Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Vet ej om det var "mitt" recept du prova. Tyckte iaf inte att det smaka ägg.

2 ägg, salt ->Vispa
    1 tsk bakpulver
    1,5 msk fiberhusk/psylliumfrö
    1 msk olja
    1/2 msk grädde (jag hade i lite extra)

Jag tömde smeten på plåten innnan husket hann svälla så det blev riktigt tunnt. Jag grädade min ganska väl i 225 grader. Sen lät jag den kallna och på med fyllning, in i ugnen. Läste nånstans att man även kunde ha botten att eftertorka lite på ett galler i ugnen, det hjälper kanske om den känns "degig".
  • Lullisgirl
    Matillin skrev 2010-01-11 11:11:21 följande:
    Ok du stoppar inte in det i ugnen igen utan la på det du ville ha på och åt kallt?Jag hittade ett liknande recepet som det du la ut där man la på tomatsås och ingridienser när pizzabotten gräddat ett tag och sen la jag in allt i ugnen igen.Degen blev liksom slajmig och blöt.Det gick att äta men vore ju klart godare med en knaprig botten. Ska nog testa att inte lägga på tomatsås utan bara grädda pizzabotten.Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i ägg, hittar inte det någonstans.Tänkte jag skulle räkna på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag får i mig om dagarna nu när jag vet att man gärna ska hålla sig under 20 g om dagen.
    Jo jag gräddade som vanligt med fyllningen på. Men jag hade botten helt klar...nästan knaprigi kanterna innan jag tog på fyllningen.

Det blev lite oreda i mina inlägg men det är min dator som trögar. Hoppas du fick nån klarhet i hur jag gjorde.
  • Lullisgirl
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:50:39 följande:
    Hej allihop och hoppas er helg har gått lika bra som min o sambons. Inte entt endaste fusk! *stolt* Jag lagade just dom där LCHF pannkakorna som jag fått tips om här på tråden förut...fy -fn vad gott!!!!! :)Det närmar sig födelsedagskalas  här hemma hos oss och jag funderar på att göra smörgåstårta. Jag tänkte laga av sesambrödet (det enda bröd jag provat) eller har ni nått annat förslag på vad som skulle kunna funka? Som fyllning brukar jag vanligt vis köra skinka, purjo, inlagd gurka och CF/majjo. Hur är det med inlagd gurka är det mycket kh i det? Har ingen burk hemma som jag kan kolla på. Iofs går det säkert att lämna bort men det är rätt gott med det syrliga i. Sen tänkte jag garnera med ägg och räkor och lite grönsaker. Vad tror ni om det?
    Ingen som vet hur mycket inlagd gurka innehåller?
  • Lullisgirl
    Karo Lina skrev 2010-01-11 15:02:40 följande:
    Idag hade jag gått upp 3hg.... det gjorde mig inte särskilt glad... jag som inte fuskat nåt!
    Släng ut vågen säger jag bara! Ta ett måttband om inte kladerna räcker som "måttstock". Man blir ju helt hispig av dom där siffrorna på vågen.
  • Lullisgirl
    Matillin skrev 2010-01-11 17:15:53 följande:
    Om det inte vore för att det är så kul att väga sig så skulle jag göra det
    Jo det är kul så länge den pekar neråt...
    {#lang_emotions_minus}
  • Lullisgirl

Åh vad bra att det är "normalt" att lukta illa ur munnen. Märkte i går att jag hade dålig andedräkt. Känns som om man vill borsta tänderna jämt. I går kväll när mannen o jag hade lite mys märkte jag att han oxå luktade unket ur munnen.

Brukar det bli bättre eller får man stå ut bara?

• Lullisgirl

I dag ska jag prova brödet jag bakade i går
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

Har en massa smarrig ost hemma som borde gå bra i hop med det. Hade tänkt ha det till frukost men kroppen ville inte ha mer än en kopp kaffe med grädde i så det är lika bra att lyssna på den. Jag brukar alltid bli illamående om ja äter för mycket med denna kost har jag märkt. Det får bli till lunch i stället.

Nån som vet om man kan frysa brödet? Tänkte skiva och frysa i skivor så är det bara att ta fram en skiva och micra. Borde väl funka?

Till middag tar jag fram ett paket kyckling från frysen. Baconinlindad kyckling får det bli. Har tomt i kylen på grönsaker...hm...lök finns och ett halvt huvud blomkål. Borde man ha någon sås till detta eller räcker baconet som fett? Jag har en skvätt grädde hemma och ca 1 dl CF. Vad kan man göra för god sås på det? Eller ska man slå på stort och göra egen bea? Mmm...det skulle mannen uppskatta iaf.

Tänkte försöka mig på att göra dom där muffisarna som ni skivit om!

• Lullisgirl
    Penno skrev 2010-01-12 12:10:51 följande:
    Behöver föslag på tillagning av kycklingfileér, helst något som kräver så lite tid vid spisen som möjligt :) Har grädde, Creme fraishe att ta till. Ej kyckling i ugn i gräddsås (med grädde, CF, sambael oelek, soya) för det är den enda kycklingrätt som jag brukar göra. Efterlyser något nytt!
    Hej! Jag tänker laga kycklingfileerna inlindade i bacon och severa med hemma gjord bea och blomkål.
Svar på tråden LCHF