Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Skaldeman igen: spenat innehåller mycket få kolhydrater så det kan man äta till. Babyspenat tycker jag är jättegott. Avocado är också bra. Och som jag skrev igår, helst i slutet av måltiden.

• jagäraf

Jag "fuskade" i morse och åt två finncrisp med massor av Bregott och så en kopp te med grädde. Inom baran någon timme var jag superhungrig igen!

Till lunch blev det rester av kyckling med gräddsås.

Mellanmål tyvärr ett par finncrisp igen och till middag blir det helstekt fläskkotlett med gräddsås och avokado.

Ingen bra dag så det lär nog synas på vågen om några dagar.

• jagäraf

Jag har haft en riktig knasdag idag. Ingen frukost, 2 cheeseburgare (tog bort allt bröd) och en cola-light (URK!) till lunch. Hann inget annat. Så två sockerkaksbitar och en stor bit marängtårta till fikat (dottern fyller år). Benfri kotlett med min mans hemlagade bearnaisessås till middag. Som sagt, inget vidare, men ibland måste man ju bara

• jagäraf
    cindorella skrev 2010-01-17 21:32:00 följande:
    Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske. Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?
    Nu ska jag återigen citera Skaldeman. Enl honom är det helt okej med ett par glas vin men EFTER en fet måltid. Dricker man det före/till så stoppar det upp fettförbränningen.
  • jagäraf
    sariat skrev 2010-01-18 08:08:44 följande:
    godmorgon! vecka 2 avklarad och jag   har gått UPP 8 hg.. kul. vad fan gör jag nu. enda synden jag gjort i veckan var vin i lördags.  ska iofs mens men fan nästan 1 kg.  jaja försöker en v till o fortsätter jag gå upp så får jag väl börja med nutrilett istället.. hmm. 
    Det är så med lchf att man faktiskt kan gå upp i vikt i början. Det kan ta flera månader i allra värsta fall innan det syns på vågen. Om jag inte minns helt fel så handlar det om att kroppen bygger muskler även om man inte tränar. Prova att strunta i vågen och mät midjan istället. Kanske du tappat flera cm där.
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-18 09:52:09 följande:
    Jag har läst det på en länk via google. Ska försöka hitta den. Det behöver ju inte stämma och givetvis beror det ju på vad man ätit resten av dagen, men förmodligen utgår de ifrån att man har ätit bra under dagen. Jag tror även att de tog med alkohol. 
    Vissa "tål" att äta nötter, andra inte. Mörk choklad är väl okej i små mängder men den innehåller ju en hel del kolhydrater så man bör väl nöja sig med en bit då och då. Och då gärna direkt efter en fet måltid.
  • jagäraf

En sak fattar inte jag, kanske någon annan kan förklara? En del klarar ju inte av att gå ned om de äter mjölkprodukter. Då ska man ju sluta med det minst feta först och prova sig fram. Till slut återstår ju bara grädde och jag har märkt att jag inte går ned alls lika mycket om jag äter gräddsåser som om jag äter enbart smör till maten. Men vad är smör om inte hårdvispade grädde? Iofs merk än fördubblas ju fetthalten när man gör smör av grädde men det är ju mjölkproteinet man inte klara av. Flyger det bort när man gör smör av grädden?

• jagäraf
    Kenzie skrev 2010-01-18 10:32:29 följande:
    Hm ja du..Smör är väl egentligen bara fettet i grädden, det andra är ju borttaget. Så kolhydraterna (mjölksockret) försvinner och det är ju det som är boven i grädde.
    Ja, det måste vara något sånt.
  • jagäraf

Såg några sidor bak att någon skrivit att ärter är okej men det tror jag inte de är. De är nog närapå lika kolhydratstinna som majs.

• jagäraf

Ett tips: om man gillar ekologisk naturell youghurt men tycker att den har lite för lite fett så kan man spetsa den med vispgrädde. Hur gott som helst! Jag tycker turkisk/meezeyog. är svårt att äta. För tjockt och för syrligt. Tyvärr får jag inte lika bra resultat om jag äter mjölkprodukter men ibland måste man ju bara.

Svar på tråden LCHF