Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Emmi2 skrev 2010-02-08 17:18:34 följande:
    Tack för länkarna. Ska sätta mig och läsa på mer. Fick panik iaf och åt blodpudding med lingonsylt till  middag. Nu får jag väl se om ngn timme hur jag mår... Med tanke på hur bra jag mått dom senaste veckorna så är jag iof redan överbevisad att kosten passar mig, även om jag inte nämvärt tappat i vikt.
    Lyssna på din kropp!
  • Lullisgirl
    saltflingan skrev 2010-02-09 10:37:16 följande:
    Vad gör ni när kolhydrats-djävulen sätter klorna i er? Mitt botemedel innan graviditeten var en kopp te med grädde, det dödade effektivt alla sorters sug men nu funkar inte det. Kan dricka max 2 koppar om dagen numera. Jag lider!!! Jag vill ha kolhydrater heeeeeela tiden!! Tycker det är så svårt att få det här att fungera när jag har Olle att ta hand om. Känns som att det enda jag äter är mjölkprodukter...överdrift naturligtvis men dock så blir det basen i allt jag äter. Idag tycker jag det är så jobbigt att jag funderar på att ge upp!
    Kan det vara att du äter för mycket mjölkprodukter så det triggar suget??Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket kh. Pina dig en dag med bara ägg, kött och fett så ska du se att det försvinner. Det är extra jobbigt när man är hemma med barn och är ensam och man vill bara ha socker!!!!!! Speciellt om man fått sova dåligt på natten blir jag galet sugen på choklad. Snabb fix som man är van med.
  • Lullisgirl
    USB skrev 2010-02-09 13:18:42 följande:
    Jag har också gått upp nu när jag har mens. Hoppas det försvinner om ett par dar. Varierar ni maten mycket? Jag tycker jag äter samma mat hela tiden. Är rädd att jag kommer att tröttna.
    Min sambo sa härom veckan att jag verkade fått "en nytändning" i köket efter vi börjat med LCHF. Han menade att maten var mycket mer varierad nu är förut när man laga mest på rutin. Nu lusläser jag recept på nätet och provar en massa. 
  • Lullisgirl
    shadowstorm skrev 2010-02-09 17:30:15 följande:
    Någon som kan ge ett exempel på en hel dag med lchf för mig...ungefär hur mycket och hur ofta o vad ni äter =) :)
    Kolla den här sidan, där har folk skrivit vad dom ätit på en dag. I början åt man mera innan kroppen vant sig. Nu glömmer man nästan att man ska äta...
  • Lullisgirl
    USB skrev 2010-02-09 18:19:03 följande:
    Fy va jag har ont i magen och ryggen. Det gnager och molar hela tiden och jag mår jätteilla. Påminner om smärtorna jag hade innan jag tog bort gallan. Kan man känna av den fast den inte finns kvar? Blir inte det här bättre måste jag åka till doktorn tror jag. Har även småfeber som kommer och går. Ena stunden har jag 36,8 och sen kan jag bli jättevarm och konstig och då har jag 37,9 och sen går tempen ner igen. Helskumt tycker jag. Vill inte förknippa det med LCHF men det ligger nära till hands med tanke på allt fett man äter.
    Du borde nog kolla upp det där tycker jag. Hoppas du blir frisk snart och att det inte beror på kosten så du kan fortsätta äta den. kram
  • Lullisgirl
    Tant Elin skrev 2010-02-10 08:18:31 följande:
    Suck, ska ha mens när som helst, hade mensvärk hela dagen igår. Och för att döva den så åt jag mera mat istället för att ta en ipren........smaaart Håller på att försöka vänja mig av med att äta alla dessa mellanmål hela tiden. Förmiddagarna går bra, men eftermiddagarna är svårare.
    Ja det är inte klokt vad gamla vanor sitter i. Men man har ju gjort så typ hela livet, ska det ta resten att inpränta nya vanor?? 
  • Lullisgirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 10:46:12 följande:
    ....och helt ofarligt, finns inga bevis för att E621 skulle vara skadligt alls.
    ...men helt onödig! Det är inget som kroppen behöver så varför äta om man inte måst? ;)
  • Lullisgirl
    saltflingan skrev 2010-02-10 10:44:51 följande:
    Jag trillade dit så stort igår. Åt kolhydrater hela dagen. Kanske för att jag inte mådde så bra, hade ont i huvudet hela dagen. Jag har ju ätit lchf förut med enormt fina resultat när det gäller såväl hälsa, kg och cm. Men nu verkar det inte funka alls. Har inte ens tappat någon vattenvikt och ingen skillnad när det gäller byxor heller. (hinner inte mäta men går efter hur byxorna sitter) Funderar på om kroppen kan ändras så mycket av en graviditet att denna kost inte längre passar min kropp?
    Jag har för mig att jag läst nånstans att kroppen kan bli känsligare för kh när man tagit bort dom och sen äter vanligt igen. Du kanske är känsligare för mjölkprodukter och nötter nu än när du åt förut. Har för mig att jag läste det i Skaldmans bok; "ät dig ner i vikt, boken för feta män och runda kvinnor"
  • Lullisgirl
    Topdog skrev 2010-02-11 17:38:06 följande:
    Hej! Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?
    Jag rekommenderar att du läser Skaldemans bok: "ät dig ner i vikt; boken för feta män och runda kvinnor" Han beskriver bra vad som händer i kroppen när man går ner i Ketos.
  • Lullisgirl
    helene306 skrev 2010-02-11 14:39:46 följande:
    kittycat: Jag har provat 2 varianter av Lembas och recepten finns i min blogg: www.helenesbaksida.blogspot.com Båda blev lika goda
    Håller på lagar nu. Dom ser fina ut i ugnen. Jag hade inte majonnäs hemma så det blev CF i stället.
Svar på tråden LCHF