Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Sagalin skrev 2010-01-28 08:24:36 följande:
    Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
    Jag tycker det är så enkelt egentligen. Ska man gå ned i vikt ska man äta enl principen livsmedel med max 5 gram kolhydrater/100 gram. Man kan också se det som 5 % och proteinet ska ligga på max 20 procent, resterande på fett, alltså 75 %.

När man sen gått ned det man vill och inte vill gå upp igen så håller man sig till livsmedel som har max 20 % kolhydrater per hundra gram vilket som någon skrev gör utbudet betydligt större.

Det där med max 20 kolhydrater per dag osv har jag ingen aning om utan jag har hållit mig helt till det jag skrivit ovan och min man har gått ned 18 kg. Själv gick jag ned det jag behövde med GI tidigare men gillar att leva med lchf så jag kör det också. Skulle dessutom helst vilja gå ned några kg till.

Jag kan ärligt säga att jag inte mäter och räknar särskilt mycket utan vi äter kött, fisk, ägg osv med smör, grädde och så kanske några få blad sallad. Sen festar vi gärna på blåbär och jag även jordnötter utan problem.
  • jagäraf

Ni som skriver det där med max 20 kolhydrater per dag, var har ni sett det?

Enkelt kan man säga så här: fördelningen av kalorier från det du äter ska per dag innehålla procentuellt max 5 från kolhydrater, ca 20-30 från protein och resten från fett. Alltså när man vill gå ned i vikt.

Felet de flesta gör är att de skär ner på kolhydraterna men ökar inte fettintaget tillräckligt mycket och får därför ett överintag av protein vilket medför att kroppen kommer att lagra in fett eftersom proteinet ökar insulinpåslaget mer än fett.

Allt detta enl min käre make

• jagäraf

Ja, jag har tydligen lyckats missa det där med 20 kolisar per dag men för oss har det gått bra ändå. Det viktigaste är väl ändå förhållandet mellan kolhydrater/protein/fett och det blir kanske för en normaläter inte så mycket mer än 20 kolisar/dag. Man är ju så olika och för min del tappar jag lusten med en massa mått och steg och det är därför jag gillar lchf. Håller jag bara mig till det jag lärt mig så kan jag äta gott och må bra.

• jagäraf

Jag googlade lite snabbt på det där med 20 kolisar per dag och fick en del svar där man kan testa med 20 g/dag om man inte går ned som man vill med "vanlig" lchf. Nåt annat jag såg är att lchf fungerar väldigt individuellt och det tycker jag är mycket viktigt. Jag t ex går inte ned ordenligt om jag dricker mjölk och äter mycket grädde. Smör istället för gräddsås funkar klart bäst för mig om jag vill gå ned (däremot vill jag inte vara utan grädden för den ger guldkant på min tillvaro, tillsammans med blåbär). Däremot kan jag äta ganska mycket nötter per dag, mycket mer än den rek "näven" som man får äta i t ex GI, och ändå gå ned i vikt. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som passar en bäst för allt handlar ju om insulinpåslag och det triggas olika hos olika individer.

• jagäraf

Jag måste göra ett tillägg till det jag skrev i morse. Kanske ni redan förstår detta men för säkerhets skull. Alltså, när man ökar kolhydratmängden till ca 20 % så måste man ju naturligtvis dra ned på fettprocenten också, gissningsvis minst i samma nivå. Annars lär det gå åt pipan ganska snabbt... Och i mitt fall tror jag att jag kommer fortsätta på den låga kolisnivån för jag tycker det är toppen att ha grädde i kaffet och allt annat gott vi äter nu.

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-28 16:59:19 följande:
    haha ja då lär ju vågen gå spikrakt uppåt om inte annat :D
    Misstänkte att alla redan förstått det här men man vet ju aldrig...
  • jagäraf
    USB skrev 2010-01-28 17:48:35 följande:
    Jag är ju ny i det här så ni får ursäkta om det kommer mycket frågor...Idag stekte jag korv till övriga familjen. Läste på innehållet att det var 4g/100g kolhydrater. Är den okej att äta då?På vissa sidor står det att charkprodukter är okej och på andra att det är något man ska utesluta.Sen funderar jag på cheesecake. Om man utesluter sockret och bara har philadelphiaost, grädde och ägg så borde det väl vara okej att äta om man blir sugen på helgen, eller? Hur är det med vaniljstång? Är det big no-no eller?
    Jag äter sådan korv ibland men inte så ofta. De innehåller ju ströbröd eller liknande som bindemedel men mest avråder man nog mot korv pga dåligt generellt innehåll. Utländska korvar med högt köttinnehåll brukar vara okej.

Vaniljstång är helt okej! Så även philadelphiaost, grädde och ägg men "behövs" inte socker för att få (cheesecake)smak?
  • jagäraf

Jag googlade på lchf cheesecake och fick en del fina förslag. Det ska jag testa i helgen. Fast jag har fortfarande inte hittat något vaniljpulver.

• jagäraf

Om man äter för lite fett blir balansen felaktig och man går inte ned i vikt. Så fetta på bara

• jagäraf
    Pippil8 skrev 2010-01-28 22:03:59 följande:
    Ela - det låter ju bra Som någon annan skrev - prova att minska grädden lite och kanske ta mer smör/kokosfett i stället? Och tänk på att det inte ska bli för mycket protein.Jobbigt att balansen blir fel om man inte äter tillräckligt med fett Jag tycker det är jobbigt att äta för flottigt. Men kanske vänjer mig.
    Ja, man vänjer sig. Sen går det lite i perioder. Ibland går jag med konstant illamående och bara tanken på fett... Men sen går det bättre igen ett tag.

Ikväll har jag varit sååå hungrig och sugen. Till slut stekte jag några olika hackade nötter tillsammans med blåbär och kokos i massor av smör. Tyvärr aningen vaniljsocker också. Sen åt jag det med vispad grädde. Inte dumt alls tills jag upptäckte att jag fått blåbärsfläck på koftan
Svar på tråden LCHF