Midka skrev 2010-02-23 21:17:46 följande:
12 år så det finns nog sina förklaringar.... Fint nr!
Vi har ju också 12 år och vi hade faktiskt en lång diskussion nyligen om det här med att han inte tar ansvar och det vände verkligen efter det. Jag sade rakt ut att jag inte hade varken ork eller lust att vara ensamstående tvåbarnsmamma och då fattade han precis vad jag syftade på och skärpte till sig ordentligt. (Vi har alltså bara ett barn.)
Eftersom jag jobbar heltid och han är arbetslös förväntade jag mig vissa saker som inte han förstod så man måste vara tydlig med vad man känner. Självklart är det jobbigt och man måste formulera sig så att man inte sårar den andre i onödan, inte skylla på någon, man är ju faktiskt två om ett förhållande.
Jag har fått ta ett steg bak och inte vara så kontrollerande och bestämmande, för då gör han det bekvämt för sig och bara flyter med på allt jag säger, och då blir jag tokstressad och kan inte sova t.ex.
Så vi är ju båda orsak till "gnisslet"
Sen brorsbiten, där får man anstränga sig lite och hitta tillbaka till eller upptäcka nya saker man är attraherad av hos sin partner, varför man valde personen i fråga (inte världens lättaste men brukar komma efter ett tag, är man nöjd med vardagslivet så brukar det komma av sig själv.).