Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Har inte läst i tråden särskilt mycket men vill komma med ett tips. Jag har börjat läsa "Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman (39:- hos Bokus) och fått massor av tips. Har ätit LCHF i ca ett år men uppenbarligen missat en del "matnyttiga" tips som boken ger. T ex kan man skippa frukost och ta en längre promenad och med hjälp av det gå ned de sista kg som brukar vara så svåra att gå ned.

Och om man vill fuska lite, kanske t e x dricka lite vin så är det helt okej - om man gör det efter en lchf-måltid. Absolut inte före för då blockeras fettförbränningen. Dricker man det efter en måltid med ordentligt med fett så händer i princip ingenting.Sånt hade i alla fall inte jag en aning om.  Läs den, är mitt tips som sagt.

• jagäraf

Missade att skriva att den längre promenaden alltså ska vara på fastande mage.

• jagäraf
    En Liten Blå skrev 2010-01-14 22:05:49 följande:
    (har inget bättre för mig idag än att skriva av mig här, verkar det som)När jag har hamnat i platåer äter jag extra mycket fett och drar ner ordentligt på mjölkprodukter, äter massa makrill/annan fet fisk, fett kött med smör, bacon. Alltså "fakirar" lite för att få nåt kilo att lossna...
    Platåer är enl Skaldeman naturligt, ett sätt för kroppen att så att säga kolla läget. Men de ska tydligen inte kunna inträffa om man har mycket övervikt, i så fall beror de helt enkelt på att man fuskat. Annars kan man bara ha tålamod och vänta ut platåerna eller så sätter man in extra fett för att få igång fettförbränningen igen.

Frukt är inte tillåtet och finncrisp är tyvärr inte heller att rekommendera trots det låga kolhydratinnehållet. Varje skiva innehåller 4 kolhydrater men per 100 gram är det betydligt mer och det är det man bör sträva efter, att hålla sig under 5 gram/100 gram alltså,
  • jagäraf
    En Liten Blå skrev 2010-01-14 22:02:18 följande:
    såser reder jag inte alls, det räcker så bra med grädde eller creme fraiche för att tjocka till dem
    Man kan reda med lite philadelphiaost om man vill. Annars vänjer man sig med tunna såser efter ett tag.
  • jagäraf
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 08:35:24 följande:
    Mycket intressant det där med att mer fett kan starta upp en utdöd förbränning... Jag började nästan tro att jag äter för mycket fett och att det är därför jag står still.Igår syndade jag faktiskt och åt ett kvarts äpple med barnen. Kunde inte motstå frestelsen när minstingen satt och tuggade så det bara rann ur munnen! Aja baja! Vad äter ni när ni blir sugna på nåt krispigt fräscht? Kan känna att jag vill ha det ibland.
    Det där kan jag känna nu när jag försöker äta helt enl Skaldeman, att det inte finns något krispigt att tugga på. Förut brukade jag äta jordnötter och ibland någon enstaka finncrisp. Nötter kan vissa äta, andra inte. Man får prova sig fram. Jag har uteslutit nötter och även finncrisp och gått ned 2,1 kg på bara en vecka. Alldeles för fort enl Skaldeman men man blir ju lite fartblind! Jag har inte ens någon direkt övervikt längre utan har gått ned från 60,9 till 58,8 i morse (161 cm).

Skaldemans tips är lite tråkiga för han utesluter i princip alla kolhydrater om man vill gå ned relativt snabbt. Alltså äter man bara kött (fisk, nöt, fläsk, kyckling, ägg, bacon osv) och fett. Även ost, majonnäs, oliver och jag tror avocado. Helst inga grönsaker alls. Och ska man äta grönsaker så ska man äta dem i slutet av måltiden, inte tillsammans med köttet som man brukar. Blir lite trist och just nu står fett mig upp i halsen men det är väl bara att försöka en tid till. Sen gör jag över till "vanlig" lchf igen, alltså ovanjordgrönsaker, stuvad vitkål osv tillsammans med kött.
  • jagäraf
    Matillin skrev 2010-01-15 16:19:02 följande:
    Haha, ok Jag har haft ont till och från i magen sen jag började med den här kosten.Gör ont på vänster sidan om magen, känns som det är precis där magsäcken sitter.Borde man ha ont där och vad kan det bero på om någon vet?
    Jag vet inte hur länge du hållit på men jag fick också ordentligt ont i magen under en tid några veckor efter jag börjat. Jag tror nästan det var gallan som fick lite spader eller kanske rensade ur av kosten. Jag hade också ont på vänster sida och mådde även illa. Det gick över efter några dagar/någon vecka och har inte återkommit.
  • jagäraf

Macadamiannötter ska visst vara bland de bästa. Mycket feta och få kolhydrater. Jordnötter bland de sämsta men jag har ätit rejäla mängder såna och ändå gått ned.

• jagäraf

I Annika Dahlqvist och Airams lchf-kokbok finns ett recept på musli som är riktigt god.

• jagäraf

Ang det där med våg eller inte: jag väger mig varje dag och har gjort så i flera år nu. Jag vet att många tycker att det är jättedumt men för mig blir det en sporrning. Väger jag lite mer än dagen innan så tänker jag mig för extra mycket. Ett tag i höstas tog jag bort vågen men då gick jag upp ett par kg så den plockades fram igen.

• jagäraf
    Lullisgirl skrev 2010-01-16 15:46:05 följande:
    Hur e de med lök egentligen? Kom på att dom växer ju under jord men lök bara älskar jag! :(
    Lök innehåller egentligen för mycket kolhydrater men eftersom man oftast tar ganska lite så är det okej. Allt enl min nya guru Skaldeman
Svar på tråden LCHF