Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

blomman 2 skrev 2010-01-23 16:40:59 följande:
    Älskar den här tråden,har ätit lchf kost sedan okt-09 och den största vinsten har varit att den mesta värken jag har haft i kroppen har minskat med säkert 99%!!! Sedan har mina vätskeansamlingar(har hypotyreos)minskat ngt kollosalt! Skulle jag "fuska" så kommer alla tidigare problem tillbaka som ett brev på posten plus en känsla som liknar den värsta baksmällan!!! Det är bara en sak som är jobbig,som kvarstår rätt mkt,nämligen att jag endast har gått ner ca 3 1/2 kg under denna låååånga period,jag vill oxå gå ner... känns så tröstlöst liksom...att faktist ha uteslutit alla kolhydrater,inte ens de 20%,och så denna lilla viktnedgång. Hur kommer det sig? Min a ämnesomsättningsproblem,eller...har ju läst att de som har hypo har blivit hjälpta av denna kosthållning,men på mig verkar det inte gå hela vägen. Har ngn att säga om detta? kramar
    Äter du tillräckligt med fett? En del går ner mer då dom äter mer fett. Prova minska på mjölk produkterna. Jag har själv stannat upp på vågen men fettet på kroppen fortsätter minska. Jag ska börja träna lite om nån vecka nu när kroppen har vant sig vid den nya kosten.
  • Lullisgirl
    helene306 skrev 2010-01-24 09:55:12 följande:
    Emmi2: Jag håller med dig om hälsovinsterna! Jag svarade i en tråd om PMS här i veckan och la fram lchf till trådstartaren men jag fick till svar att det kändes jobbigt att ta tag i. Jag svarade att det är ett ställningstagande men för mig var inte valet svårt när jag fick höra av en kompis att hon blev mycket bättre i sin PMS när hon åt lchf så helt omöjligt är det inte men finns inte viljan är det svårt. Då får man välja: må bra eller må skit och medicinera?? Jag märkte skillnad och slutade ta lyckopiller innan mens. Jag tycker inte det finns så mycket att säga mer om det. Sjukvården är ju så, man stoppar gärna i patienter tabletter och behandlar mot det ena och det andra men i grund och botten kanske kost spelar in också?? Det positiva jag märkt med lchf är något jag inte vill släppa men att få folk att inse att man mår så mycket bättre utan kolhydrater är svårare ... (folk i sin närhet)
    Min svärmor har pratat varmt om LCHF och verkligen velat att jag o sambon ska prova. Jag har varit väldigt skeptisk eftersom jag verkligen har läst mycket "traditionell" näringslära och har blivit predikad den under hela min utbildning. 
    Efter en (ännu en) bantning i höstas där jag lyckades gå ner 6 kg med massor av viljestyrka och mycket ångest (dom gånger jag fuskade med min diet) -gick upp allt igen efter bara en månad. Då bestämde jag min att prova denna "diet". Efter bara några dagar kände jag att det har var rätt för mig! Hela kroppen blev i balans, psyket och sinnesstämningen,  ja allt kändes så otroligt bra. Pessimist som jag är väntar jag fortfarande på återfall. hehe
  • Lullisgirl

Går fortfarande riktigt bra för mig. Inte ett endaste fusk på hela månaden! *stolt* Kanske, kanske är detta lösningen på mina viktproblem!

USB -> Jag började lukta riktigt illa i munnen efter ca en vecka. Det har nu blivit mycket bättre...eller om jag bara vant mig, haha
    När jag blir riktigt sugen tex nån kväll stiger jag upp från datorn/tv-soffan och går ut en liten sväng. Oftast är suget borta när jag kommer in. Jag är så invand att småäta framför TV att hjärnan lixom blir påmind om att "hallå nu ska du ju stoppa nått i munnen!" Bästa sättet för mig är att inte sätta mig i den situationen. Samma sätt när man är bortbjuden på fika så verkligen bestämmer jag mig att jag INTE ska ha något till kaffet. Det är lättare att säga nej när folk trugar på en fikabröd om man bestämt sig före. Annars funkar det för mig att äta en ordentlig lunch innan så riskerar man inte att falla för trycket.
  • Lullisgirl

Jag har kört väldigt stickt i snart en månad. Ätit bara ovanjord grönsaker och inte så mycket mjölkprodukter. Jag har mått jättebra.

I dag var jag till svärmor som ätit LCHF över ett år och  gått ner sina kilon (och äter nu mindre strikt). Hon bjöd på fisksoppa och sa att den var LCHF gjord. När jag sen tog min portion så var där morot och ärter i. Jag ville inte lämna så jag åt allt. När vi sen for hem 2-3 timmar senare fick jag fruktansvärd huvudvärk o lite illamående. Kan detta ha varit pga grönskaerna jag åt eller var det bara en tillfällighet?
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-27 19:34:22 följande:
    Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :) Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.
    Jag har börjat äta TY med vaniljpulver. Det blir supergott! Tycker inte det behövs grädde, tar lite i kaffet i stället. Vissa tycker att TY är lite väl syrligt och därför vill dom kanske ha grädde i?
    Linfrön, sesamfrön och nötter borde ju gå bra att ha i. Nötter innehåller förstås en del kh men om man bara tar några i för "knaprets" skull är det säkert ok.
  • Lullisgirl
    helene306 skrev 2010-01-28 17:51:21 följande:
    Har provat det, skulle vilja ha något annat men det får väl bli vitlök i brist på annat  Persiljesmör blev det till lunch.
    Det går att krydda med vilken krydda som helst. Förut kryddade jag med grillkrydda men jag vet inte om det kanske är socker o annat skit i den men man kan ju göra sin egen grillkrydda, läs på burken vad som är i.
     Pepparrot kan man ta i beror kanske på vad man ska ha den till men till fisk borde det gå superbra. 
    Tacokrydda? (Finns bra lchf recept på nätet)
    "bea" smör. Lägg 1 msk torkad dragon i 1 msk vinäger, låt dra en halv timme (eller mer), blanda ner i smör. Salt och pappra. 
  • Lullisgirl
    sara1981 skrev 2010-01-30 16:34:32 följande:
    Vet att det har skrivits om förut, men orkar inte leta igenom halva tråden . Hur länge ska man stå ut med den hemska andedräkten? Kommer den att hänga kvar eller kan man hoppas på att den försvinner? Har ätit LCHF i snart 4 veckor och det går jättebra, men andedräkten kan väcka en död..
    Min dåliga lukt höll i sig två veckor kanske...började dag fyra. Vet inte om jag vant mig eller men iaf luktar det inte lika illa nu efter en månad.
  • Lullisgirl

Lördagkväll ensam hemma med sonen som redan ligger o sussar. Skulle vara mysigt med någe att knapra på till Robinson-finalen men jag är ju inte sugen! Det känns helt sjukt. Det enda jag är sugen på är vatten...och hur mysigt är det då?? :) Jag får väl klä mig i myskläder och krypa upp i soffan med massa kuddar och mysa utan gott. Känns helt overkligt. 

Hoppas ni andra oxå har en bra kväll utan sug! :)
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-01-31 09:25:44 följande:
    Idag ska vi äta en räkröra med ägg i till torsk. Vet inte om de låter så gott men det är mums. En fråga, tillsatser i kryddor, står de alltid om de finns i? Jag tänker på ex glutamat. Köpte en såå god mecikansk kryddblandning men de står inget om några tillsatser under ingridienser. Men tänkte om de kunde finnas ändå
    E621 är glutamat
  • Lullisgirl
    HannaS83 skrev 2010-01-31 21:27:28 följande:
    Jag har ätit low carb nu i en vecka och gatt ner 3kg Jippi! :) Bara 17 kvar.... :( Ni som vet hur är det egentligen med alkohol är det verkligen totalföbjudet även om man haller sig under ca 20k per dag kan det stoppa viktminskning? *tog ett par glas vitt vin i helgen* men räknade kolhydraterna ok eller ej?
    Enligt Skaldeman ska man helst dricka rött vin och göra det EFTER en fet måltid. Då gör det minst skada på din fettförbränning.
Svar på tråden LCHF