• jansson77

"Nya" kring adoption !!!

Startade en ny tråd, hoppas att Ni hittar hit (om ingen annan redan startat)!!

• Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!
  • ProvisT

Hej JP01.

Just nu funderar vi på Korea men det ør inget som är skrivet i sten. Jag har helt enkelt varit inne på ACs sida och läst om alla länderna.
    Till att börja med hade vi Colombia och Kina på vår lista. Men sedan förstod vi att väntan till Kina var så otroligt lång så det gick bort. Colombia är fortfarande med i våra tankar, men Korea ligger högt på listan just nu. Kön är ungeför som Colombia men man får mindre barn. Ofta ca 8 månader.

Sedan har vi just varit och hälsat på våra vänner som har två flickor från Taiwan. De var bedårande. Men tyvärr så har inte AC Taiwan, så då hade vi fått bärja om i en annan organisation, men kön är nog ungefär lika lång.

Hur funderar ni?

• mammamys06

Väntan i Kina behöver ju inte bli lång om man kan tänka sig att få barn genom 48-timmarslistan

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Ung singel

Hej! Längesen jag skrev nåt, men nu har jag fått tid för första hembesöket av hemutredarna:) Verkar som det skulle bli ganska många möten. Hur lång tid brukar hela utredningen ta ungefär? Generellt sett...

• Ålen
    Ung singel skrev 2010-01-16 13:53:27 följande:
    Hej! Längesen jag skrev nåt, men nu har jag fått tid för första hembesöket av hemutredarna:) Verkar som det skulle bli ganska många möten. Hur lång tid brukar hela utredningen ta ungefär? Generellt sett...
    Kul att det börjar dra ihop sig! Vi hade sammanlagt 5 träffar, från första infomötet i juni tog det ca 6 månader tills vi hade vårt medgivande i handen.
  • jansson77

Jag har en liten fundering......
    Var inne på Ac igår och kollade på Colombi som ligger oss varmt om hjärtat.
    Det står att på ena barnhemmet är väntan 3-4 från att ansökan skickas till landet och på andra 1,5-2 år för köplacering i sverige.
    Jag hänger inte riktigt med på det där med köplacering i sverige. Kan nån förklara?

Enligt vårt könummer så vi ligger relativt högt på listan men håller på med vår utredning nu och vi kommer ju säkert inte kontakta Ac förrän till hösten.

Menar dom på det där det är köplacering i sverige att det tar 1,5-2 år när ansökan skickas till colombia fast man inte vet hur lång kön är i sverige innan dessa 1,5-2 år?

Hänger nån med på vad jag menar?

• Cerdrica
    jansson77 skrev 2010-01-19 08:25:41 följande:
    Jag har en liten fundering......Var inne på Ac igår och kollade på Colombi som ligger oss varmt om hjärtat.Det står att på ena barnhemmet är väntan 3-4 från att ansökan skickas till landet och på andra 1,5-2 år för köplacering i sverige.Jag hänger inte riktigt med på det där med köplacering i sverige. Kan nån förklara?Enligt vårt könummer så vi ligger relativt högt på listan men håller på med vår utredning nu och vi kommer ju säkert inte kontakta Ac förrän till hösten.Menar dom på det där det är köplacering i sverige att det tar 1,5-2 år när ansökan skickas till colombia fast man inte vet hur lång kön är i sverige innan dessa 1,5-2 år?Hänger nån med på vad jag menar?
    Det som menas är att det är ca två års kö i Sverige för att få skicka till de privata barnhemmen. Om ni har köat två år eller mer hos AC när ni är klara med utredningen kan ni alltså skicka dit då. Sen är det (just nu) beräknat 0,5 - 1,5 år till barnbesked.

Till ICBF är det ingen kö, man kan skicka direkt men det är då i stället beräknat ca 3-4 år innan man får barnbesked.
    Den som lever får se
  • JP01

Har nu gått tre av 10 träffar på förldrarkursen och kan konstatera att vår kursledar är bra knepig alltså. Visst, hon vill väl, hon vill förbereda oss bra, men hon slänger då ur sig lustiga saker hela tiden och ibland ganska fördomsfull. Men, men det är bara att bita ihop, som sagt, hon vill väl. Hur har ni andra tyckt att kursen varit? Gav den er något eller var det bara att "sitta av tiden"?

• JP01

Funderade på en sak nämligen referens i utredningen. Vår kursledare sa att det inte var bra med referenser från släkten utan det skulle helst vara vänner. Men vi har ganska få vänner som har barn och vars barn vi har umgåtts med. Hur har ni andra gjort? Och vad har ni fått höra kring det här?

Vi har däremot 2 som jag skulle kunna tänka mig som referenter, min syster vars sons liv vi är en aktiv del av och min moster (bara 6 år äldre) och vars två döttrar jag sett växa upp och varit nära under hela tiden. men kan vi inte använda dem bara för att de är släkten?

• Emeli
    JP01 skrev 2010-01-19 19:42:58 följande:
    Funderade på en sak nämligen referens i utredningen. Vår kursledare sa att det inte var bra med referenser från släkten utan det skulle helst vara vänner. Men vi har ganska få vänner som har barn och vars barn vi har umgåtts med. Hur har ni andra gjort? Och vad har ni fått höra kring det här? Vi har däremot 2 som jag skulle kunna tänka mig som referenter, min syster vars sons liv vi är en aktiv del av och min moster (bara 6 år äldre) och vars två döttrar jag sett växa upp och varit nära under hela tiden. men kan vi inte använda dem bara för att de är släkten?
    Ni är inte ensamma om detta bekymmer. När man själv är barnlös umgås man kanske inte med så många barnfamiljer.

Det är utredaren som bestämmer vilka referenter som godtas, och hur många de ska vara. Många utredare vill ha referenser från barnfamljer. Vissa accepterar släktingar, andra gör det inte. Ibland accepterar de att en släkting är referent.

Om utredaren kräver barnfamiljer som inte är släkt med er får de kanske acceptera att referenterna är lite mer perifera vänner och att ni inte känner deras barn lika väl som släktingarnas. Använd er fantasi och blicka ut över bekantskapskretsen. Det kanske finns någon kollega, studiekamrat, barndomsvän eller granne som kan ställa upp.
  • Qermit

JP01, vi hade en helkonstig kursledare som faktiskt var ganska negativt inställd till adoption och sa helgalna grejer men tack vare fantastiska deltagare blev den ett fint minne som nu i efterhand (och med utredning gjord) gav oss mer än vad vi då trodde tack vare alla diskussioner vi hade med varandra.

Angående referenter sa vår utredare att vi skulle ha 2-3 par (gärna med barn) varav en fick vara släkt. Hör med er utredare vad som gäller när ni kör igång med utredningen. Det borde ju iof vara samma eftersom de går efter handboken...

Svar på tråden "Nya" kring adoption !!!