• Anonym (suck)

Jag hatar pojkvännens present

Ok...jag har haft ekonomiska svårigheter ett tag pga jag varit sjukskriven. Min pojkvän jobbar men bor rätt långt bort, vilket är lite tråkigt eftersom vi sällan ses. Nu skickade han mig en present till jul...

...innan jag förklarar mer så vill jag säga att jag hade varit tacksam för nästan vad som helst. Önskade mig ett par varma strumpor, vilket är något jag behöver. Men praktiskt taget vad som helst hade varit trevligt. Detta är den enda julklappen jag kommer att få så jag såg fram emot det.

Iallafall presenten kom idag...han hade betalat typ 500kr extra för att skicka det med fedex snabbleverans från USA till Sverige...totalt har han spenderat 800 kronor för...EN BIT PAPPER!

Ok för någon som lever på minimumbeloppet känns det rätt absurt att någon betalar 800kr för en bit papper där det står "grattis, du har fått en stjärna namngett efter dig". Hade det kostat en tia så ok...men jag kan inte låta bli att tänka på vad man egentligen hade kunnat fått för så mycket pengar. Jag erkänner att jag är oehört besviken. Vad ska jag med ett papper till? Och vad säger jag till killen? Han vill veta vad jag tycker om presenten :( Ska jag vara ärlig och säga att jag inte tycker om den eller ska jag ljuga? Just nu undviker jag hans text meddelanden eftersom jag verkligen är usel på att ljuga.

800 spänn för en bit papper....kan fortfarande inte fatta det! Och jag fick spendera hela dagen inomhus för att vänta på fedex som skulle komma idag.

• Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present
  • Faile
    Faile skrev 2009-12-22 13:43:12 följande:
    Men är det vårat fel att vi inte vet hur det är? Är det pojkvännens fel om han inte heller vet? Om det nu är så otroligt viktigt att inte slänga ut pengar på trams, så får hon väl upplysa pojkvännen om att han nästa år kan betala elräkningen som present eller nåt. Men man kan inte bli arg för att det blir fel när någon faktiskt försöker göra något gulligt/snällt för en. Det enda man kan göra är att upplysa så det blir bättre nästa gång.
    Och jo, jag tycker fortfarande hon är otacksam.
  • Anonym (mona)
    Matillin skrev 2009-12-22 12:30:01 följande:
    det är tanken som räknas
    Jovisst, det är tanken som räknas. Men inte vilken tanke som helst.
    En riktigt korkad tanke räknas som korkad.

Jag kan absolut inte förstå en människa som skickar en sån present. Om man inte är helt säker på att mottagaren gillar den.
    Förlåt om jag låter elak, men jag tycker att du ska tänka efter om pojkvännen verkligen har likadana värderingar.
  • Anonym

Jag förstår dig TS tills tor del! Jag hade blivit arg på min man om han lagt ner så mycket pengar på en sån present! Jag fattar inte ens att det är lagligt att ta betalt för detta, då ingen "äger" stjärnorna, och man betalar bara för att papper som sagt!

• BELLAm2

Trist att du inte kan få någon glädje av din gåva i din vardag men är det din killes kärlek eller hans pengar du är ute efter?
    Han vet att du har det dåligt ställt? Berätta för honom hur du känner.. Att du uppskattar gåvan som en romantisk gest men att du verkligen hade behövt något annat.

• Anonym

Det är ju inte killens fel att ts har taskig ekonomi om jag har förstått det rätt.

Det kan inte vara lätt att vara man - ena sekunden gapar vi om att de skall vara mer romantiska och nästa sekund vill vi ha yllestumpor i present. Han ville ju säkert ge något fint och kärt i present och då kanske inte strumpor är det säkraste kortet. Var tacksam över att du har någon som ger dig presenter över huvudtaget och om du vill ha något så tradigt som t ex strumpor får du säga det i klartext. Det är ju inte det man vanligtvis önskar sig av sin älskade....

• Anonym
    Faile skrev 2009-12-22 13:43:12 följande:
    Men är det vårat fel att vi inte vet hur det är? Är det pojkvännens fel om han inte heller vet?
    Nej VI ska vara jävligt tacksamma för att vi sluppit hamna i den situationen.

För mig är ett sätt att vara TACKSAM mot livet att inse att alla andra inte har det lika bra som man själv. Om nån som är fattig tänker "Varför slängde han pengar på det här när han vet att jag sitter här hungrig i slutet av varje månad?" så KAN det vara en berättigad tanke.

Ett tydligt tecken på att man är bortskämd är att man inte kan sätta sig in i hur det är att ha väldigt lite pengar.

Tragiskt med bortskämda ungar utan inlevelseförmåga som sitter på FL och kräver att de som lever under existensminimum ska vara tacksamma för vad som helst. Varför döma om man inte kan sätta sig in i situationen?

Det finns något som heter att vara OMTÄNKSAM och det är mycket viktigare än att vara romantisk. Omtanke grundar sig på inlevelse, hur kan man annars veta vad någon annan behöver?! Jag tycker inte direkt "name a star" är omtänksamt. Om det inte är till en tjej som sagt att hon önskar sig nått i den stilen.
  • Anonym (svarat tidigare)

Jag har suttit i den sitsen, jag har levt ensam med barn, jag har levt under mycket mycket mer pressade situationer än det och jag tycker fortfarande att man ska vara tacksam för att en människa velat ge en någonting alls.
    Varje gåva som är given från hjärtat är välkommen.
    Ts mfl är bortskämda, egensinniga personer som helst ser att de får bestämma över andra och vad som är fint nog att ge bort istället för att vara tacksam för att en annan människa velat ge dem någonting.
    Jag tycker ni borde vara utan julklappar och att människor i er omgivning har bättre vett nästa jul än att ens försöka ge er nånting, ingenting duger ju ändå.

• Pormoicheia

Anonym (svarat tidigare) skrev 2009-12-22 14:23:40 följande:

Jag har suttit i den sitsen, jag har levt ensam med barn, jag har levt under mycket mycket mer pressade situationer än det och jag tycker fortfarande att man ska vara tacksam för att en människa velat ge en någonting alls. Varje gåva som är given från hjärtat är välkommen. Ts mfl är bortskämda, egensinniga personer som helst ser att de får bestämma över andra och vad som är fint nog att ge bort istället för att vara tacksam för att en annan människa velat ge dem någonting. Jag tycker ni borde vara utan julklappar och att människor i er omgivning har bättre vett nästa jul än att ens försöka ge er nånting, ingenting duger ju ändå.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
    Har iofs aldrig levt ensam med barn. Men nog vet jag hur det är att få presenter för onödigt höga summor pengar av folk medan jag själv kämpat för att mätta magen.
    Anonym skrev 2009-12-22 13:54:10 följande:
    Det är ju inte killens fel att ts har taskig ekonomi om jag har förstått det rätt. Det kan inte vara lätt att vara man - ena sekunden gapar vi om att de skall vara mer romantiska och nästa sekund vill vi ha yllestumpor i present. Han ville ju säkert ge något fint och kärt i present och då kanske inte strumpor är det säkraste kortet. Var tacksam över att du har någon som ger dig presenter över huvudtaget och om du vill ha något så tradigt som t ex strumpor får du säga det i klartext. Det är ju inte det man vanligtvis önskar sig av sin älskade....
    Håller med även här. Det är ett ärligt misstag gjort av någon som kanske bara inte vetat bättre. Kommunicera mera!
  • Maria222

Ja det var verkligen onödigt! och dyrt!
    Men för att undvika att bli bitter över det så får du väl försöka intala dig själv att det var gulligt.

• FlamingRed

En gåva är en gåva, oavsett hur bra den är i praktiken eller i romantiken.

Vill ni som inte har några pengar använda era gåvo-möjligheter till att bli försörjda så kanske ni skall vara lite tydligare med det.

Vilket dravel om att han känner mig inte nog, eller vi kanske inte passar ihop. Nej tro fan det om ni är ute efter en "kärlek" som tar första bästa chans att försörja er...

Ingen man kan veta om en kvinna känner sig köpt, eller utnyttjad för hon sitter i en ekonomisk sits när mannen försöker hjälpa till, eller om hon som nu tycker mannen inte fattar vem hon är för att han _inte_ hjälper till.

Att en kvinna däremot kommer använda all intelligens hon har för att rationalisera sina känslor är dock uppenbart. TS hade förväntat sig en mer praktisk present, och hennes stilla sinne slår bakut när hon inte fick det.

Då börjar en process med att tänka ut på vilket sätt mannen är skyldig till detta, och genast haglar tankar som att han inte känner dig, borde fattat bättre och rent utav kanske är dålig för dig.

Ingen tid läggs på att tänka en positiv tanke om honom, eller reflektera över hur tydlig man varit med sina behov...

För nej, är inte mannen tankeläsare då är han en dålig man för att han inte känner dig bättre...

Oavsett hur fattig man är, och hur ofta man dricker soppa på stads-missionen så kan man f*n hantera en gåva på ett bättre sätt.

Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present