Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Tråddödare forts....

Sedek skrev 2010-03-11 00:02:09 följande:
    Nej hörrni, nu måste jag sova!Ta hand om er och så hörs vi antagligen i morgon, kram o godnatt!!!
    Godnatt och sov gott! Kram
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:04:33 följande:
    Sedek, jag försökte inte vara nedlåtande. Men det stämmer att jag kan bli lite irriterad på de här trenduttrycken som jag inte ens tror att man märker av om man själv är mitt i det. (Jag är uppvuxen i Sthlm)Velour, nja jag vill nog vara lite privat där. Vad gör du själv?Sedek, gonatt!
    Ah, OK..Då låter vi bli den delen!
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:06:55 följande:
    Velour, aha! Trevligt Det har jag också gjort. Ett av mina favoritämnen! Men var det inte du som sa att du var trött på sociologi eller nåt sånt (hittar inte tillbaks till inlägget eftersom det är sån produktion här!)
    Ja, jag skrev att jag hatar sociologer och att jag har blivit känslig mot ordet "teori"

Men ja, det är ett roligt och mäkta intressant ämne. Läste du program eller fristående kurs?
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:09:02 följande:
    Velour, som fristående ämne? Att jag vill vara lite privat (med betoning på lite) gör mig inte mindre nyfiken
    Japp, på vårt universitet har de inte sociologi som program, utan som fristående kurser i fyra nivåer. Efter nivå 3 kan man ta sin kandidatexamen. Annars kan man läsa vidare och nå högre
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:10:56 följande:
    Velour, berätta gärna varför du hatar sociologer och "teori"-begreppet! Jag har läst det både som fristående (kultursociologi) och i ett (hemligt) program. Vad vill du jobba med sen?
    Nej, det var bara nåt jag skrev..pyttelite sanning i det. Det är väldigt många begrepp, perspektiv, teorier etc. av många olika sociologer och andra vetenskapsmän. Väldigt mycket kurslitteratur. Och just nu har jag fastnat på etnometodologi som är riktigt flummigt..

Men någon gång ramlar väl poletten på mig också.

Sedan ska vi också göra en del matteövningar inför en tenta som innebär någon form av matematisk statistik...och matte är inte min starka sida kan jag lugnt säga. Flera i min klass har inte ens läst matte..inte upp till matte c iallafall
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:14:07 följande:
    Det jag gillar med sociologi är väl det jag gillar med livet. Att resa mig över de enskilda fallen och se mönster och att försöka förstå sociala skeenden. Att allt inte är en produkt av enskilda möten och personligheter utan att det också finns kulturella och strukturella skeenden som påverkar oss (trött och ordbrist gör mitt språk hackigt...). Gillar exempelvis Marx förklaring med överbyggnad och bas där tankar och idéer på sikt förändrar de mer stagnerade institutioner och samhällsstrukturer som bildas. Men att det ständigt är en dynamik.
    Du är duktig du. Jag har läst nästan allt det där, men orkar inte tänka på det just nu. Kanske när pressen av att läsa femtielva kurslitteratur samtidigt avtar så poppar allt jag läst om upp.

Förresten, en sak jag gillar med sociologin är det dramaturgiska begreppet. Den är riktigt rolig och intressant
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:15:04 följande:
    Velour, vad är du mest intresserad av i ämnet? Jag minns kanske bäst kursen om avvikande beteende som bla behandlade missbruk.
    Missbruk? Hmm...något sådant har vi inte haft. Jag gillar dock det mesta inom mikrosociologi.
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:17:11 följande:
    Ja det låter avancerat! Får mig att tänka på den tråkiga sidan av filosofin. Just metoddelarna är ju inte heller så kul, men så blir det väl när man läser mer sociologi (än vad jag gjort) - då utbildas man väl till en sociolog som ska kunna göra egna studier och så.
    Ja, precis. Har du alltså läst grundkursen i sociologi? Den tyckte jag var riktigt rolig!
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:19:35 följande:
    Velour, så blir det kanske när man är mitt i det och har pressen att prestera. Fördelen med program är att man bara kan få G Men du får gärna berätta nån annan gång mer om nåt du gillar....vet ex inte vad dramaturgin handlar om.
    Jaså? Det visste jag inte att man inte fick högre än G. Men det är nog för att man inte behöver kvalificera sig för nästa "delkurs" eller vad det nu kallas. Men vi måste efter varje avslutad termin ansöka om nästa nivå, så då behöver vi ju rätt bra betyg

Absolut, jag kan skriva lite mer om dramaturgi.
  • Velour
    Fiamedbarn skrev 2010-03-11 00:20:33 följande:
    Velour, tänker du på psykologi eller socialpsykologi? Jag kan förresten rekommendera den boken "Avvikande beteende" av Mats Hilte. Rätt tunn och lättläst men späckad.
    Vilket inlägg syftar du på?
Svar på tråden Tråddödare forts....