Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Tråddödare forts....

Roses skrev 2010-02-08 16:11:08 följande:
    Dont like u. Vart var du för en halv timme sen? Ha? Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Nu känner jag mig som en kille som måste förklara sig för sin tjej
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-08 16:13:38 följande:
    Hehehehehehehehehehhehehe.-------------------------En sek................... Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Det har gått många sekunder!
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-08 16:15:07 följande:
    Okej, nu kan jag skriva igen. Var så säker på att du skulle svara så. Hehe.Har varit hemma hos mamma sen 6 imorse, är astrött och otrolig uttråkad. Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Oj då! Jag förstår, men det är ju bara tillfälligt. Har du ingen som kan byta lite med dig?

Hur mår din mor förresten?
  • Velour
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:16:33 följande:
    Oj, jag menade inte just Maslows trappa, utan den humanistiska psykologin i större perspektiv, alltså att beteendeförändring härstammar från att man talar om för den som blockerar ens behov hur man uppfattar situationen och därigenom väcker empati. Så jag skulle nog inte kallat mig Maslowian utan snarare Rosenbergian. Det jag menar är alltså att jag ser helt klart att den metod du pratar om är effektiv och verkningsfull (och jag förstår hur du menar även när du skämtar en del), även om jag själv inte använder de metoderna när jag försöker påverka min omgivning. Min syn är att om man tydliggör vilka behov man har, vilkas tillgodoseende blockeras av motparten, så kommer motparten att känna empati eftersom den har liknande behov och kan relatera till situationen. Det väcker även den personens vilja att tala öppet om sina behov och då kan man utveckla relationen, vilket inte händer med B.F. där man snarare skapar en dominerande relation, vilket inte är konstigt med tanke på att det är just dominans som ställt till det från början. Människor går gärna väldigt långt för att vända på pannkakan när de upplever sig dominerade.Och tänk på att självförtroende och förmåga att leva upp till andras förväntningar också är grundläggande behov.Så, jag tror att behaviorismen kan skapa en snabbare och exaktare förändring, medan humanismen kan skapa mer långtgående effekter både på självkänslan och relationer, trots att det är ett mer långsiktigt arbete.Så nu kommer boktips av Scratchy igen: Nonviolent Communication av Marshall B Rosenberg. En av de bästa böckerna jag läst. Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
    Fan vad ni kan, ni två! Jag har läst allt det där själv, men har förträngt allt för bekvämlighets skull{#lang_emotions_dreamer}
  • Velour
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 16:18:35 följande:
    Moahahahaa!
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-08 16:19:55 följande:
    Jag byter med lilla syster. Hon var tvungen och gå till skolan idag. Hade föreläsning som hon inte kunde missa så jag kom hit strax innan hon gick iväg. Har  gjort en massa ärende hela dan, håller på och lagar mat och väntar på att lilla syster ska komma så jag kan åka hem till killarna. Måste ju laga mat hemma också innan killarna kommer hem men jag är bara sååååååå trött. Äh, ska inte gnälla mer. Hur är det med dig? Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Men vännen.....Kram på dig! Kan din man laga mat eller?

Jo, det är OK här, händer inte särskilt mycket men har också massor av läsning att göra. Läsning som jag ändå kommer att glömma
  • Velour
    Sedek skrev 2010-02-08 16:24:41 följande:
    *Kavlar upp ärmarna, vevar lite för att få igång blodcirkulationen och ger dig en stor varm kram, håller dig hårt och mjukt på samma gång och viskar att du är fin, fastän du inte förstår mig*

OK, kroppsspråk går alltid hem.{#lang_emotions_kiss} 

• Velour
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:27:37 följande:
    Skulle jag ärligt talat ALDRIG ha kunnat gissa!!! Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
    Vad elakt!

Sedek, du måste ta längre FL-pauser!
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-08 16:27:44 följande:
    Min man laga mat? Nej FY, sist han skulle hjälpa till och "laga mat" fick jag en massa kärleksbrev från grannens höns efter ett par veckor. .........började se ut som en kyckling efter ett tag av alla ägg/kyckling-maträtterna han hittar på så nej tack, jag lagar mat. ;) Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    *vrålgarv* Ge honom en receptbok och säg: Seså! Sätt igång!
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-08 16:29:05 följande:
    Ta ett glas kall vatten, dra ner dragkedjan......hjälper fint  annars har du alltid höger hand till hjälps. Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Vilken dragkedja?{#lang_emotions_dreamer}
Svar på tråden Tråddödare forts....