• Sedek

Tråddödare forts....

Roses skrev 2010-02-08 16:45:44 följande:
    Hahahahahahahaha. Nawwwwwwww... Gissar på att du är P9 istället för 69. Eller hur? Tantnivå till max.
    Det finns bara ett sätt att ta reda på det
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:56:56 följande:
    Steven Levitt och Stephen J Dubner har skrivit Freakonomics.
    Den står oläst i hyllan hemma, kanske ska ta en titt i den ikväll då.

Ska försöka svara dig, men det kan dröja tills i kväll. Måste iväg nu!
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 17:01:29 följande:
    Vissa människor har lättare att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, andra har lättare för att ta in helheter. Det finns lite olika saker det kan kopplas ihop med, till exempel kön och etnicitet. En amerikan har till exempel större tendens att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, medan en svensk har tankarna lite mer överallt på en gång. Män har lättare att stänga ute saker de inte fokuserar på medan kvinnor lättare uppmärksammar saker de inte försöker tänka på eller se eller höra. Däremot är skillnaderna mellan kön ganska små, så en amerikansk kvinna är mer enhetligt fokuserad än en svensk man. Men det kan också orsakas av stress och att man sovit dåligt eller är hungrig. Så det är nog inget psykologiskt fenomen utan ett personlighetsdrag som påverkas av de tillfälliga omgivningarna. Men nu gissar jag lite...
    njae, jag tror du kan se det där rätt så tydligt med Jungs typindex.

J hjärtar A är nog ESFP. Du är nog ENTJ, möjligen ENFJ faktiskt. Svårt när man inte träffats, annars brukar jag pricka in sånt rätt bra. på oss 25 anställda prickade jag in ca 90 % rätt innan testet.

The Art of Speed reading people av Tieger & Barron eller nått sånt
  • Sedek
    Roses skrev 2010-02-08 17:07:36 följande:
    Hmmmm.....50min till Uppsala.....10min hem till dig.......in och ut 20min......Lovar du att det tar mer än 20min annars tar jag Abdullah på väg hem....mer lönsamt tidsmässigt.
    Två väninnor sitter och pratar om kvällen innan, båda hade haft sex. Den ena berättade att hon var så besviken för de höll bara på i 4 minuter, sedan somnade han direkt.

Den andra berättade att hon var sååå nöjd! De hade först ätit på restaurang, sedan varit ute och prommenerat i en timme och väl hemma tände han ljus och hade sex i en hel timme. Sedan hade de legat och pratat i ytterligare en timme!!!

Väninnornas män sitter också och pratar om gårkvällen på följande sätt. Den ena är såå stolt! Han kom hem, hade sex och somnade direkt, han var jättenöjd. Inget tjafs.

Den andra berättade att han hade haft det riktigt jobbigt, först gick strömmen hemma så de fick gå ut och äta och det var både dyrt och inte speciellt gott. Sedan hade de inte råd med taxi hem så fick gå hela jävla vägen hem. Väl hemma var ju strömmen fortfarande borta och han fick tända några ljus. Så skulle de ha sex och han var så irriterad över allt som hänt så han kunde inte komma på en hel timme, och när han väl kom var han så uppjagad att han inte kunde somna och kärringen hade suttit och pratat med honom en hel timme innan han fullständigt deckade i sängen...

---------------------------------------

Som sagt, det finns bara ett sätt att ta reda på det också
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 17:17:17 följande:
    Fast det var väl Mayers-Briggs som satte namnen på dem?
    Jung satte de tre första. Judging och Percieving kom senare.

Myers-Briggs utvecklade fler dimensioner och gjorde det mer tillämpbart. Jung sa ju att man absolut inte ska använda detta för att testa folk!!
  • Sedek
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 17:20:21 följande:
    Tog ett internettest där jag blev ENFP, så lite annorlunda mot vad du trodde.
    Oj, ja det kan stämma. Som sagt, svårt när man inte träffats.

Jag trodde nog du var S iställer för N.

Mer för detaljer än för "the big picture" Du ser ju vartenda stavfel jag gör
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:45:42 följande:
    Ja, det kommer ju in mer och mer kognitiv beteendeterapi i behaviorismen, och det är nog positivt tror jag. Jag förstår vad du menar, absolut. Man kan också se det så här att om man har kronisk huvudvärk på grund av stress så kan huvudvärkstabletter hjälpa bra. Men huvudvärken stannar, bara att man inte känner av den. Om man jobbar för att förändra sin situation till att bli mindre stressande så kommer man inte att behöva tabletterna. Likadant så kan det vara så att om man inte är nöjd med sin partners beteende så kan man genom Skinners metoder få en föeändring på dennes beteenden, men förmodligen så uppstod ju partnerns beteende ur någonting, till exempel en ångest eller brist på grundläggande behov. Och kommer man inte åt dem så kommer man förmodligen inte att komma tillrätta med problemet i det långa loppet. NLP jobbar ju med detta genom att analysera presumtiva omvärldsförändringar innan man sätter igång arbetet. Inom KTB saknas detta fortfarande; man hittar inte orsaken till udda fobier eller irrelevant ångest utan slätar bara över den. Vet inte hur Skinner ställer sig till det, men det skulle vara intressant om du kan ge en tanke på det.
    Har funderat på detta en stund, en grej jag kommer på är en sak jag hörde berättas för mig om just vikten av hur viktigt det är för mig. Hur viktigt det är för mig att bli av med min fobi, att ändra på ett visst beteende. Viktigheten, angelägenheten, tyngden av den, är avgörande för om tillrättakommandet skall gå fort och vara långsiktigt. På engelska säger man att man måste skapa leverage, vet inget bra ord förutom hävstångseffekt men det låter så töntigt på svenska.

Det har utförts en del experiment på apor i gode Skinners ära, ett exempel är detta:
    De tog en apa och hans finger, band fast fingret i en "grej" som gjorde att det böjdes fram och tillbaka många många gånger. Minns inte exakt med det var tusentals. När man gör det, skapas en koppling i hjärnan att fingret ska böjas. Och vad händer när maskinen plockas bort? Jo apan böjer sitt finger fram och tillbaka automatiskt, hela tiden. En invand effekt av yttre påverkan.
    Samma som ovan men med hävstångseffekt:
    Samtidigt som man böjer fingret så stimulerar man belöningscentret i hjärnan. Apan har alltså nu fått elektroder i sig för stimulans av belöningscentret och effekten blir den att det räcker med 20-30 böjningar för att få fingret att gå automatiskt.
    Leverage, hävstångseffekt, betyder alltså väldigt mycket för hur snabbt man uppnår resultat.

Ännu ett exempel:
    En man är på sin fars begravning, han är riktigt bedrövad. Människor kommer fram och av någon anledning klappar alla honom på högra axeln och säger - det ordnar sig, du kommer ta dig igenom detta.
    Det går en tid, ett halvår kanske. En vän kommer fram och klappar mannen på högra axeln exakt på samma sätt som på begravningen och han blir omedelbart bedrövad och börjar känna sig konstig - utan att ha en aning om vad som hänt. Samma effekt som med apan, en kort men känsloladdad händelse "programmerade" honom till att utlösa depressionskänslor på högra axeln.

Om man då blandar Skinner med NLP så får du ett effektivt verktyg att, ännu ett engelskt ord, "condition your self" att bli fri från ett visst beteende. Vill inte säga programmera dig själv för det är för kortsiktigt. Man försätter sig själv eller sitt objekt med enkla tillvägagångssätt att vara redo för förändring.

Självklart behöver eller ska man inte bortse från Maslows behov, det är precis som du säger grundläggande behov som om de inte tillgodoses skapar problem.
  • Sedek
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 17:25:09 följande:
    Oj, nu har jag läst mer på www.personalitypage.com/ENFP.html Och OJ vad det stämde bra! Nu har jag lärt mig något om mig själv idag, nu ska jag bara jobba färdigt det sista innan jag åker hem till familjen
    Hälften av mina kolleger är ENFP, I know your type

Jag träffade en väldigt erkänd företagskonsult som berättade att han fått i uppdrag av ett företag att i en rekryteringsprocess endast ta fram kandidater som var ENFP

Kanske inte det smartaste i längden att bara anställa ENFP men ta åt dig!
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 17:33:54 följande:
    Oj då... ja, du måste nog träffa folk i verkligheten. INFP var det här enligt test jag gjort...
    Jag satt och funderade på om du var I faktiskt, men du framstår här på FL som E, men vissa grejer du säger och så... Passar bra in på I.

P trodde jag aldrig, men så har jag inte träffat dig heller. Du tränar kampsport, en typisk J sport. Du verkar väldigt beslutsam, vet vad du vill och velar inte så mycket. Inte här på FL i alla fall.
Svar på tråden Tråddödare forts....