Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

mysmarre73 skrev 2010-01-26 08:58:19 följande:
    hej alla. vad ändvänder ni för att reda brunsås...... Vilken tomatpure är däe minst kh i.
    Jag reder inte med någonting utan använder bara 40%-ig grädde, buljong, kryddor och soja. Visst blir såsen tunn och blaskig men jag har vant mig.

Annars kan man reda med någon matsked philadelphiaost. Även äggula lär gå att använda men då får såsen inte vara för varm för då koagulerar gulan.

Tomatpuré - ingen aning. Kolla när du handlar.
  • jagäraf

Jag brukar äta frysta blåbär med grädde. De innehåller visserligen för mycket kolhydrater men tillsammans med grädde blir de åtminstone lite färre. Frysta hallon är jag lite rädd för, de lär ju kunna föra vidare vinterkräksjuka. I alla fall de importerade, vet inte om det finns svenska.

• jagäraf

Åh, jag hinner inte se efter 10. Ni får berätta vad de säger!

• jagäraf
    Kenzie skrev 2010-01-26 12:21:02 följande:
    Jag använder färsk blomkål som får koka riktigt mjuk i vatten. Ångar därefter av blomkålen ordentligt, och mixar (med stavmixer) tillsammans med smör, creme fraiche (eller philadelphia), salt, peppar och muskotnöt.
    Jag kokar min blomkål direkt i grädde, delad i små buketter. Blir inte blaskigt alls.

Nå, ni som såg Malou, vad det något "matnyttigt"
  • jagäraf
    jagäraf skrev 2010-01-26 12:49:31 följande:
    Jag kokar min blomkål direkt i grädde, delad i små buketter. Blir inte blaskigt alls.Nå, ni som såg Malou, vad det något "matnyttigt"
    Glömde skriva att jag såklart mixar blomkålen i kokgrädde sen. Har även i buljongtärning och så avslutar jag med lite smör.
  • jagäraf
    Flapper skrev 2010-01-26 16:18:04 följande:
    Ingen som vill avslöja?
    Vi gjorde ischoklad av vår i julas. Hälften smält cocosfett (ekologiskt från hälsokosten) och hälften 70-procentig choklad. Inget man kan äta varje dag men bättre än ren choklad gissar jag.

Att ha det i te eller kaffe gillar inte jag.
  • jagäraf
    Sagalin skrev 2010-01-28 06:22:11 följande:
    Nja jag var lite för snabb.I Atkins introducera man kolhydrater när man nått målvikt det gör man inte i LCHF.
    Det beror väl på hur man ser det. Under viktnedgång äter man max 5 gram kolhydrater/100 gram i lchf. När man nått sin målvikt kan man äta max 20 gram/100 gram och det kan väl också ses som att man introducerar kolhydrater i sin kost?
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-28 07:45:34 följande:
    vi har lite sjukstuga här hemma, får kämpa för att få i mig de jag ska.Någon som har ectra smarriga helg tips på mat?
    Jag gjorde en jättegod och superenkel soppgryta igår. Jag stekte kycklingfilé i små bitar och även en röd paprika delad i bitar, i smör. Sen hällde jag på en burk kokosmjölk, klickade i lite sambal olek och så några tsk extra kokosfett (jag har med smak, från hälsokosten). Så lite smulad buljongtärning, peppar och salt. Trots sin otroliga enkelhet så blev det så gott! Min dotter som inte äter lchf fick jasmineris med soja till medan mannen och jag åt det som soppa.
  • jagäraf
    WillElv skrev 2010-01-27 19:34:22 följande:
    Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :)Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.
    Jag har icas ekologiska kokos (i love eco) och den innehåller bara 1,5 gr/100 gr.
Svar på tråden LCHF