Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

lindha roger skrev 2010-01-20 20:32:37 följande:
    ni som använder cocosfett vilket använder ni??
    Jag har köpt Bio food kokosfett på hälsokosten. Jag har hört att det silvriga paketet i vanliga mataffären inte är bra men jag kanske har fel.
  • jagäraf
    helene306 skrev 2010-01-20 21:29:09 följande:
    Det påstods det innan men nu har det tydligen kommit fram ny fakta (jag har inte läst men någon här i tråden skrev det) att det silvriga paketet i affären är lika bra som det från hälsokosten.Lullisgirl: Jag har haft kokosfett i kaffe/te om jag har behövt få i mig mer fett. Det ger ingen smak men ger fin läppsmörj Härligt att du mår så bra av denna kost!
    Okej, då kanske man ska testa det istället.
  • jagäraf
    Ela007 skrev 2010-01-21 09:17:37 följande:
    Hej!jag tittar in när jag hinner.Känns fortfarande konstigt att man kan tappa i vikt av att äta massa fett,men första veckan gick jag ner 1,5 kg, fast jag druckit vispgrädde när sötsuget satt in, då försvinner mitt sötsug direkt, bra! tyvärr verkar ju mejeriprodukter ställa till det har jag föstått, för vissa. Varför då? vore ju jättesynd för mej som hittat en smart grej....Läste på en annan sida att Lchf inte är ett sätta att gå ner i vikt utan ett sätt att leva, få bättre värden,men det verkar ju vara en sanning med viss modifikation, det är ju jätte många som går ner i vikt, det är därför jag kör detta. Min förhoppning är att tappa ca 10-13 kilo till sommaren, är det en omöjlighet tror ni?
    Att tappa 10-13 kg till sommaren är ingen omöjlighet alls. Men det beror helt på hur mycket övervikt du har.

Varför vissa inte tål mjölkprodukter tror jag inte man kommit fram till riktigt ännu. Först trodde man att det berodde på lactosen och rek att man skulle dricka lactosfritt istället. Men det var visst inte det som var problemet. Man har väl inte hunnit forska så mycket på den här kosten än så med tiden kommer nog svaret även på det. Men - det gäller ju inte för alla, vissa går ned jättebra även med mjölkprodukter så du får väl testa dig fram. Jag är nog lite känslig men ibland måste jag bara få hälla i mig ett glas bestående av hälften grädde och hälften standardmjölk. Det är sååå gott!
  • jagäraf

Jag tipsar igen om boken Ät dig ned i vikt av Sten Sture Skaldeman. Den finns för 39:- hos Bokus.com och förklarar jättebra hur allt det här fungerar.

• jagäraf
    WillElv skrev 2010-01-21 21:15:40 följande:
    Är kålpudding bra LCHF mat? Känns så sjukt när man läser inläggen.....ös på med fett, en rejäl klick smör, äkta majonäs, äkta grädda....är det verkligen så bra Jag äter dock alldeles för lite fett. Får för mig att jag inte går ner i vikt då. Men det är ju det som är hela grejen. Har faktiskt gått ner nästan 4 kg. på inte ens 2 veckor
    Om du gillar kålpudding kan jag verkligen rekommendera Airams kålgott från Airams och Dr Dahlqvist lchf-kokbok. Hur gott som helst!

http://helenesbaksida.blogspot.com/2009/06/airams-kalgott-i-gryta.html
  • jagäraf
    gimatah skrev 2010-01-22 11:47:26 följande:
    Tack jag har skummat lite där men åndå inte riktigt förstått varför man ska äta mkt fett.kritikerna menar ju på att det inte är LCHF kosten i sig som gör att man går ner i vikt utan mängden mat man äter. För fett är mättande vilket gör att man äter mindre mängder och kan hålla sig på det, vilket iofs är bra, men är fett bra även rent förbränningsmässigt.För då hade man ju kunna fylla buken med vatten annars om det endast handlar om mättnads känsla i förhållande till mat.
    Fettet sätter igång fettförbränningen medan kolhydrater stoppar den pga att de påverkar insulinutsöndringen. Sen är det också sant att man blir mer mätt av fett och dessutom blir man mätt under längre tid.
  • jagäraf

Ikväll ska jag festa på nåt som jag tycker är supergott! Keso á la Malta. Inte helt lchf-riktigt kanske men men.

Man tar en halv liten burk keso. Sen vispar man ca 1 dl grädde och en knivsudd vaniljsocker. Sen blandar man keson och den vispade grädden med 1/2 - 1 apelsin skuren i småbitar. Kyler den gärna en stund. Smakar som ris á la Malta/apelsinris.

• jagäraf
    saris 83 skrev 2010-01-22 16:34:40 följande:
    Åh det är så gott :)Jag använder vaniljpulver ist, supergott också i TY
    Var hittar man vaniljpulver? Jag är inte helt nöjd med att äta vaniljsocker även om det är så liten mängd.
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-22 22:07:38 följande:
    Men själva vitsen med att äta rikligt med fett är ju för att man inte ska förlora muskelmassa utan just fett.
    Musklerna ska inte brytas ned som vid vanlig kaloribantning utan tvärtom kan man bygga muskler utan att ens träna (därav viktuppgång i början för en del).
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-22 22:43:07 följande:
    håller du med mig eller förstod du mig fel?
    Jag höll med dig men inte med det Lumut skrivit.
Svar på tråden LCHF