• Anonym (Uppgiven)

    Jag hatar att vara mamma till en bebis

    Har en son på tre månader som är tjurig i princip jämt. Han kan vara glad och nöjd korta stunder när man busar med honom, men för det mesta gnäller och skriker han så fort han inte får 100% uppmärksamhet (och även när han får det, ska tilläggas). Han har alltså inte ont i magen, utan är bara jävligt krävande. En liten chef som svingar sin piska. Jag spyr på det känner jag. Jag orkar inte höra hans gnäll dagarna i ända. Och värre och värre blir det. Tills nyligen började det med knorr och lite mer subtilt missnöje för att så småningom eskalera, men nu är det fullt ös direkt. Han vaknar med ett argt skrik - jämt. Det ska bäras och sjungas och hoppas och pruttas och hej och hå. JÄMT! Och ändå ruttnar han ihop efter två minuter av kul. Tro fan att jag inte orkar! Mina dagar är piss. Han är ett oerhört efterlängtat barn, men kunde jag spola förbi den här tjuriga spädbarnstiden skulle jag inte tveka. Jag tvivlar starkt på att jag någonsin kommer orka börja om med ett barn till efter den här upplevelsen.

    Var på mammagrupp häromdan. Alla barnen satt som små tända ljus i knät på sina mammor. Min unge skrek, knorrade och gnällde NONSTOP. Så jag fick tacka för tårtan och gå hem. Han saboterar mitt sociala liv fullkomligt på grund av sitt dåliga humör!

    Är jag grotesk som känner så här? Måste man älska att vara mamma och tycka att ens bebis är det underbaraste som finns? Jag gör verkligen inte det. Allt jag tänker på, som ett mantra, är "bli större, bli större, bli större". Så man kan prata och leka och ägna sig åt någon form av tvåvägskommunikation, istället för det här never ending skrikandet. Fan alltså.

    För att undvika påhopp vill jag förtydliga att jag ÄLSKAR min son, och att han stundtals fyller mitt hjärta med den största lycka och glädje och en kärlek som är helt osann! Men det här gnället alltså... Jämt... Gud hjälpe mig.

  • Svar på tråden Jag hatar att vara mamma till en bebis
  • Mimmla
    hjert skrev 2009-12-25 22:55:55 följande:
    ja och jag anklagade mig själv mkt o trodde att jag var en dålig mamma. Alla i min närhet hade "enkla" barn (sånna som min son) så jag trodde att det berodde på mig men det gjorde det inte. Så ni som anklagar föräldrarna lägg av! Det är en otrolig skillnad mellan olika barn, min son som är mkt mer nöjd lär isg heller inte saker lika snabbt efter som han trivs med att bara t ex kunna ligga ner och inte göra någonting. Min dotter kämpade hela tiden framåt, så fort hon lärt sig en sak så ville hon lära sig nästa och hon har varit tidig med allt och lärt sig snabbare än andra barn, detta för att hon är rastlös! -Det ÄR enklare med barn som bara vaknar 2-3 ggr per natt än sånna som vaknar flera gånger i timmen HELA NATTEN. -Det ÄR enklare med barn som kan somna i en vagn eller i alla fall sitta i den i 10 min. -Det är enklare med barn som kan sitta o titta på en leksak i några minuter och inte hela tilden vilja framåt!!!!! Med min dotter kunde jag inte duscha, städa eller laga mat utan att sambon var hemma för hon skulle hela tiden bli buren eller aktiverad. Men sonen är som en dröm, han kan sitta där o titta på mig jätte länge o skulle han bli sur så ger jag han en leksak eller skojpratar med honom så är han helnöjd vilket min dotter aldrig var. Barn är olika o vissa är MKT jobbigare än andra, kan inte ens jämföra min första mammaledighet mot denna, då var jag som en zombie, hade inte sovit på 8 mån! Vi sa att vi inte skulle skaffa mer barn för att vi inte skulle orka en till likadan men jag är glad att vi gjorde det för det har verkligen fått mig att se skillnaden, alla barn är inte lika men man älskar dem lika mkt ändå.
    Samma sak här, barn nr 2 bara åt och sov och satt och pratade för sig själv i sin babysitter. Hängde liksom bara med i tillvaron och var nöjd med allt. Jag var rädd att han var utvecklingsstörd för jag hade ju bara dottern att referera till
  • Tvåtusennio
    Loviset skrev 2009-12-26 12:52:40 följande:
    Du tycker att det där inlägget tillförde mycket tröst till någon i en svår situation?Alla barn är inte som TS barn, det är det få barn som är. Jag vet för jag har haft en likadan unge och kunnat jämföra honom med ungefär 6 syskonbarn plus en hel drös med andra ungar.Alla barn är påfrestande det första året, men det är skillnad på att ha en vanligt påfrestande unge och en unge som aldrig slutar gnälla eller skrika. En unge som aldrig, ALDRIG är nöjd med något annat än att bli buren. Hela dagen! Så fort man sätter barnet i en babysitter, på en filt på golvet, i vagnen ect ect så blir det tillslut gallskrik. Och inte ens 5 minuter, snarare 1 minut, kanske 2 om man har tur.Duscha är bara att glömma, äta likaså.
    Som jag har skrivit så har jag varit i precis samma situation med våran son, då bodde jag ensam ock hade honom helt själv. Jag fick sova om jag var lycklig 4 timmar per natt ock bära resten av dygnet.. Skulle han sova var det i famnen han ville sova för la jag ner honom hur djupt han än sov i famnen vaknade han direkt ock fortsatte sin skrikiga vardag. Slutade jag titta på honom skrek han så han ville enbart ha ögonkontakt med mig i princip hela sin vakna tid.. Jag vet även att babysittern var som mordförsök då han blev så arg att han vred sig ur den. Det här är bara lite av hur jag hade det.. Men inte gav jag upp ock kände att jag hata att vara mamma för det... Så jag säger det igen; tro mig jag vet vad jag snackar om.

    Vad jag försökte var att lägga mina känslor om trötthet ock utmattning åt sidan för att fokusera på VAD det var han ville, VAD jag missade.. Jag ändrade mönster själv för att märka vad som gjorde något bättre ock något sämre..

    Sen är det så att läser du om Trådstarten så ser du att Oj, det står en fråga där om TS frågar om hon är grotesk som känner så?.
    Det har jag rätt att svara på. Ni tycker alltså att bara för att hennes barn skriker sig blå så ska jag ömka ock säga att hon är bäst i världen ock börja dra min livshistoria, vad hjälper det henne?? Nej, jag säger att JAG tycker det är konstigt att så MÅNGA inte tänker på hur jobbigt det faktis kan vara att ha ett litet barn ock att man får försöka sätta sig in i BARNETS situation. VI VUXNA tycker det är jobbigt när barnen skriker... Men vad tycker BARNET SJÄLV när den ber ock ber ock åter ber om något men aldrig får sin önskan uppfylld? Vad tycker barnet själv när man ger upp ock slutar försöka. Kanske försöker leka 1 minut istället för att tvinga sig själv att trots skriker kanske visa att man fortsätter leka 10,20,30 min? Barnet kanske inte ens förstår vad man håller på med när man gör en ful grimas ock bara för att VI tycker dom borde tycka det är kul är det inte alltid så att DOM tycker det..
  • Tvåtusennio

    Sen kan jag bara tillägga att jag inte menar något elakt när jag skriver utan försöker säga att jag har själv varit där utan att låta överförstående för det hjälper inte att sitta ock kräkas över sin livssituation för barnet skriker ändå.
    Jag försöker säga att man får helt enkelt försöka tänka om ock tänka i nya banor utan att ge upp för då känner barnet det ock det blir värre..
    Ock att det inte alltid tänks så mycket på den sidan av familjeliv som består av skrik gnäll ock frustration utan mest på hur sött det är att ha en liten plutt som man kan titta på när den sover ock första dagen i skolan, sitta o smocka i sig chips ihop, man tänker inte så mycket på jobbet för att KOMMA dit..

    Man lär sig hela tiden om både sig själv ock sitt barn ock som jag skrev TAR DET TID att lära känna sitt barns skrik, det är väl knappast något konstigt skrivet eftersom det är ren fakta...

    Att tänka på sig själv som en kass förälder o speciellt kass mamma gör bara sitt eget självförtroende sämre ock man får bita ihop ock känna sig stolt som fortsätter ock fortsätter istället.. Jag är ingen perfekt morsa som vetat hur allt skulle varit utan har fått jobba livet ur mig för att komma hit då sonen är lugn ock leker själv, precis tills han ska hamna i 6 månadersperioden som den så fint kallas.. Skrik , mat vägra , bråk med sömn.. Försöker bara inte låta så himla lätt för det ÄR jobb ock det kommer att bli tufft!

  • Loviset
    Tvåtusennio skrev 2009-12-26 13:23:12 följande:
    Som jag har skrivit så har jag varit i precis samma situation med våran son, då bodde jag ensam ock hade honom helt själv. Jag fick sova om jag var lycklig 4 timmar per natt ock bära resten av dygnet.. Skulle han sova var det i famnen han ville sova för la jag ner honom hur djupt han än sov i famnen vaknade han direkt ock fortsatte sin skrikiga vardag. Slutade jag titta på honom skrek han så han ville enbart ha ögonkontakt med mig i princip hela sin vakna tid.. Jag vet även att babysittern var som mordförsök då han blev så arg att han vred sig ur den. Det här är bara lite av hur jag hade det.. Men inte gav jag upp ock kände att jag hata att vara mamma för det... Så jag säger det igen; tro mig jag vet vad jag snackar om. Vad jag försökte var att lägga mina känslor om trötthet ock utmattning åt sidan för att fokusera på VAD det var han ville, VAD jag missade.. Jag ändrade mönster själv för att märka vad som gjorde något bättre ock något sämre.. Sen är det så att läser du om Trådstarten så ser du att Oj, det står en fråga där om TS frågar om hon är grotesk som känner så?. Det har jag rätt att svara på. Ni tycker alltså att bara för att hennes barn skriker sig blå så ska jag ömka ock säga att hon är bäst i världen ock börja dra min livshistoria, vad hjälper det henne?? Nej, jag säger att JAG tycker det är konstigt att så MÅNGA inte tänker på hur jobbigt det faktis kan vara att ha ett litet barn ock att man får försöka sätta sig in i BARNETS situation. VI VUXNA tycker det är jobbigt när barnen skriker... Men vad tycker BARNET SJÄLV när den ber ock ber ock åter ber om något men aldrig får sin önskan uppfylld? Vad tycker barnet själv när man ger upp ock slutar försöka. Kanske försöker leka 1 minut istället för att tvinga sig själv att trots skriker kanske visa att man fortsätter leka 10,20,30 min? Barnet kanske inte ens förstår vad man håller på med när man gör en ful grimas ock bara för att VI tycker dom borde tycka det är kul är det inte alltid så att DOM tycker det..
    Jag var också själv. Helt själv.

    Men jag syftade mer på att du ansåg att hon borde tänkt på det innan hon skaffade barn. Vem kan i sin vildaste fantasi ana att ett barn ska bli så fruktansvärt krävande?
    Det är en jävligt elak sak att säga till någon som redan sitter där med barnet i famnen. Vad fan ska hon göra, stoppa tillbaka ungen?
    Dessutom säger du ju i princip att allt är hennes fel, att hon gör att barnet mår dåligt och skriker. Jag försökte också tänka positivt, inte bli ledsen eller frustrerad när min son bara skrek, men det fungerade inte lika bra för mig som det tydligen gjorde för dig. Det är knappast bara hennes utstrålning som gör barnet upprört utan förmodligen andra saker med.

    Sen är det inte ens säkert att det fattas hennes barn något, han kanske bara är väldigt otålig? Jag testade i stort sätt allt på min son, massage, bada varje kväll, ammade och gav ersättning, gav bara ersättning, bytte ersättning, vaggade, lekte, sjöng, vyssjade, promenerade med bärsele, promenerade med vagnen you effin name it.
    Ibland finns det inget som hjälper. Men man är väl ingen dålig mamma för att man inte hittar det?

    Och hon får ju knappast stöd av att få höra att hon borde väntat med att skaffa barn och att hon är egoistisk som inte tänker på sitt barn bästa?
  • Läntandelavendel
    Birgitta2 skrev 2009-12-15 15:58:09 följande:
    Jag tror han känner att du är otroligt missnöjd. Det smittar av sig till din son. Du gillar inte situationen och det är klart att ditt barn märker det och protesterar. Jag älskade att vara föräldraledig och småbarnsmamma och ungarna var fantastiskt lättskötta för att vara så små och två stycken.Nej, du måste inte älska att vara småbarnsförälder, men om du inte ens tycker om att vara förälder så märker ju barnet det. Du säger att de andra barnen satt som små tända ljus men att ditt barn inte gjorde det. Kanske det beror på att du inte trivdes med att vara med honom, önskade dig nån annanstans - vartsomhelt men inte där din son var. Att han saboterar ditt sociala liv tycker jag låter hemskt. Du har ju själv valt att skaffa barn. Det är bara att gilla läget.Du får ursäkta att jag låter tuff men jag blev faktiskt förskräckt över ditt inlägg. Försök ändra attityd - gilla läget - du skall se att han vänder han också då.
    Alla har inte lätta barn som du, det borde du inse! Föräldrar som alltid tar åt sig äran för sina lättskötta barn e ganska enerverande! Var glad att du hade en positiv o lätt upplevelse av din mammaledighet istället för att ge dåligt samvete åt mammor med krävande bebisar!
  • Läntandelavendel

    Anonym (Uppgiven) skrev 2009-12-15 16:49:46 följande:


    Tack för alla varma svar! Jag tror alltså inte att gnället har med magont att göra, utan med frustration. Han vill mer än han kan, är min gissning. Det är därför jag tror att det blir bättre när han blir större. Tror inte att livet kommer bli "soft" helt plötsligt (herregud, jag är ju mamma nu, det blir aldrig mer soft!), men att han kanske blir lite mer nöjd när han börjar kunna ta sig fram för egen maskin och kan sitta och banka med något eller så. Just nu ligger han ju som en skalbagge på rygg och VILL en massa. Tröttnar på allt på en-tio minuter en BRA dag. En dålig dag (som idag) orkar jag knappt tänka på.. Vad gäller föräldraledighet ammar jag för fullt och vill fortsätta göra det ett tag till. Det känns viktigt. Känner jag att jag "dör" kommer jag så klart prioritera bort det, men riktigt där är jag inte än. Bara less... Och vad jag menar med det sociala är så klart inte att denna lilla odåga hindrar mig från att gå på krogen, fina middagar eller bio när jag vill. Nej. Jag menar att jag i nuläget inte kan gå och fika eller äta lunch med en kompis på grund av hans humör. Jag sitter alltså hemma. INTE roligt!Jag vill gärna tro att jag mörkar rätt bra. Jag är busig och rolig och varm och kärleksfull. Men naturligtvis rinner det över ibland och jag blir synbart irriterad. Vet inte om han snappar upp det och om det har en negativ effekt på hans humör. Jag hoppas inte det, men kanske? Oavsett vad så är det hans humör som lägger grunden för mitt, inte tvärtom som någon så fint insinuerade ovan (någon med en massa snälla barn tror jag bestämt. Tack för din åsikt, men du kanske tar dig lite vatten över huvudet när du kommenterar saker som du enligt egen uppgift inte har någon erfarenhet av?).
    Det är just de mammorna med lättskötta bebisar som man jämför sig med o mår extra dåligt! Spec när dessa mammor tror att lättsköttheten beror på dem. BAH

    Jag känner igen mig i dina känslor o tankar, har gått in i väggen (bokstavligt bankat mitt huvud i väggen) när ångesten o hopplösheten blivit för mkt, pga sömnbrist i vårt fall. Men i grund o botten e jag otroligt lycklig över att vara mamma och älskar min lilla prinsessa över allt annat. När man träffar en bebis med alla möjliga diverse sjukdomar så inser man hur lyckligt lottad man är! Och kanske glömmer sina egna "problem" för ett tag. Din som är frisk!! Han e kanske jäkligt krävande, men det går över! :)) Han e frisk o han är din! Försök hitta avlastning och försök tänla positivt! Lättare sagt än gjort men försök!

    Det kommer att bli bättre! En dag har du nästan glömt att du kände såhär!

    KRAMAR i massor!
  • Anonym (varit där!)
    Loviset skrev 2009-12-26 13:47:55 följande:
    Jag var också själv. Helt själv. Men jag syftade mer på att du ansåg att hon borde tänkt på det innan hon skaffade barn. Vem kan i sin vildaste fantasi ana att ett barn ska bli så fruktansvärt krävande? Det är en jävligt elak sak att säga till någon som redan sitter där med barnet i famnen. Vad fan ska hon göra, stoppa tillbaka ungen? Dessutom säger du ju i princip att allt är hennes fel, att hon gör att barnet mår dåligt och skriker. Jag försökte också tänka positivt, inte bli ledsen eller frustrerad när min son bara skrek, men det fungerade inte lika bra för mig som det tydligen gjorde för dig. Det är knappast bara hennes utstrålning som gör barnet upprört utan förmodligen andra saker med. Sen är det inte ens säkert att det fattas hennes barn något, han kanske bara är väldigt otålig? Jag testade i stort sätt allt på min son, massage, bada varje kväll, ammade och gav ersättning, gav bara ersättning, bytte ersättning, vaggade, lekte, sjöng, vyssjade, promenerade med bärsele, promenerade med vagnen you effin name it. Ibland finns det inget som hjälper. Men man är väl ingen dålig mamma för att man inte hittar det? Och hon får ju knappast stöd av att få höra att hon borde väntat med att skaffa barn och att hon är egoistisk som inte tänker på sitt barn bästa?
    WORD!
  • Läntandelavendel
    Tonx skrev 2009-12-15 17:51:01 följande:
    Jag är också övertygad om att min dotter skrek som hon gjorde pga frustration, för det blev bättre och bättre när hon lärde sig saker. Som sagt, fortfarande intensiv och med ett humör från helvetet, men mycket bättre!Fast nu skriker hon inte för att hon inte kan krypa t.ex, utan för att hon inte når att klättra längst upp i bokhyllan
    Håller med! vår lilla på 6 mån är inte alls lika frustrerad längre = mkt gladare och "snällare" bebis som man ska kalla det så.... Våra bebisar är otroligt nyfikna och "drivna", tänk så positivt dessa egenskaper kommer värderas längre fram även om de är jobbiga för dig nu!! Tänk själv o vara en liten bebis som är så beroende o inte kan sitta fast han/hon vill, inte äta när han/hon vill, kan bara bäras runt för att förflyttas, det ÄR frustrerande att vara bebis :)) Det blir bättre!!!!
  • Läntandelavendel
    vilkenfuling skrev 2009-12-22 14:34:48 följande:
    [har inte läst hela tråden]Jag har sett samband mellan mammor som tycker det är jobbigt och mammor som själva är glada. Barn med mammor som blir irriterad på barnet (eller bara är tjurig i allmänhet) har oftast ett gnälligare barn. Och mammor som låter positiva och är glada får oftast ett snällare och gladare barn.Nu säger jag inte att du TS är en bitterfitta, men jag tror att inställningen från allra första början har mycket att göra med det.Hoppas din pojke blir lite nöjdare snart, och så även du!
    Tanken har inte slagit dig att det handlar om omvänd ordning!??
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-25 21:52:44 följande:
    Anonym (Uppgiven) skrev 2009-12-22 22:14:03 följande:
    En lycklig mamma har lyckliga barn!!!
    Antar att dina är otroligt självbelåtna då också
Svar på tråden Jag hatar att vara mamma till en bebis