-
Ja, man kan gå upp i vikt i början eftersom kroppen bygger muskler. Är man underviktig går man också upp eftersom LCHF gör att man får sin kropps idealvikt. Alltså funkar inte LCHF om man redan är smal och vill bli "anorexismal".USB skrev 2010-01-19 18:10:47 följande:Vet ni om det finns personer som går upp i vikt istället med LCHF? Min man som är en riktig skeptiker tror inte att det här kostupplägget fungerar.Ska förkovra mig i ämnet under veckan och samla på mig så mycket information som möjligt så kör jag igång nästa vecka då jag är helt ledig från jobbet. Känner att det kan vara skönt att börja när man kan är hemma ifall man skulle må dåligt de första dagarna. -
Jag fick jätteont i magen efter någon vecka när jag började med lchf. På ena sidan. Blev liggande ett par dagar. Det var förmodligen gallan som fick spader. När man äter fett så börjar gallan arbeta ordentligt vilken den inte gjort när man undvikit fett. Och då kan t ex små gallstenar behöva ta sig ut vilket kan orsaka smärta om jag förstått saken rätt. Jag mådde också rejält illa första tiden.
-
Jag har ätit lchf-kost sedan mitten av januari förra året, alltså exakt ett år. Förutom veckorna i början har jag mått som en prinsessa! Om jag någon gång fuskar och äter lite bröd eller likn blir jag så gasig som jag alltid varit tidigare men inte ens visste om att jag var. Spänd i magen och som sagt supergasig. Så jag kommer att fortsätta.curiosa skrev 2010-01-19 22:07:01 följande:Usch det låter inget vidare men änså länge härdar jag ut, mkt roligare att äta än att göra som jag gjort några veckor innan. -
Jag äter just nu i princip inga kolisar alls men har under året ätit sallad, vitkål, blomkål, broccoli till maten. Att jag inte äter några nu är för att jag gör ett försök att gå ned de sista 3-4 kg jag skulle vilja men som min kropp inte verkar vilja. Har stått på runt 59 kg senaste året. Jag ska erkänna att jag inte gått ned någonting med lchf utan jag åt GI året innan och gick ned 10 kg med det. Men lchf är godare på något sätt eftersom man får äta grädde osv och så äter jag det som peppning till min man som har en hel del att gå ned. Han har gått ned 13 kg under året men har 20 till han behöver bli av med.curiosa skrev 2010-01-19 22:17:02 följande:Äter du strikt med 0 kolhydrater eller har du nått i? -
Ja, jag har grädde i mitt kaffe och ibland i maten, t ex gräddsås eller i omeletten. Och som i kväll kunde jag bara inte hålla mig utan åt en skål blåbär med grädde. Men jag vet att om jag slutar med grädde och bara äter smör till maten så går jag lättare ned. Men vem orkar äta smör hela tiden...NoMercy skrev 2010-01-19 22:32:58 följande:Men du har grädde i maten nu?
-
Jag ska rätta mig själv lite grand. Jag skrev igår att jag inte gått ned något med lchf och det är både rätt och fel. Jag har bl a gått ned 2,1 kg bara senaste dryga veckan (och nu idag upp 3 hg igen) men det är julhelgens extra kg jag blivit av med igen. Min kropp verkar tycka att jag ska väga ca 59 kg som jag gör nu för under det har jag jättesvårt att gå. Börjar jag äta för mycket mjölkprodukter och grönsaker så går jag ofelbart upp lite igen men samtidigt kan man ju inte vara utan kolhydrater för jämnan, det blir ju jättetråkigt.
-
Grädde innehåller 3 g/100 g så det ska egentligen vara helt okej. Om man klarar mejeriprodukter vill säga. Man ska ju hålla sig under 5 g/100 g. Blåbär innehåller 11 g/100 g så det är ju för mycket. Blandat med grädden får man ju ner kolisarna men visst är det fortfarande lite för mycket. Förmodligen därför jag gått upp 3 hg idag. Eller så var det fusket i söndags då min dotter firade sin 17-års dag. Bara att ta sig i kragen igen!NoMercy skrev 2010-01-19 23:02:12 följande:Fast då får du ju i dig ganska "mkt" kolhydrater -
Ett annat skäl att välja den 40% vispgrädden, alltså förutom att man ska äta så fett som möjligt, är att det är den enda som inte innehåller någon form av tillsatser. För att få ned fettmängden måste de tillsätta vatten och för att då grädden inte ska bli superrinnig så måste de tillsätta kemikalier. Trist men sant. LCHF går ju inte bara ut på att bli smal utan kanske mest på att äta naturligt och då passar tyvärr inget annat än vispgrädden in. Men naturligtvis är det upp till var och en!
-
Jag har idag ätit:
frukost: ett kokt ägg med lite kalles prickiga. Brukar äta majonäs men idag fuskade jag (igen).
Lunch: några skivor kokt skinka och kokt kalkon (pålägg), en skål naturell ekologisk yoghurt spetsad med vispgrädde och i den hade jag hackade hasselnötter och mandel. Även lite gojibär men det är egentligen ajaj!
På em: en kopp te och en näve jordnötter.
Till middag blir det skinksnitslar och till det smör med provensalska kryddor (frysta).
Alldeles för dålig lunch för mig egentligen men där jag jobbar värmer vi inte mat så det är mackor eller fil/yoghurt som gäller. -
Jag gör det. Jag tycker det färdiga från affären smakar pyton. Härsket, liksom. Dessutom är det ju så otroligt enkelt att göra.Jen nifer skrev 2010-01-20 15:56:15 följande:gör ni eget vitlökssmör?