• Anonym (suck)

Jag hatar pojkvännens present

Ok...jag har haft ekonomiska svårigheter ett tag pga jag varit sjukskriven. Min pojkvän jobbar men bor rätt långt bort, vilket är lite tråkigt eftersom vi sällan ses. Nu skickade han mig en present till jul...

...innan jag förklarar mer så vill jag säga att jag hade varit tacksam för nästan vad som helst. Önskade mig ett par varma strumpor, vilket är något jag behöver. Men praktiskt taget vad som helst hade varit trevligt. Detta är den enda julklappen jag kommer att få så jag såg fram emot det.

Iallafall presenten kom idag...han hade betalat typ 500kr extra för att skicka det med fedex snabbleverans från USA till Sverige...totalt har han spenderat 800 kronor för...EN BIT PAPPER!

Ok för någon som lever på minimumbeloppet känns det rätt absurt att någon betalar 800kr för en bit papper där det står "grattis, du har fått en stjärna namngett efter dig". Hade det kostat en tia så ok...men jag kan inte låta bli att tänka på vad man egentligen hade kunnat fått för så mycket pengar. Jag erkänner att jag är oehört besviken. Vad ska jag med ett papper till? Och vad säger jag till killen? Han vill veta vad jag tycker om presenten :( Ska jag vara ärlig och säga att jag inte tycker om den eller ska jag ljuga? Just nu undviker jag hans text meddelanden eftersom jag verkligen är usel på att ljuga.

800 spänn för en bit papper....kan fortfarande inte fatta det! Och jag fick spendera hela dagen inomhus för att vänta på fedex som skulle komma idag.

• Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present
  • Anonym

Åh, det är EN present som gått fel , EN gång i livet.
    Nästa år kanske ts bara får ett par strumpor, och då blir det antagligen ett jäkla liv för det.

"min man kan aldrig ge mig nåt jag önskar mig - buhuu"

• nika
    FlamingRed skrev 2009-12-22 15:47:02 följande:
    Denna "klartext" är ngt du själv hittat på, men som du sen försöker ge sken av att det skulle vara min åsikt."Intressant slutsats" skriver du, om din egen slutsats...
    Hur menade du då? Och på vilket sätt står det du menar i konflikt till det jag menar du sa? Själv ser jag mycket stora likheter även om orden är annorlunda.

Förstår inte varför du gör det till en könsfråga. Tycker dina fomuleringar är ett illa förtäckt sätt att säga att alla som inte tycker som du i denna fråga är kvinnor som har missat en viktig poäng som du som vis man själv anser dig ha.

Ingen är tvungen att tycka om en present. Och om du tänker efter har du säkert fått en någon gång som du inte tyckt om.
  • klocka
    FlamingRed skrev 2009-12-22 16:28:32 följande:
    Tur att ingen genomskådat affärsideerna bakom alla andra diplom ännu då... Det är bara stjärn-diplomen du avslöjat ännu...Briljant.
    För mig är det stor skillnad på att "genomskåda bluffen" att ta 30 kr för en papperslapp och 500 kr för en papperslapp där säljaren hävdar att man har "namngett en stjärna".

Som någon skrev tidigare, hade någon pekat på en stjärna och sagt till mig "jag tycker att vi skall kalla den stjärnan för [mitt namn]" så hade jag inte haft något emot det - mitt problem är att någon tycker att det är okej att giriga människor utnyttjar folks okunskap till att bedra dem. Det vill jag inte stödja.
  • nika
    FlamingRed skrev 2009-12-22 15:52:07 följande:
    Om det fanns ens ett uns av tanke bakom att min fru gav mig en tidning om frisyrer på kvinnor så skulle jag utan tvekan kunna hantera det utan att bli "jättebesviken" trots att presenten inte passar mig.Överhuvudtaget att bli "jättebesviken" när ens partner försöker göra ngt snällt är så kontraproduktivt att det sjunger om det.Säger mer om en själv att man inte kan hantera de minsta motgångar, och tom väljer att förstora upp det till proportioner som att man inte passar ihop."Ja, han är min dröm-man, men han fattar inte vad som är lämpliga presenter, vilket innebär att han inte fattar mig, så jag vill inte leva med honom".Blir man "jättebesviken" på andra människor som vill väl så projicerar man ngt som vilken amatörspykolog som helst kan se faran i.
    Gud vad du tar i. Hantera motgångar jadajada. Slappna av. Om man väljer presenter som är helt fel, speciellt om det sker upprepade gånger är det väl inte så långsökt att anta att man inte känner personen tillräckligt väl för att välja presenter de uppskattar. Tanken var kanske att jag skulle bli glad av att få det här och därför ger jag bort det till dig eller jag tror du skulle bli glad och därför får du det, men när man inte blir glad blir man inte. Det betyder inte att man inte kan känna uppskattning över gesten men ändå bli jättebesviken över själva presenten. Jag har ett fult halsband som det är så med.

Om du nu är så bra på att hantera motgångar så skulle du alltså uppskatta om din fru tog en för er stor summa pengar och la den på en perukkollektion. Tanken är att du skulle bli glad eftersom du börjar bli lite tunnhårig.
  • nika

PS. Frissyrtidningen du visade en sådan uppskattning över var ett pilotpresentprojekt och av din reaktion att döma ansåg hon att huvudprojektet skulle uppskattas ännu mer.

• Starline

Har personligen inte mycket till övers för den här typen av presenter.. min mor skickade just ett e-kort både till mig o min man i jul att hon hade köpt ett träd i Afrika var till oss och betalat 150 kr stycket för dem. Det kanske man ska vara tacksam för men samtidigt är hela konceptet så abstrakt för mig för att jag ska kunna glädjas. Hur vet jag att inte någon hugger ner trädet i alla fall, jag kan ju inte åka dit och kolla? Tänk om det dör av en trädsjukdom?? Tror till o med att mina vänner la ihop pengar för att köpa träd till mig o min man i bröllopspresent. Det måste vara något med mig som säger att jag vill ha en hel skog i Afrika :)

Hade med blivit besviken för en stjärna, låter ju som värsta bluffen. Det blir bättre när ni flyttar ihop och får lära känna varandra bättre, då kan du säga till honom vad du hellre vill ha. Tro mig, jag hade distansförhållande med min man i USA i ett par år innan vi flyttade ihop, och kunde inte annat än mentalt lägga ihop summor för alla buketter han skickade till mig med dyra expressföretag, som långsamt vissnade bort medan jag tillbringade tid på skolan eller på jobb! KILLAR! Vänta bara tills du får dyra smycken från Tiffany's som inte alls är din smak ;)
    Kram!

• Apple Pie

Du har ju inte fått en bit papper men en stjärna! Jag fattar att du som inte har några pengar tycker att det är bortkastade pengar men det är inte dina pengar, han är romantisk och visst typ blommor och choklad är också bortkastade pengar egentligen men nu ville han verkligen ge dig något för att han tycker att du är så fin som en stjärna. Visst hade du säker blivit gladare för att få elräkningen betald eller nått sånt, men innan man är gifta och måste tänka ekonomiskt så låt honom få skämma bort dig lite, säg verkligen inte att du inte tyckte om det, speciellt inte när han är på andra sidan jorden

Tänk själv tvärtom om du ger honom nått DU vill ha, strumpor etc tror du verkligen att han hade blivit glad för det?

God Jul!

• Hallonröd
    FlamingRed skrev 2009-12-22 07:46:31 följande:
    Hur den trista stereotypen av tjejer förstärks i denna tråd...Tjejer ni är helt slavar under kultur och invanda mönster. Hade den här pojkvännen köpt rosor för 800kr, vilket man lätt kommer upp i för finare rosor, så hade _ingen_ misstolkat hans avsikt.Rosor är också 800kr "bortslängda" pengar.Men eftersom en namngiven/köpt stjärna inte motsvarar det som är romans i eran värld så kämpar ni gärnet för att hitta på orsaker till varför denna present är meningslös eller dålig. Även fast den faktiskt representerar samma abstrakta tankar som rosor gör.Först är ni trångsynta som inte kan ta till er en "ny" romantisk gest, vidare är ni osympatiska som hittar på ursäkter för att rationalisera era känslor.
    Oj, en hobbypsykolog...{#lang_emotions_dreamer} Och här drar vi alla efter en kam också...

"Hittar på ursäkter för att rationalisera våra känslor"...?!...ehh...prova istället uttrycken rim & reson och sunt förnuft...?!

Du kanske är en av dessa puckade som går på detta med att namnge en stjärna och allt annat skit som finns...du känner dig träffad...{#lang_emotions_wink}
    // Bad sound kills good music...
  • klocka

Apple Pie skrev 2009-12-22 17:50:57 följande:

Du har ju inte fått en bit papper men en stjärna!
    Men hon har ju inte alls fått någon stjärna, för det är ingen som kan "ge bort stjärnor" och många olika företag tjänar en massa pengar på att folk faktiskt tror på att man kan "ge bort stjärnor" (och de "ger" förstås bort samma stjärnor). Tror du på det själv?

Jag tyckte det tidigare förslaget med att ge bort ett sandkorn på Atlantens botten var strålande som komplement. Jag säljer sandkorn för 100 kronor styck, bara skriv om ni vill köpa ett så skickar jag ett papper.
  • Anonym (suck)
    FlamingRed skrev 2009-12-22 16:15:28 följande:
    Samma sorts bluff som någon skulle köpa ngt annat påhittat diplom typ "världens bästa mamma", eller nåt sånt?Du lämnar din man när han köpte ett diplom till sin son som säger "Världens tuffaste kille"...?Oerhörda 300kr...
    Om någon betalde 800 spänn för ett diplom där det stod "världens tuffaste kille"...ja då skulle jag också tycka att det var rätt korkat.
Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present