Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Livsmedelsverket har fört svenska folket bakom ljuset i många årtionden. Men det kommer nog snart bli ändring på det

Ps! Om ni bara visste hur många "forskningsrapporter" som är rena lögner! Man har tagit bort fakta och friserat rapporterna så att de ska passa t ex margarinbolagen. Och detta har vi i princip mangrant gått på hur länge som helst.

• jagäraf
    Lumut skrev 2010-01-23 14:27:44 följande:
    hej igen! Tråkigt för er som mår så dåligt med lchf.  Jag märkte ingenting sånt...jag äter en hel del grönsaker till...alla måltider. Men försök kanske att "väcka" magen med lite turkisk youghurt eller nått innan ni drar på ägg/ägg/baon majjonäs på morgonen? kanske hjälper? Jo angående de min vän tycker nu då.. Ja de min vän skrev bryr jag mig inte om jag vet vad som funkar bäst på min kropp hela välmåendet säger ju sig självt?.  Hon skulle ALDRIG rekomendera någon om öka fettintaget skrev hon.  Jag skrev till henne att de finns finns folk som röker, folks som lever på snabbmat folk som aldrig motionerar osv.. Sj är jag en renlevnadsmänniska om ja skulle jämföra mig med andra människor.  Dessutom beskrev jag det med HDL VDL och aterosklerosmyten..att man funnit nya rön.. Det är kolhydrater som är boven. Hon trodde endbart jag fått faktan från Annikas sidan, men fakta är att jag fått lära mig de på föreläsningar iskolan (läser till sjuksyster) Dessutoom praktiserar jag på hjärta/kärl för tillfället. Har lust att ta en diskussion med läkarna på avdelningen och se vad de har att säga... hihi 
    Det som man en gång lärt sig, så som din vän t ex, är ju djupt rotad. Hon har ju lärt sig i skola osv. Men som sagt, snart kommer det nog andra råd. Jag har hört att t o m Stefan Rössner, som varit jättemotståndare och sagt att lchf, fett osv är livsfarligt börjat ändra sig. Kanske han inte gillar lchf än men säger att mättat fett kanske inte är så farligt trots allt...
  • jagäraf
    helene306 skrev 2010-01-23 14:47:40 följande:
    Jag gjorde det. Ibland kunde det även bli en ruta varje dag men jag unnade mig det. Jag gick ner ändå. Jag resonerade som så att jag åt det jag ville och var sugen på. När jag körde VV var det så strikt och jag kände att hela dagen blev inrutad för att anpassas till att ha points. Lchf gav mig frihet att äta det jag ville utan att räkna, hålla mig mätt och må bra. Nu är inet jag förtjust i hallon och grädde så jag äter inte det men vill du ha så ät anser jag. Märker du att vågen står still (om det är ner i vikt du vill) får du tänka om.
    Jag gör som du, testar mig fram till vad jag "tål". Min man har en arbetskamrat som gått ned massor av kg och dessutom blivit av med sin diabetes (behöver inte medicin längre). Han har väl hållit på närmare ett år och enl min man äter han en skål frysta blåbär med 2 dl vispgrädde VARJE KVÄLL. Han har nog inga problem med mjölkprodukter.

Visst är det en fantastiskt kost. Man kan äta choklar, vispgrädde, feta biffar, aromsmör, bearnaisessås, hollandaisessås osv. Om någon hade sagt det här till mig för 10 år sedan hade jag nog skrattat ihjäl mig. Och ändå "upptäckte" t ex William Banting (han från vem ordet bantning kommer) den här metoden redan på 50-talet (tror jag det var) men tystades ned.
  • jagäraf
    Lumut skrev 2010-01-23 14:56:41 följande:
    helen306: Jag vet slaggprodukter i artärerna? Ska verkligen ha ett snack med läkarna om detta och fundera på vad min vän menade eller funderar på egentligen.. Jag står fast vid att lchf kosten är bra, den passar för mig och att mina muskler bryts inte  ner- bUllshit! Varför ska den göra det? Skillnad som du skrev att jag sätter kroppen på svältdiet men det gör jag inte. Och jag har energi konstant (tillskillnad från förut) tror faktiskt jag åt sämre innan. För mitt leverne var tröttare osv..ändå åt jag nyttigt, men jag åt för lite fett.   Skrev till henne att jag går inte på ketosen precis..jag äter denna kost för att slippa ha problem med min ulcerös. Därför jag bytt bort stärkelserika produkter.  jag af: Ska nu googla på Stefan Rössner,  och se vad han säger. Tycker detta är intressant faktiskt. Men som sagt de fölesta börjar inse att storakolhydraterna+fett ihop  ökar risker för atersklersos...men det säger ju sig självt.. ja tror på de naturliga... en barkbit+köttbit o en kvist salladsblad liksom ;) Inte 5dl pasta som är påhittat sen konstgjorda korvar klick ketschup och lite gurka. haha
    Ska bli spännande att se vad du hittar på Rössner. Kanske han stavar Stephan förresten. Jag har inte googlat på honom utan sett honom i debatter om detta på TV. Då var han helt rabbiat, skrek och gapade om hur farligt mättat fett är. Nu hade min man sett någonstans att han börjat rucka sin uppfattning, åtminstone en aning.
  • jagäraf

Skaldeman igen Frukt gör att man blir tjock och det åt man under sommaren för att lägga på sig ett fettlager inför vintern när man inte hade tillgång till sådant. När vi äter lchf så har vi "vinter". Ibland kan man faktiskt få igång sin viktnedgång om man hamnat på en platå genom att äta frukt och rotsaker några veckor och då gå upp några kg. Sen börjar man med lchf igen. Då tror kroppen att det blivit vinter och börjar ta av fettlagret igen. Smart!

• jagäraf
    USB skrev 2010-01-23 16:07:45 följande:
    Hur är ni i magen när ni äter LCHF? Jag har opererat bort gallan och efter det är jag känslig för fett. Äter jag på McDonalds tex. så sitter jag garanterat på toa inom 30minuter. Är rädd för att det kommer att bli lika när jag kör igång med LCHF. När jag har läst på olika sidor om LCHF och gallproblem så står det oftast att det brukar bli bättre när man äter fett men jag vet inte hur det blir när man inte har någon galla kvar.
    Jag tror du ska prata med en läkare först. När jag började med lchf fick jag rejält ont i magen och det var förmodligen gallan som fick spel. Äter man "vanlig" mat behöver gallan inte jobba så mycket men äter man fettrikt så måste den det och det var det som hände mig. Gallan sprutade förmodligen av bara tusan och rensades ur. Efter det har jag inte haft några problem alls.
  • jagäraf
    sunflower33334 skrev 2010-01-23 19:56:39 följande:
    jag af: Jag är 173 cm lång och väger 84 kg, så det är en hel del att gå ner. Jag har ju precis börjat, 3 veckor på mån och var så klart helt övertygad om att jag skulle gå ner åtminstonde vattenvikten i början men näejdå, det står verkligen stilla!Idag struntade jag i den strikta varianten, klämde i mig en semla (visserligen en mini-semla), och oj oj oj vad god den var, MEN jag fick fruktansvärt ont i magen, är faktiskt rätt häpen över detta och tolkar det helt enkelt som att jag ska låta bli sådana onyttiga sakerFör övrigt måste jag säga att äggmjölk faktiskt är riktigt gott i te, gör den på cocosfett, ägg och vatten + kryddar med kardemumma och kanel. Det passar särskilt bra med kanel och kardemumma just nu då jag dricker roiboos julte!!
    Konstigt att du inte gått ned men kanske semla fått din kropp att tro att det varit lite "sommar" och att nu viktnedgången kommer igång. Nej, ärligt talat, vissa går t o m upp i början för kroppen kan börja bygga muskler även utan att man gör någonting. Strunta i vågen och känn efter om kläderna sitter lösare är mitt förslag. Och ge inte upp, framför allt. Det kan i allra värsta fall ta upp till kanske ett halvår innan du ser viktresultat. Då får du nöja dig med att du förhoppningsvis mår bättre av den här kosten än kolhydratrikt skräp.
  • jagäraf

Jag har också sett att vissa använder Stevia eller andra sötningsmedel. Jag för min del försöker låta bli sockerersättningar helt. Dels för att inte trigga sockerbehovet och dels för att lchf för min del mycket går ut på att skippa kemikalier i maten.  Jag vet egentligen ingenting alls om Stevia men visst måste det vara tillverkat på konstgjord väg? De få gånger jag behöver söta en aning, t ex när jag äter "Keso a la Malta" så tar jag bara en liten gnutta vaniljsocker, så lite så det knappt syns men det känns när man inte äter socker annars. Om jag äter t ex blåbär med grädde så behöver jag numera inget socker alls, bara bär och grädde. Likadant när jag gör varm choklad, rejält med kakao och så mjölk och grädde. Gärna vispad grädde ovanpå och på det pudrar jag ordentligt med kanel. Det ger en viss sötma.

• jagäraf
    Cam82 skrev 2010-01-24 10:38:47 följande:
    Men det påverkar väl inte viktnedgången? det är ju inga kolisar i det.
    Nej, det är inga kolhydrater i det men det fattar inte kroppen. Den känner att det är sött och tror att den fått i sig socker vilket också kan göra att fettförbränningen uppstannar. Jag minns inte helt hur det fungerar. Dessutom går ju lchf ut på att lära sig äta utan sötsaker och då är osötade drycker dumt att dricka. Och vet du hur mycket kemikalier dessa drycker innehåller. Jag tror inte du egentligen vill stoppa i din stackars kropp detta.
Svar på tråden LCHF