• jansson77

"Nya" kring adoption !!!

Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!

• Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!
  • Bibimbap

Lite mer erfarenheter av att ha föräldrar med:
    Vi åkte själva när vi hämtade vårt första barn. Det var absolut rätt då, dels för att vi i lugn och ro kunde lära känna landet och ta in allt det nya - det råkade vara tre ytterligare familjer på plats samtidigt som oss och vi hade ett stort stöd av varandra vilket var suveränt bla när lillan visade sig vara förstoppad.
    När vi sedan hämtade lillebror var däremot mina föräldrar med, mycket eftersom vi anade att storasyster skulle tycka detta med ett syskon var superjobbigt - i det läget var det underbart att hon hade mormor och morfar att gå till när "det blev för mycket" med lillebror. För mina föräldrars del var denna resan väldigt viktig, min mamma pratar ofta om hur det var och kändes och det har förstås gjort bandet mellan dom och barnen starkare.
    Det ska sägas att mina föräldrar inte är är resvana och det innebar lite grann att vi också behövde ta hand om dom när vi var i väg - det gick ju bra när vi liksom redan kunde landet andra gången, men hade inte varit bra den första.
    Lycka till!

• ProvisT

Ohh tack för era fina svar:) Vi får fundera vidare. Jag tror att jag är mer ok med tanken än vad min man är..... 
    Vi har varit med våra svärföräldrar idag. De har just blivit farföräldrar till min mans lillebrors lilla son. Såklart är de helt uppe i det. Det jobbiga är att de bara skjuter bort ämnet när vi tar upp adoption. De säger bara ja men det ordnar sig sedan pratar de om något annat. Detta är ju vår gravidilitet och vi vill ju prata om det jättemycket, så då känns det skumt att de inte tar det till sig. Svärmor kan forfrande säga till mig att det nog kommer att "ordna sig" och att vi kommer att få biologiska barn. Men det är ju ett bra tag kvar så vi får bearbeta dem stenhårt:)

Våra vänner är också superstöttande och pratar och planerer och längtar. Det är jättekul.

I know mammamys. Det är ju ganska stor chans att det blir en pojke:) Vi börjar att arbeta med det också, så att jag inte blir helt chockad....

Kram

• mammamys06
    ProvisT skrev 2010-01-02 19:02:12 följande:
    Ohh tack för era fina svar:) Vi får fundera vidare. Jag tror att jag är mer ok med tanken än vad min man är..... Vi har varit med våra svärföräldrar idag. De har just blivit farföräldrar till min mans lillebrors lilla son. Såklart är de helt uppe i det. Det jobbiga är att de bara skjuter bort ämnet när vi tar upp adoption. De säger bara ja men det ordnar sig sedan pratar de om något annat. Detta är ju vår gravidilitet och vi vill ju prata om det jättemycket, så då känns det skumt att de inte tar det till sig. Svärmor kan forfrande säga till mig att det nog kommer att "ordna sig" och att vi kommer att få biologiska barn. Men det är ju ett bra tag kvar så vi får bearbeta dem stenhårt:) Våra vänner är också superstöttande och pratar och planerer och längtar. Det är jättekul. I know mammamys. Det är ju ganska stor chans att det blir en pojke:) Vi börjar att arbeta med det också, så att jag inte blir helt chockad.... Kram
    Förstår att det är jobbigt med deras reaktioner eller brist på reaktion när det kommer till er adoption. Jag kan verkligen rekommendera AC:s utbildningstillfälle som riktar sig till blivande mor- och farföräldrar. Nu vet jag inte var i landet ni/de bor men här i Göteborgstrakten har de den kursen en gång på våren och en gång på hösten tror jag. Där kan de träffa andra blivande mor- och farföräldrar till barn som kommer genom adoption och det är jättebra Det finns också en liten skrift/häfte som jag tror MIA har gjort som jag vet att AC säljer för några kronor som också riktar sig till blivande mor- och farföräldrar, kanske kan vara något? Ibland kan det ju ha med att de inte vet HUR de ska bete sig, VAD de ska fråga och vilka frågor de vågar ställa, det bästa är kanske att på något fint sätt säga att jag skulle vilja prata med er om vår adoption, är det något ni undrar över för vi är väldigt glada över att vi ska adoptera och vill gärna dela vår glädje med er. Ofta handlar det om att det är svårt att prata om sånt man inte känner till.

Vad gäller att ta med någon förälder på adoptionsresan så är det ju inget ni MÅSTE bestämma redan nu utan när ni väl har skickat er ansökan till Korea så kanske din man kommit längre i sina tankar kring just själva resan vem vet Lycka till
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • ProvisT

Hej på er tjejer. Så kom fakturan igen. Den var 3000 detta året från AC. Jag hade för mig att det var 2000 förra året. Men ibland fantiserar jag helt vilt:) Det är tredje gången vi betalar. Så nu bör det vara max en gång till innan vi har barn.

Jag fick mens igår och sitter här med ont i magen och känner mig håglös. Koreakön blir bara längre och längre och det är ett helt år kvar som barnlös, som inte ens kan ut och resa och roa mig kungligt för jag måste spara så mycket till det lilla livet. Trött på väntan och allt. Ska nog lägga mig igen och hoppas på att jag vaknar till en bättre värld imorgon:) 

Kram TH  

• Ålen

Åh Provis.....jag kunde inte skrivit det bättre själv! Det känns så otröstligt långt borta att vi någonsin ska få barn. Jag har inga direkta råd att komma med just nu men vill gärna skicka dig en kram och säga att jag vet hur du känner dig- allt för väl!

Vi har minst 8 månader kvar till att vi kommer fram till vår till i Colombiakön. Det är ju en hel graviditet innan vi ens börjar vänta barn!!!

• Simba79
    ProvisT skrev 2010-01-08 09:14:30 följande:
    Hej på er tjejer. Så kom fakturan igen. Den var 3000 detta året från AC. Jag hade för mig att det var 2000 förra året. Men ibland fantiserar jag helt vilt:) Det är tredje gången vi betalar. Så nu bör det vara max en gång till innan vi har barn. Jag fick mens igår och sitter här med ont i magen och känner mig håglös. Koreakön blir bara längre och längre och det är ett helt år kvar som barnlös, som inte ens kan ut och resa och roa mig kungligt för jag måste spara så mycket till det lilla livet. Trött på väntan och allt. Ska nog lägga mig igen och hoppas på att jag vaknar till en bättre värld imorgon:) Kram TH  
    Stora kramar!!!

Väntan är lång, men jag tycker på något sätt att det är lättare nu när man vet att det kommer att ta ett tag jämfört med när man varje månad hoppades och blev besviken.

Angående AC-räkningen så har du nog fantiserat vilt Vi betalade 2975 kr förra året iallafall...
  • Qermit

Kram till dig Provis. Ibland känns allt bara så himlans hopplöst och orättvist... Hoppas du vaknat till en bättre dag idag!

Jag är livrädd att det ska bli något fel med betalningarna till organisationerna nu så jag la in ACs direkt när den kom i förrgår . Är det någon som vet när Bfa skickar ut sin avi? Det vore ju höjden av otur att trilla ur kön nu när man kommit så långt...

• jansson77

Vi har inte fått inbetalningsavin till AC än, känns nervöst.....
    Har ni redan fått er?

• mammamys06
    jansson77 skrev 2010-01-11 12:52:02 följande:
    Vi har inte fått inbetalningsavin till AC än, känns nervöst.....Har ni redan fått er?
    Nej, och det brukar dröja en bra bit in i januari så du behöver inte vara orolig, fakturan kommer! Kan nog bli närmare februari faktiskt.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Ålen
    Medlemsavgiften ska vara betalad 31/1 så ni bör få fakturan när som helst!
Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!