med och vad som man vill vara själv med. Jag vet inte... Blir svärföräldrarna dessutom kanske sura för att det blir orättvist? Kram på er och njut av 2 sista dagar innan jobbet börjar igen.
    Vi hade med oss min mamma och det är det bästa vi gjort. Hon var med som stöd men helt i bakgrunden hela vistelsen. Det är jätteviktigt. Många som adopterar vill göra denna resan själva utan någon med sig och det är viktigt att man respekterar den känslan och att man åker själva och hämtar barn och blir familj om man känner så men för oss var det helt fantastiskt att ha henne med. Hon fotade oss tillsammans, och filmade, bar och stöttade upp så vi enbart kunde koncentrera oss på vår son. Det var kanon! Men mycket  beror ju också på vad man har för relationer till sina föräldrar och hur de är som personer och om de förstår att de inte kan ha någon aktiv roll och bära, krama och ta i barnet hur som helst. Min svärmor blev absolut inte svartsjuk eller tyckte det var orättvist att min mamma åkte med alls, och blir svärföräldrar det så får de väl bli det, det är NI som bestämmer och man kan ju inte släpa med sig hela släkten eller hur
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!