Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Liten måne skrev 2010-02-01 15:43:25 följande:
    Jag skulle oxå behöva lite tips på vad jag får. Känns som att jag kört fast i ett får inte träsk :-P Bör inte äta frukt, morötter. Tycker tyvärr inte om äggvita i fast form, så det blir mest en hårdkokt äggula med mina bacon. Och vad kan man göra mer med baconen än att steka dom rätt upp och ned? Man kan ju inte direkt göra pasta och baconsås  ;) Och jag behöver lite extra tips på vad man kan ha som kvällsnacks??
    Jag strimmlar vitkål och wokar i mycket smör. Salt o peppar. Passar jättebra i stället för pasta. Billigt och snabbt.
    Om du gör äggröra på  hela ägg märker du väl inte av vitan så mycket?
    Sambon äter ofta ölkorv och små ostar som snacks. Själv behöver jag inte kvällsnacks mera. :)
  • Lullisgirl

*testar viljestyrkan* Jag bakar kanelbullar till sonens födelsedag på onsadg. Luktar ljuvligt! :) 

*jagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenendajagskainteätaenenda*
  • Lullisgirl
    Liten måne skrev 2010-02-02 15:56:52 följande:
    Nja jag klarar inte riktigt äggröra heller :-P Eller ens paj med för mycket ägg i äggstanningen. Känns som att jag ska kräkas när jag äter det. Men strimlad vitkål ska jag pröva! Och broccoli verkar det bli en hel del av ;) Men korv skulle man väl undvika? älskar iof ölkorv och skulle gärna smaska på det om det är ok
    Kolla på ölkorven att det inte är för mycket kolisar bara.
  • Lullisgirl
    Emser skrev 2010-02-02 17:18:39 följande:
    Hej hej... Hoppar in här som nybliven LCHF'are Jag undrar vad ni äter för något? Jag har lite svårt att fatta hur man räknar ut exakt hur många gram kh jag äter varje dag. Idag till lunch åt jag t.ex köttfärssås gjord på nötfärs, liiite rivna morötter, passerade tomater samt grädde. Detta åt jag ihop med färsk spenat. Är jag rätt ute då?
    Mer fett är min spontana reaktion. Undvik morötter så långt det går, speciellt i början. Krossade tomater innehåller 5g/100g kolisar så ta inte för mycket. Du ska ha ca 20 g kh varje dag så man kommer rätt snabbt upp i det ändå. Fläskfärs eller blandfärs är bättre än nötfärs. Kanske du kan sätta riven ost på oxå (fet) Spenat är bra.
  • Lullisgirl
    3 barns mor skrev 2010-02-03 13:18:24 följande
    Alla är olika känsliga för kh och när man nått sin målvikt får man testa hur mycket man tål i kolhydratsväg.
  • Lullisgirl

Eftersom man inte äter så mycket fibrer är det väl naturligt att man inte gör nummer 2 så ofta? Det är min tanke iaf. Jag går kanske var 3e dag nu, före jag började med LCHF var det minst en gång per dag. Kroppen tar ju upp näringen ur maten och det blir inte så mycket över att bajsa ut. Jag brukar jämföra det med sonen när han ammade bajsade han en gång i veckan när jag bytte till ersättning och gav smakportioner bajsade han flera gånger per dag, speciellt i början.

När man sen tänker på hur mycket mindre mängd man äter nu (grönskaer, frukt, pasta tar ju mycket plats) så är det inte så konstigt tycker jag.
  • Lullisgirl
    Åsalie skrev 2010-02-04 14:19:58 följande:
    Hej alla folks :) Hinner inte läsa hela tråden tyvärr utan är bara ego nog att skriva mitt egna inlägg ;) Barnen vaknar snart ;) Jag är lchf.are sedan sommaren 09 och trivs enormt bra med detta. Viktmässigt och energimässigt...m.m!!....Efter x antal böcker om ämnet känns det inte så bra att fortsätta ge mina barn kolhydrater i den mängd de är vana vid.  Det  vill säga, pasta pot eller ris till köttet, dyl och bröd eller gröt till frukost eller kvällsmat... Det tar emot nu när jag vet att det inte är särskilt nyttigt för oss (människan).... Samtidigt e d tufft då barnen inte gillar fisk eller kyckling (det jag själv föredrar) de gillar bara pasta känns d som! :/ hoppar över proteinet och äter bara kolhydrater...de älskar bröd m.m jag tänker på deras små kroppar och att jag inte vill vara den som vänjer dom vid ett högt kolhydrat-intag....som alla vet är det ju en vana, det här med kost. Nöjer ni er med att ta bort margarinet för era barn? Jag har redan bytt ut det mesta till långsamma kolh...men ska man nöja sig där..? Personligen äter jag inte kolhydrater alls...inget över 5/100 g,,,TAckar!!!
    Jag har samma dilemma. Sonen fyllde ett år i går och nu är det ju meningen att han ska äta som resten av familjen. Vi äter LCHF både sambon o jag. Jag ger sonen burkmat än+ att han får smaka så mycket han vill från våra tallrikar. Ha kunnat minska ner på saltet rejält sen vi började med LCHF. Sonen får TY till mellis+ frukt. Jag ger välling eller gröt till frukost. Men visst börjar man fundera om det verkligen är så bra att ge så mycket kh som man gör till barnen. Min fundering är att jag ska bara ge lite pasta, ris eller potatis och övervägande kött/fett. Smörgåsar älskar han med mycket smör och ost på så det kommer jag fortsätta ge. Om ett tag kommer han nog få grövre bröd och gärna hembakat (så man vet vad som är i). Vi kommer inte introducera lördagsgodis förrän han själv begär. Han är första barnet och om vi inte har godis o kakor hemma så kan han ju inte sakna det heller. 
    Han kommer börja dagis i höst när han är 1,5 och då är jag lite orolig för där serverar dom ju margarin och "fettsnål" kost med mycket kolhydrater men man vill ju inte att han ska sticka ut heller bland sina kompisar. 
    Mycket att fundera på...
    Hur gör ni andra som har små barn och har LCHF som livsstil inte bara en tillfällig bantningskur?
  • Lullisgirl
    Lumut skrev 2010-02-05 01:08:39 följande:
    läst igenom dagens alla inlägg:) gilalr denna aktiva tråd...o angående bröd så tycker ja ni ska göra LEMBAS bröd! det vart såå gött, smakar INTE ÄGG! Åh ser att fler än jag haft problem med "trög" mage. Idag gick de bättre än för x antal dagar sen men det är annars överskott av kolhydrater som blir de som hamnar i toan..nu tillgodogör sig kroppen mer av det man äter.  Men någon som har tips på nåt annat än linfrön?  Man har ju inga gaser...o ja känner mig inte förstoppad men när ja väl ska på toa ere lite trögt. men jag snusar så det+kaffe e bra;) HAHA Imorrn kväll f¨år det bli pizza! tänkte köra lembas börd "geggan" till botten på min pizza...värt o testa iaf...
    Jag äter mycket sesambröd och sesamfröna dom kommer ut hela märker jag. ;) Min sambo tycker jag analyserar nummer 2 allt för mycket så det är kul om man får dela med sig ibland... :) Min mage fungerar perfekt av LCHF.
  • Lullisgirl

Hur går det för er andra som började vid årskiftet (ni andra med såklart). För mig och sambon går det fortfarande jättebra. Minns inte när jag mådde så här bra sist. :) 

Vi har haft ett-års kalas i flera dagar och det har gått jättebra att bjuda gästerna på bullar, glass och kakor utan att tagit själv. Några gånger har diskussionen kommit upp om det verkligen är bra att äta så här och var får man alla vitaminer i från?? Jag brukar ligga lågt och inte prata så mycket för denna diet utan bara säga i förbifarten att vi provar på skoj och får se om det hjälper. Jag har redan blivit helt övertygad om att detta är bra för åtminstone min kropp och mitt psyke. 
    Jag jobbar i ett litet skolkök (mammaledig nu). Jag jobbar ensam där och lagar all mat från grunden det mesta ekologiskt och före detta har jag gjort allt enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Kört på massa grönsaker, frukt, maragariner mm enligt direktiv som finns. I höst ska jag börja jobba och det kommer kännas tudelat att komma tillbaka. Jag har relativt fria händer men jag måste ju följa rekommendationerna... tudelat. Någon annan som jobbar inom mat eller hälsa??
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-02-08 10:57:49 följande:
    3 veckor med lchf idag, skulle vilja påstå strikt. Min värsta synd är redning nångång i en sås och en skätt ketchup. Men annars har jag klarat mig ;) 3 veckor och - ca 10cm midja. -5kg. Centrimetrarna är ju roligast, tråkigt att jag inte mätta lår och så också för där är de stor skillnad.. Hur går de för er andra? har inte riktigt koll på era mål o hur lång tid ni kört?
    Bra jobbat!
    Jag mätte oxå bara midjan men där har det inte hänt så mycket, några cm på fem veckor. Rumpan har minskat massor. Tappar trosorna (under byxorna) haha. Synd att jag inte mätte där. Har minskat ca 6-7 kg. 11 kg kvar till mitt delmål och efter det minst 10 kg till. Har mycket att ta av. Har varit överviktig i hela mitt liv och vet inte var min trivselvikt är. Om man räknar BMI så ska jag väl väga typ 50 kg eller nått (väger 91 nu) Kan inte ens tänka mig att väga så lite... halva jag??
Svar på tråden LCHF