Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

USB skrev 2010-01-12 18:44:54 följande:
    Hej! Tänkte börja äta LCHF-kost men vet inte så mycket om det. Är det nån som har nåt bra tips på nån sida som man kan lära sig lite mer. Visst äter man fett och utesluter kolhydrater såsom bröd, pasta och potatis? Tycker det är så många "dieter" som är i ropet nu så man har lite dålig koll på vilken som är vilken. Har hört att LCHF ska vara bra iaf.
    Här tycker jag man hittar rätt bra recept o lite sammanfattningar...annars är det bara att googla på lchf så kommer massa upp. Annika Dahlqvist har ju en del starka argument.
    Lycka till och välkommen! :)
  • Lullisgirl

I dag har varit en bra matdag (igen). Jag förundras över att jag inte lockas att fuska än...brukar alltid falla för frestelser men nu är jag verkligen inte hungrig eller sugen.

Är det nån annan än jag som upplever att man är extra törstig? Vaknar mitt i natten och måste gå och dricka. Brukar aldrig hända annars. Och jag är verkligen sugen på vatten, inget annat och det är oxå ovanligt, men bra förstås! {#lang_emotions_laughing}
  • Lullisgirl
    mamma1970 skrev 2010-01-12 22:07:09 följande:
    Hej! Jag är nu inne på andra dagen av min nya livsstil, dvs bara lchf-kost. Tänkte höra med er om det ser bra ut det jag äter. Idag såg det ut så här: Frukost: Två ägg stekta i rapsolja med ost, skinka och örtsalt på. Mellanmål: En näve hasselnötter o sötmandel o te. Lunch: Varmrökt lax i gräddsås med räkor o sparris. Lite sallad o brocoli till det. Tror            att det var gräddsås. Åt lunch ute. Mellanmål: Keso med lite slrosfrön o pumpakärnor. Middag: 3 kycklingklubbor med CF som sås. 
    Hej!
    Vad jag har förstått ska man vara lite försiktig med nötter, speciellt i början eftersom dom innehåller en del kh. Samma med pumpakärnor och solrosfrön tror jag.
    När du äter ute och beställer gräddsås är det garanterat avrett med mjöl så då får man räkna med en del kh. När du ätit så här ett tag kommer du förmodligen klara dig utan mellanmål.
    Lycka till!
  • Lullisgirl
    Cam82 skrev 2010-01-13 14:58:42 följande:
    Igår kväll gjorde jag jättegod chokladmousse, jag tog lite mörk choklad som jag smälte, rörde sedan ner den i grädde och vispade, toppade med 3 st hallon, mums!
    Hur mycket choklad hade du till hur mycket grädde? Låter smaskigt
  • Lullisgirl
    Fantastic 4 skrev 2010-01-13 17:03:07 följande:
    Tänkte hacka på er!!! Har ätit LCHF förut och gick då ca 9 kg på 4 mån. Nu e jag taggad att bli av m resten !!!
    Välkommen! :)
    Har du mycket kvar att gå ner. Höll du vikten efter du gick ner som där 9? Jag har just börjat (2 veckor sen) och folk ser redan på mig att jag tappat vikt. Jag väger mig inte utan bara mäter midjan. Blir hispig av vågen.
  • Lullisgirl
    Penno skrev 2010-01-13 18:06:42 följande:
    Någon som vet hur länge man ska grädda Airams pannkaka? Enl receptet som jag gör efter ska ugnen vara på 250 grader men det står ingen tid.... Tacksam för snabbt svar =)
    225 grader in ca 10 minuter tror jag att jag hade. Man ser när det blir gyllenbrun och fin.
  • Lullisgirl
    Tygbiten skrev 2010-01-13 18:16:23 följande:
    Jag googlade på SUKRIN och det ska tydligen finnas i en livsmedels affär i Stockholm annars får man beställa i olika webshopar. Jag försöker att undvika sötningsmedel försöker få bort mitt sockerbehov därför tar jag bara en bit mörk choklad om jag ska ha något gott Jag har kört LCHF i en vecka nu. Vad vågen visar är jag lite osäker på för jag har ingen riktig start vikt den dagen men vet att jag vägdr 89,1 dagarna före.  Imorses  efter 6 dagar vägde jag 87,8. Minst har jag gått ner 1,3 i alla fall Min dag idag har sett ut så här Frukost       2 stekta ägg med bacon Förmiddag   1 näve hallon med vispgrädde Lunch          1 karre´skiva med brroccoli och smält ost Kvällsmat     1 karre´skiva med ost och sallad                    kaffe och liten chokladbit                    The´ Som tur  ( tycker jag) har jag en jobbar kompis som också tänkt äta mindre kolhydrater men hon fuskar hela tiden. På mig så har det den effekten att jag blir hårdare mot mig själv. Men men på lördag ska vi ha kalas för sonen med smörgåstårta och vet ni vad då tänker jag äta. Vanlig Tårta kan kvitta men smörgåstårta, jag älskar ju bröd potatis, ris och pasta har jag inga svårigheter att avstå men BRÖD! Åh jag skulle kunna rabbla upp massor med goda mackor men då  dreglar jag ner tangentbordet.   Vad har ni andrat ätit idag? 
    Vi ska oxå snart ha kalas och jag har tänkt laga smörgåståratan på sesambröd. Tror no det kommer funka... Älskar oxå smörgåstårta! Tror inte de andra gästerna kommer märka nån skillnad. Mycket fyllning och garnetyr på så blir det nog mums. Säg till hur det blir om du vågar prova.
  • Lullisgirl

Jag ska och storhandla o när jag nu har skrivit min lista så känns det så lite...vad handlar ni andra för något som ni inte kan va utan hemma? På min lista i dag står det

Kött
    Kyckling
    ägg
    grädde
    CF
    Vitkål
    squash
    brysselkål
    broccoli
    sparris
    sesamfrön
    sallad
    gurka
    Jag har ost och smör hemma. Jag brukar oxå ha TY men har bestämt mig att dra ner lite på mjölkprodukterna.
  • Lullisgirl

Föresten kunde jag inte låta bli att väga mig i morse! Jag hade gått ner drygt 4 kg sen nyår, på mindre än 2 veckor alltså! {#lang_emotions_laughing} Vet ej exakt startvikt eftersom jag hade bestämt mig att bara mäta midja och se på kläder. Midjan har det inte hänt mycket men märker på resten av kroppen att jag minskat!

• Lullisgirl
    Ogift Fru skrev 2010-01-14 09:47:09 följande:
    Har själv haft ett BMI på 33,7 och kan säga att de första 20-25 kg var det ett nöje att bli av med! De rasade när de väl började släppa. Ja mitt BMI är ju på normalvikt. Jag har mitt problemområde kring magen och vet att jag har en hel del skinn där som jag ju inte kan bli av med som säkerligen väger en hel del.
    Hur länge tog det för dig att gå ner dom där första 20-25 kilona? Har du ätit LCHF hela tiden? *drömmer om att bli av med åtminstone 20-25 kg*
Svar på tråden LCHF