Scratchy skrev 2010-02-08 17:01:29 följande:
Vissa människor har lättare att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, andra har lättare för att ta in helheter. Det finns lite olika saker det kan kopplas ihop med, till exempel kön och etnicitet. En amerikan har till exempel större tendens att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, medan en svensk har tankarna lite mer överallt på en gång. Män har lättare att stänga ute saker de inte fokuserar på medan kvinnor lättare uppmärksammar saker de inte försöker tänka på eller se eller höra. Däremot är skillnaderna mellan kön ganska små, så en amerikansk kvinna är mer enhetligt fokuserad än en svensk man.Men det kan också orsakas av stress och att man sovit dåligt eller är hungrig. Så det är nog inget psykologiskt fenomen utan ett personlighetsdrag som påverkas av de tillfälliga omgivningarna. Men nu gissar jag lite... Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
Hmm..jag blev intresserad av just det där om etnicitet och koncentration. Det har jag aldrig hört om förut.
Resten kan jag hålla med om, men just nu är jag varken stressad, hungrig eller särskilt trött.