Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Jen nifer skrev 2010-01-25 18:27:37 följande:
    Idag ligger jag på 3 kolhydrater. Jag tycker inte de är jobbigt. Vissa dagar tar ja dock lite grönsaker till, vissa inte. Mjölk och sådan saknar ja inte alls.Jag ser de också som denna hårdkörning är ju bara dom första veckorna, sen kommer ja föra in lite grönsaker, lite mer mejeriprodukter. Och när jag har kommit ner till det jag vill, så kommer ja införa lite råris och fullkorspasta.
    Vad menar du med att du ligger på 3 kolhydrater?
    Kenzie skrev 2010-01-25 18:29:55 följande:
    En avocado innehåller 4-5 gram kolhydrater så det blir nog lite väl mycket kolhydrater om du äter annat under dagen också (vilket jag antar att du gör ).
    Det viktiga är väl att äta livsmedel som innehåller max 5 g kolhydrater/100 g. Avokado innehåller 4,4 så i princip skulle man kunna leva på avokado, något som innehåller ca 20 g protein och så smör för resten. Eller är det inte så?
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-25 21:31:03 följande:
    beror på hur hårt man vill köra, men när man vill gå ner så ska man ju försöka hålla sig till max 20 kolhydrater om dagen. Du ska få i dig protein ungifär 1 gram per kilo du väger.
    Men jag fattar inte, hur räknar du antalet kolhydrater?
  • jagäraf

Jen nifer, jag tror du missuppfattat det här lite men det gör ju ingenting. Tumregeln är att om du ska gå ned i vikt så ska du äta så få kolhydrater som möjligt. Av allt du äter under en dag så ska kalorierna komma från max 5 % kolhydrater. När du sedan nått din idealvikt bör du hålla dig på max 20 % kolhydrater. Man kan ju inte räkna kolhydrater en och en, s a s.

• jagäraf

Men en avokado inntehåller inte 5 stycken kolhydrater utan 5 % kolhydrater och det blir i min värld åtminstone skillnad.

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-25 21:57:12 följande:
    haha okej,  men mina ca 5 g kolhydrater om dagen brukar ligga på ca 1% om dagen..
    Okej. Låter bra. Jag försöker också hålla ned kolhydratproccenten så mycket som möjligt men visst blir det lite trist ibland och fördelen med lchf är ju att man får äta så gott så de flesta dagar ligger jag nog närmare 5 % än 0 %.
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-25 22:02:35 följande:
    Avokado Per  100Gram         Energi kcal: 168,00   Energi kJ: 701,00   Proteiner: 2,00   Fiber: 3,30   Kolhydrater: 4,40   Vatten: 74,00   Alkohol: 0,00        Fetter:   Fett: 15,30   Kolesterol: 0,00   E-mättade: 11,50   Mättade: 1,80   F-mättade: 1,30         Vitaminer:   A: 0,00   B1: 0,10   B2: 0,10   B3: 1,90   B6: 0,30   B9: 62,00   B12: 0,00   C: 8,00   D: 0,00   E: 1,30   Mineraler:   Fosfor: 41,00   Järn: 1,00   Kalcium: 11,00   Kalium: 600,00   Magnesium: 39,00   Natrium: 10,00   Selen: 1,00   Zink: 0,40   så där de står kolhydrater 4,40 så är de alltså inga gram;)? bara ja som gårr tunt och varit tokig, haha
    Jag förstår inte hur du menar nu men en avokado innehåller alltså 4,4 gram kolhydrater per 100 gram avokado. Man kan också säga 4,4 %, annat ord för samma sak.
  • jagäraf

Det jag reagerade på var att du skrev att du ätit 3 STYCKEN kolhydrater och det hade jag svårt att förstå hur du kunde veta.

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-25 22:25:34 följande:
    Jag är med.. Men det är alltså 20% av kaloriintaget som ska va kolhydrater? Inte max 20g som ja tänkt fel om?  NU börjar jag nog reda ut mtt missförstånd i hjärnan.

Max 20 gram/100 gram ska en vara innehålla om du ska hålla dig på jämnvikt. Men ska du gå ned är det alltså max 5 gram/100 gram som gäller.

Skaldeman har någon uträkning - Skaldemanprincipen tror jag han kallar den - men jag minns inte riktigt hur den var. Men generellt kan man säga att så få kolhydrater som möjligt är bäst och alltså max 5 % av det du äter per dag ska komma från kolhydrater.
  • jagäraf

Det finns många förvirrande begrepp som man nog måste ta reda på om man vill vara jättenoga. Gram per hundra gram, procent, kalorier, energiprocent osv. Det tycker jag är lite överkurs. Ät ordentligt med fett, kött, fisk, fågel, ägg, avokado och så lite ovanjordsgrönsaker. Grädde om du klarar det. Gärna ost, ju fetare desto bättre. För min del räcker det att köra så. Jag gillar inte att krångla till livet

• jagäraf
    Penno skrev 2010-01-26 08:27:36 följande:
    Det där med att man kan forma om kroppen och bygga muskler utan att träna fattar jag inte hur det går till?! Någon som kan rekommendera någon bra sida där det står om just detta. Skulle vara väldigt intressant att läsa om de bakomliggande orsakerna till detta "fenomen" :=)
    Jag frågade min man som läst en hel del om lchf och han säger så här: att man får muskler och omformad kropp är en sanning med viss modifikation. Det är inte så att man kommer se ut som en bodybuilder men muskeltillväxten stimuleras eftersom testosteronhalten har visat sig stiga när man äter lchf och det är en av "fenomenen".
Svar på tråden LCHF