-
Jag tycker du ska beställa Skaldemans bok. Finns billigt hos Skaldeman. Tyvärr är det så att för vissa kommer inte den där supersnabba viktnedgången (vattentappning de första kg) utan det kan för en del tyvärr ta flera månader i allra värsta fall. Men fördelen är ändå att du förmodligen kommer må mycket bättre. Och framför allt, du får ju äta så mycket godare mat än hos Viktväktarna. Tycker jag, åtminstoneEla007 skrev 2010-01-29 07:21:11 följande:Nu har jag bestämt mej. 4 dagar strikt fakir, om jag fortfarande inte ser någon viktnedgång så kommer jag hoppa över till VV. Finns säkert många som tycker jag isåfall överger lchf lite snabbt, men jag vill ju gå ner i vikt. Tänker ha med lite GI/lchf tänk iallafall. Har inte druckit läsk eller ätit godis på 4 veckor då behöver man ju inte börja med att trigga sötsuget.Ha en bra dag!
-
Hoppas ni inte tycker att jag tjatar men jag råkade hitta lite om det vi pratade härom dagen, ang hur mycket kolisar man ska äta. Skaldeman igen.
"Hur mycket kolhydrater ska man äta?
Det beror på hur mycket du äter. Det är inte mängden kolhydrater som är avgörande, utan andelen. Den som äter 4000 kcal om dagen kan äta betydligt mer kolhydrater än den som äter 1000 kcal. Det här är något som många av dagens lågkolhydratförespråkare missar.
Sikta på 5 energiprocent kolhydrater om du vill ha snabb viktnedgång. Lägre än så är det svårt att ligga uthålligt. Blir det tio procent en och annan dag är det ingen katastrof. 5 energiprocent innebär 25 gram om dagen om du äter 2000 kcal. Äter du 2400 kcal blir det 30 gram.
Med sådana siffror är du på den säkra sidan. Kroppen noterar att det fortfarande råder vinter och att du är tvungen att leva på fett - dietfett och dina egna fettlager."
Jag tycker det är förståeligt skrivet. -
Jag tycker sånt där går upp och ned. De senaste dagarna har jag varit konstant hungrig vilket jag inte var innan veckorna innan dess. Men så är jag precis före mens också... Om du tänker efter så var du säkert så innan du började med lchf också, alltså att vissa dagar kändes det som att du skulle kunna äta konstant.Penno skrev 2010-01-29 10:20:05 följande:Intressant! Jag är bara fundersam nu över varför jag har börjat bli mer hungrig tidigare. Måste nu ta mellanmål o kvällsfika pga hunger/sug. Det behövde jag inte de 2 första veckorna. -
Grattis!Jen nifer skrev 2010-01-29 12:18:57 följande:Måste bara få komma in med min glädje :)Ja har ju inte massa övervikt, hade redan gått ner en del innan ja började med LCHF.. Men nu , ÄNTLIGEN imorse stod vågen på under 60. Det har den inte gjort dom senaste 5 åren. Vad löjligt lycklig man kan bli. 59.5kg. Började på 63.2 kg för knappt 2 veckor sedan. Sen spelar kanske inte vågen största rollen, men ja kom även i ett par byxor idag som ja inte kom i för 1 månad sen. Eller som inte suttit snyggt på flera år egentligen. :)
Min våg visade ocskså exakt 59,5 i morse vilket är 7 hg mer än för en vecka sen. Lite trist men bara att ta nya tag. -
Mitt tips är att du ska läsa mycket om lchf för att förstå hur det fungerar ordentligt. Har du bara kollat vågen eller har du mätt dig också? Kanske har du tappat cm istället för kg. Vissa går faktiskt upp i början för kroppen bygger muskler trots att de inte gymmar och muskler väger mer än fett. Sen är det så att för vissa få kan det ta upp till flera månader innan vågen rör sig, hur duktiga de än är. Medan andra tappar flera kg (mestadels vatten) i början. Sen kan det vara så att du inte har så många kg:s övervikt utan din kropp kanske anser att du har en bra vikt även om inte du gör det? Då är det jättesvårt!Troll mor skrev 2010-01-29 21:26:06 följande:Så roligt att läsa här, att det är så många det går bra för.Undrar då om ni kanske kan hjälpa mig. Har ätit strikt LCHF nu i fem veckor och det händer absolut ingenting, tror t o m att jag har gått upp 2kg. Har slutat med mjölk o nötter, men det händer inget.Äter jag för lite fett?? Begriper inte hur jag ska få i mig mer fett isf. Tips?? Nån annan som är i samma situation?? Är lite förtvivlad nu, men vill inte ge upp nu när sötsuget är borta och jag vill inte tillbaka till alla tråkiga grönsakssoppor och grovbröd och hunger. Tror ju verkligen på detta, men är jag en som det inte fungerar för??
I Skaldemans bok "Ät dig ned i vikt" som jag ständigt tjatar om...
står det massor som man har nytta av att veta. Både hur lchf funkar och vilka trix man kan ta till. T ex kan man testa att skippa frukost helt och istället ta en längre promenad. På det sättet gick han ned de sista 5 kg som envist höll sig kvar. Boken finns hos bl a Bokus.com och kostar runt 40 kr.
-
Vi brukar äta kokt torsk med räkor och hackat ägg. Till det massor av smält smör. Riktigt gott!Jen nifer skrev 2010-01-31 09:25:44 följande:Idag ska vi äta en räkröra med ägg i till torsk. Vet inte om de låter så gott men det är mums.En fråga, tillsatser i kryddor, står de alltid om de finns i? Jag tänker på ex glutamat.Köpte en såå god mecikansk kryddblandning men de står inget om några tillsatser under ingridienser. Men tänkte om de kunde finnas ändå
Jag tror att de måste skriva om det finns tillsatser men ibland heter de inte riktigt det vi tror kanske. Glutamat har säkert något annat ord också men jag minns inte just nu.
Igår åt vi varsin stor biff med skagenröra till. Låter helknasigt men är mycket gott. -
Jag känner lite grand som du, vill jag verkligen trigga igång brödsuget? Det är nästan lite som att sluta röka, bäst att sluta helt. Igår gjorde jag lite godis av en ruta 70-procentig choklad, lite kokosfett, några hackade hasselnötter och lite kokos. Smälte chokladen och kokosfettet, blandade i det andra. Det smakade hur gott som helst, som godis såklart även om det var i princip lchf-godkänt. Men oj vilket godissug jag fick sen så jag får nog vara försiktig även med det. Jag tycker det är så skönt är sånt sug är borta.rasajj skrev 2010-02-01 13:25:44 följande:det ar en low-carb variant av nagot som heter bisquick i vanliga fall. Det ar en mjolblandning som man kan anvanda med endast vatten, da bakpulver och sant redan ar i mixen. Bisquick, orginalet, anvands till tex amerikanska pancakes, scones, bullar osv. det finns massor av recept man kan anvanda mixen till, och vad jag har last pa amerikanska forum sa smakar det precis som den vanliga mixen.. Vad som oroar mig, ar val mest att det kan trigga mitt 'brodsug' och att det kanske anda hojer mitt blodsocker.. Darfor har jag hittills avstatt fran att faktiskt bestalla det.. Jag vet inte om det gar att kopa fran Sverige, men det maste ju ga att maila foretaget och fraga? -
Jag gjorde lembasbröd igår men inte på majonnäs utan philadelphiaost och de smakade i princip som bröd.helene306 skrev 2010-02-01 19:18:53 följande:Jag är inte så förtjust när majonnässmaken tar över så jag hade i anis för att "dölja". Jag hade inte i salt heller om det kan ha gjort något? -
Jordnötter innehåller ca 16 g kolhydrater/100 g har jag för mig och är egentligen inte okej. Cashewnötter är något bättre men inte det heller helt okej. Men vissa klarar att äta nötter och ändå gå ned. Jag är ett sånt exempelt. Hade inte klarat mig utan mina jordnötter (tål inte cashew). Man får helt enkelt testa sig fram men en "näve"/dag brukar räknas som max (vilket jag överskrider varje dag men som sagt, för mig funkar det).3 barns mor skrev 2010-02-03 13:18:24 följande:Är nötter ok förresten ? -
Usch, tappade plötsligt alla koncept och käkade spaghetti med köttfärsröra till middag. Hade tänkt äta röran med strimlade spetskål... Fy vad ont i magen jag har nu och ångrar mig så