Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Lumut skrev 2010-02-18 18:01:20 följande:
    Hur var det med laktosprodukter o kolhydratmängd? precis fått reda på att jag är laktosintolerant. Äter feta mjölk produkter TY keso osv..de funkar..men inte vanligt mjölk ska köpa laktosfri ist..men hur ser värdet ut där? Nån som vet?
    Laktosfri mjölk borde innehålla mindre kh än vanlig om jag inte missminner mig.
  • Lullisgirl

Om man tex blandar vaniljpulvret i TY så smakar det mer om det får stå och dra. Jag brukar blanda en hel tetra i gången! :D

• Lullisgirl
    Jag o sambon ska i väg till stlm över helgen. Vi ska bo på hotell och gå på konsert. Nån som har tips på var vi ska äta bra mat, gärna LCHF eller nått ställe där dom är schyssta och fixar till? Hotellfrukosten ska iaf inte bli nått problem.
    Hur gör ni andra när ni är på resande fot? Hemma går det ju bra att ha några kokta ägg och en tub majjo i kylen om suget kommer på men vad kan man ha med sig?
  • Lullisgirl

Ni som använder Sukrin (ni som är väldigt kh-känsliga) triggar det ert sötsug? Smakar det som sötningsmedel (äckligt)?

• Lullisgirl
    lillamye skrev 2010-02-19 12:44:08 följande:
    vad äter ni alla som käkar lchf? vad är mkt bra och mättande? jag käkar mkt ägg då jag älskar de men lite idetorka har man.
    Kolla mattråden uppe i trådstarten. Där finns en tråd där alla skrivit vad dom ätit, brukar gå in där o kika när jag får idetorka. :)
  • Lullisgirl
    Lady Maria skrev 2010-02-19 18:45:53 följande:
    Hej! Brukar ni dricka vatten eller mjölk med proteinpulver som mellanmål? Är det någon som kan tipsa om ett bra kolhydratfattigt proteinpulver?
    Kanske det går lika bra med äggmjölk? Om man äter LCHF ska man ju inte få FÖR mycket proteiner heller så...
  • Lullisgirl
    Pixxi skrev 2010-02-21 19:01:35 följande:
    Vilka grönsaker är bra? Vitkål och blomkål vet jag, men tomater? sallad? gurka?
    Sparris och Squash äter vi en del. Broccoli funkar och alla salladssorter. Spenat ska tydligen vara rena hälsokosten när man äter LCHF. Allt ovan jord är okej tror jag men var försiktig med röda grönsaker typ tomat o paprika.
  • Lullisgirl
    numberone skrev 2010-02-23 15:37:39 följande:
    Hur är det med vinmarineradkassler, icas? Sen tänkte jag höra med er när det gäller sås, hur ni tips på att få den tjockare?
    Jag brukar reda gräddsås med en ägggula per dl grädde. Blir tjockt och fint som "riktig" sås. Rör ut gulan i lite grädde o vispa ner i såsen. Låt sjuda upp men inte koka (då blir det äggröra). Sen kan man redan med tex philadelfiaost oxå men då får man ju automatiskt lite extra kh.
  • Lullisgirl
    Lumut skrev 2010-02-24 00:36:47 följande:
    usch har fått slarva denna veckan..har inga pengar (går på csn) och ej kunnat köpa chf mat. så det har blivit bröd till fika på jobbet och rostat bröd till kvällsmat:( kanske ska tillägga att ja har psm också så ja känner mig inte lika "pigg/fräsch" som annars...fifaaasen! På torsdag ska jag stor handla! Tips på billigaste LCHF maten tack;) äter mkt billig mat..men färskvarorna går ju inte att skjuta på men ska verkligen bunkra upp med bacon.. haha TY hur länge håller de sig? Kanske köpa 2 burkar om de håller sig en månad? Ha de gött 
    Ägg är ju billigt och håller länge i kylen. Jag köper TY på tetra och den håller iaf länge. Fast den vara ju inte särskillt länge här hemma :) Sen får du passa på att köpa kött som är på specialpris o frysa in. Ju fetare kött desto bättre. 
  • Lullisgirl

Jag är inne på 9e veckan av LCHF och det har hittills gått superbra. De sista dagarna har jag känt mig väldigt hungrig och känt sug att småäta vilket jag inte har känt förut. Jag har lyckats att hålla mig till att småäta av tillåtna saker. Tex TY eller vispad grädde med liiite kakao i. Jag vet att mjölkprodukter kan trigga suget men är det nån annan som har märkt samma sak efter två månader?

Jag har inte fuskat nämnvärt under dessa nio veckor, utan ätit strikt. Det enda som jag fuskat med var förra helgen när vi var på weekendresa o bodde på hotell. Då drack jag två glas rött vin och tog en liten tugga av en chokladtryffel (som inte smaka gott ens). Sen drack jag en halv öl och åt några nävar chips.
    Kan det vara helgens fusk som satt i gång mitt sug igen eller? Tycker att jag kan äta hur mycket som helst och ändå vara hungrig efter en stund. Detta har jag inte märkt av tidigare...
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-02-25 13:24:01 följande:
    jag har kört i 1½ månad nu och jag har också blivit hungrigare och fått ett ökat sug sista veckan, hoppas de har nått med att ja småblöder o göra och att det går över. Känns som ja börjar få brist på fantasi på vad jag ska äta också, speciellt i veckorna. Ägg och bacon, kotlett och sås lr kryddsmör. Samma sak vareviga dag :D På helgerna är ja lite duktigare o gör soppor och annat gott. I helgen tänkte ja testa hamburgare med hjälp av lembas.
    Hm..kanske det beror på all snö som kommit? ;) Jobbigt är det iaf.
  • Lullisgirl

Ni som dricker äggmjölk...

-använder ni vanligt smör eller måste man ha osaltat?
    -kan man värma det som blir kvar och dricka senare? Jag lagade med kaffesmak o lite kakao i.
  • Lullisgirl
    Jesster skrev 2010-02-26 07:25:55 följande:
    Lullis: De första gångerna använde jag vanligt smör med sedan köpte jag osaltat och det blev en helt annan, bättre, smak Har aldrig provat men det ska gå att värma upp igen. Dricker minst en äggmjölk varje dag, tycker det är jättegott med kakao och vaniljpulver i Ang. Lembas. Gjorde dom för första gången igår och de blev ju bättre än Oopsis. Mer brödiga. Men majonäsen, har den någon specifik egenskap eller kan man ta bort/byta ut den mot något annat? Tycker det blev lite skum bismak
    Då ska jag köpa osaltat smör. Det var jättegott och enkelt att äta till frukost. Det är tidiga morgnar här i huset när jag är hemma med min 1åring så man hinner med att äta ganska många gånger. Det verkar som jag klarar mig till lunch på äggmjölken (2 gulor+20g smör)
    -Vilka proportioner smör/ägg använder du?
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-02-26 10:25:32 följande:
    jag skulle aldrig kunna trycka i mig 50g smör till ägg, men alla är vi olika. Jag försöker få i mig de på andra sätt istället :)
    I äggmjölken märks inte smöret.
    Jesster skrev 2010-02-26 10:08:26 följande:
    Lullis: Jag började med 2 ägg och 25 gr smör men nu har jag ökat till 50 gr smör för jag försöker tuffa till mig med äta mer fett Jag håller mig också fram till lunch på det.
    Använder du hela äggen eller bara gulorna? Har sett lite olika...
  • Lullisgirl
    numberone skrev 2010-02-26 16:19:55 följande:
    Är tacokryddor ok? hittar inte info om det
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172
    Gör din egen tacokrydda så slipper du alla tillsatsämnen. Om jag inte minns fel är det en massa kolisar i den färdigblandade. Det blir dessutom billigare att göra egen...om man en gång köpt hem alla kryddor. Jag har blandat en stor sats som jag satt i en gammal kryddburk, bara att krydda!
  • Lullisgirl
    Jesster skrev 2010-02-26 15:30:40 följande:
    Jag håller med, i äggmjölken märks inte smöret alls. Jag har ju kakao i och det smakar bara varm choklad typ. På morgnarna har jag i kaffepulver också och gör latte. Vad sugen jag blir nu! Jag använder hela äggen. Har provat med bara gulor men det var bökigare (det ska gå snabbt på morgonen) och jag kände ingen smakskillnad.
    Jag ska öka smörmängden då och göra på hela ägg så slipper man kasta vitorna. :) *skriver upp osaltat smör på inköpslistan*
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-02-26 19:57:28 följande:
    är den verkligen lika god? ja älskar den färdiga nämligen, finns de någon sida där man verkligen får reda på hur många kolisar den färiga innehåller? jag byr mig inte om tillsatsämnena, men får ju inte innehålla för mycket kolhydrater
    Det står nog på påsen vad det innehåller tror jag?? Det är ju tex redning i den köpta så jag tror nog den innehåller en hel del. Men det beror ju på hur strikt du är, man äter ju inte så mycket på gång men för mig triggar det suget. Tror dessutom att det är socker i den köpta.
  • Lullisgirl
    sunny1980 skrev 2010-02-27 08:24:10 följande:
    Hittade detta på kolhydrater i fokus (kan dock inte lava att det stämmer men de brukar ju ha rätt bra koll) Santa Marias Taco Spicemix per 100g: Energivärde 1250 kj Energivärde 300 kcal Protein 4,5 g Kolhydrater 60 g Fett 4,5 g Salt 17,5% En påse innehåller 40 g. Santa Maria Fajitas Spicemix, värden per 100g: Energivärde 1400 kj Energivärde 330 kcal Protein 11 g Kolhydrater 60 g Fett 4,5 g Salt 18% En påse innehåller 30 g.
    Oj var det så mycket kolhydrater i som 60g/100g, undra på att det triggar mitt sug då! :)
  • Lullisgirl
    IsaCMoJs skrev 2010-03-01 06:00:45 följande:
    Hur länge har du hållit på? Har man skadat sin kropp i många år med olika bantningsförsök så kan det ta uppemot 3 månader innan kroppen vågar lita på en igen och släppa på kilona!! Sedan kan du kolla upp hur mycket kolhydrater du äter, för många så kan mjölkprodukter bli för mycket...
    Jag har hållit på sen årsskiftet, alltså över 2 månader. Det har hittills gått superbra tills för ca 2 veckor sen när jag är sugen jämt. Jag vet att jag använder kanske en del mjölkprodukter för mycket. Och när suget blir för stort så blir det att jag frossar i "tillåtna" saker, som tex TY eller hemlagad LCHF glass (helt utan sötningsmedel) Men jag tycker ändå att det sku kunna hända nått på vågen eller på magen....suck.
    Jag hör till dom dom jojjobantat i hela mitt liv och jag har ju gått ner en hel del (7 kg) men nu står det bara still. Jag måste tvinga mig själv att inte gå tillbaka till kolhydratena o sockret. BEHÖVER pepp!
Svar på tråden LCHF