• Anonym (suck)

Jag hatar pojkvännens present

Ok...jag har haft ekonomiska svårigheter ett tag pga jag varit sjukskriven. Min pojkvän jobbar men bor rätt långt bort, vilket är lite tråkigt eftersom vi sällan ses. Nu skickade han mig en present till jul...

...innan jag förklarar mer så vill jag säga att jag hade varit tacksam för nästan vad som helst. Önskade mig ett par varma strumpor, vilket är något jag behöver. Men praktiskt taget vad som helst hade varit trevligt. Detta är den enda julklappen jag kommer att få så jag såg fram emot det.

Iallafall presenten kom idag...han hade betalat typ 500kr extra för att skicka det med fedex snabbleverans från USA till Sverige...totalt har han spenderat 800 kronor för...EN BIT PAPPER!

Ok för någon som lever på minimumbeloppet känns det rätt absurt att någon betalar 800kr för en bit papper där det står "grattis, du har fått en stjärna namngett efter dig". Hade det kostat en tia så ok...men jag kan inte låta bli att tänka på vad man egentligen hade kunnat fått för så mycket pengar. Jag erkänner att jag är oehört besviken. Vad ska jag med ett papper till? Och vad säger jag till killen? Han vill veta vad jag tycker om presenten :( Ska jag vara ärlig och säga att jag inte tycker om den eller ska jag ljuga? Just nu undviker jag hans text meddelanden eftersom jag verkligen är usel på att ljuga.

800 spänn för en bit papper....kan fortfarande inte fatta det! Och jag fick spendera hela dagen inomhus för att vänta på fedex som skulle komma idag.

• Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2009-12-21 15:45:46 följande:
    Anonym (suck) skrev 2009-12-21 15:39:59 följande: Jämför det med en förlovning: En ägarinskription i en ring som egentligen inte betyder någonting i lagens mening. Det är poänglöst, men vi gör det ändå. För kärleks skull. För drömmens skull. För att symboler och riter är viktiga för mänskligheten.
    Du måste väl ändå hålla med om att det är en viss skillnad på en inskription i förlovningsring och ett namn på en stjärna som endast är giltigt hos ett företag.
  • Anonym

Ojojoj jag förstår precis hur du känner! Jag har släktingar som lever på existensminimum och för mig blir det jätteviktigt vad jag ger i present.

Det ska vara något de behöver och har användning för, men som de inte skulle unna sig själva/ha råd med (eftersom alla pengar går till mat och räkningar). Jag är själv arbetslös så jag kan inte hjälpa deras vardagsekonomi, men en liten guldkant kan jag ge.

Jag kan ge bort musik och sånt till dessa personer eftersom jag vet att det uppskattas mycket och "behövs" eftersom det livar upp, även om det inte behövs rent praktiskt. Men en namngiven stjärna... det känns som svarte på "vad ger man till den som redan har allt?".

Okej din kille är jättegullig och många tjejer skulle älska den här presenten. Men jag förstår verkligen att du blir besviken! Vet han inte hur dåligt du har det ställt? Han lever i en värld där man köper sig en stjärna, du lever i en värld där man drömmer om ett par varma sockor....

Tycker du ska skriva typ "Jag blev lite paff för jag hade hoppats så mycket på ett par varma sockor... Men romantiken värmer inombords! "
    Det är inte elakt och det borde få honom att tänka till.

• Miss Scorpio

Tanken räknas.
    Han har säkert sett fram emot att få ge dig denna presenten,och väntat spänt på din reaktion.

Läs inläggen runt jul här på familjeliv, så många som fått en par sockar i julklapp fast dom önskat sig nåt oväntat och romantiskt.

Alltid är det nåt

Å så är jag lite avis - jag vill åxå ha en stjärna som heter som jag

• Mela78

Anonym (suck) skrev 2009-12-21 15:16:55 följande:

Det jag egentligen är ledsen över är inte att han gett mig en stjärna...utan att den här presenten visar på hur lite han verkligen känner mig. Vi har varit tillsammans i snart ett år och jag trodde att han visste vad jag tyckte om.
    Kom och tänka på en artikel i Expressen idag när jag läste denna kommentar av dig.
    "2. Att köpa och få den perfekta julklappen

Enligt författarparet Pease är det vanligt att männen misslyckas med julklappen till sin käresta. Oftast beror detta på kvinnorna som brukar säga ?Älskar du mig så vet du vad jag vill ha.?
    Men så är inte fallet. Även om han älskar dig så har han inte den blekaste aning om vad du vill ha i julklapp. Han anser att till exempel en dammsugare är både praktiskt och romantiskt.
    För att undvika att få just en dammsugare i julklapp, föreslår författarparet att kvinnan ska skriva en önskelista för att underlätta för sin man och få det du vill ha i julklapp."
    www.expressen.se/sex/1.1818893/sa-overlever-ni-jul-och-nyarshelgen

Jag håller inte med om allt som står i artikeln, men det här med att "om han älskar mig, vet han vad jag vill ha", stod det bra om.
  • Mela78

Var lite för snabb med att posta iväg.
    Han kanske tyckte att ett par varma strumpor var för lite att ge bort? Lite synd då du faktiskt önskade dig dessa. Kanske hade varit enklare för dig att vara tacksam om du fått både och?

• Reglementet

En stjärna? Hade varit bättre med en get. Kommer till nytta iaf.

• Anonym

Du är otacksam helt enkelt. Han har gjort något med hjärtat förmodligen och du sitter där och vägrar svara på några sms. Hoppas han har vett att inte ge dej någonting nästa år. Man ska vara glad åt det man får och som är givet med hjärtat. Allt annat är oförskämt och otacksamt.

• Anonym (Trött)
    HelleGbg skrev 2009-12-21 15:15:16 följande:
    men gud,,,tacksamhet????Det finns folk i dessa tider som fan inte har ett piss,varje år blir jag lika trött här på fl för alla kärringar vaknar då och klagar på sin mans present.Det finns barn här i Sverige som mår skitdåligt varje jul tex för att deras föräldrar är missbrukare tex, det finns familjer där barn eller andra familjemedlemmar har svåra obotliga sjukdomar,förlorat någon precis,sitt barn tex.barn som får bo på barnsjukhus pga livshotande sjukdomar.Det finns människor här som ej har tak över huvudet, det finns ensamna människor på jul, för dom har inga som bryr sej etc.. ja listan kan göras lång. men är såå sjukt trött på all jävla ytlighet nu!!!! Vad glad att du har hälsan i behåll!!! Gäller ej bara ts, utan även alla andra gnälliga jävla bortskämda idioter!!! Vad GÖR ni i jul för att minska lidandet????????????????????
    Men guud.. Antar att TS velat "bota"alla sjuka barn och hjälpa alla barn med missbrukare till föräldrar MEN nu handlade detta om hennes present och att hon tycker att man kanske kunde lagt dessa pngar på något användbart i stället för att ha ett papper på att hon har fått en stjärna.. Fin present men jag själv hade undrat om det inte fanns något annat än n stjärna man kunde få..! Håller med om att det e tanken som räknas men jag sj som har lite tajt med pengar kanske skulle velat ha mina varma sockar eller något annat..

Vad gör du sj för att bota ALLT ont på denna jord.. Firar inte du jul och njuter av det du har????? Tycker nästan synd om dig som inte kan njuta av det du har..!!!
  • Anonym (suck)
    Anonym skrev 2009-12-21 17:29:30 följande:
    Ojojoj jag förstår precis hur du känner! Jag har släktingar som lever på existensminimum och för mig blir det jätteviktigt vad jag ger i present. Det ska vara något de behöver och har användning för, men som de inte skulle unna sig själva/ha råd med (eftersom alla pengar går till mat och räkningar). Jag är själv arbetslös så jag kan inte hjälpa deras vardagsekonomi, men en liten guldkant kan jag ge. Jag kan ge bort musik och sånt till dessa personer eftersom jag vet att det uppskattas mycket och "behövs" eftersom det livar upp, även om det inte behövs rent praktiskt. Men en namngiven stjärna... det känns som svarte på "vad ger man till den som redan har allt?". Okej din kille är jättegullig och många tjejer skulle älska den här presenten. Men jag förstår verkligen att du blir besviken! Vet han inte hur dåligt du har det ställt? Han lever i en värld där man köper sig en stjärna, du lever i en värld där man drömmer om ett par varma sockor.... Tycker du ska skriva typ "Jag blev lite paff för jag hade hoppats så mycket på ett par varma sockor... Men romantiken värmer inombords! " Det är inte elakt och det borde få honom att tänka till.
    Åh du förstår precis vad jag känner!!! Jag lever på MINDRE än existensminimum eftersom CSN hela tiden kräver mig på pengar trots att jag ansökt om nedsatt belopp...och soc ser inte CSN som en utgift...och jag har en dotter att försörja men är sjukskriven fram till jul.

En stjärna hade varit gulligt om jag var en sådan person som redan hade allt. Men i mitt läge där jag verkligen inte har råd med någon vardagslyx överhuvudtaget......att upptäcka att han spenderat 800kronor på en bit papper...det känns bara så...så fel...
  • nika

Jag skulle definitivt tala om att jag inte uppskattade presenten och varför, men jag skulle tillägga att jag verkligen uppskattar att han hade bemödat sig med att försöka hitta något som skulle träffa rätt, men som tyvärr nu inte gjorde det. kanske kan ni skratta åt det ihop.

Om du ljuger kan det gå som för mig när jag bl.a fick ett sex-pack glas till födelsedagen och hade bestämt mig för att bli lycklig över vad som än kom. Jag ljög och sa att jag tyckte om dem fast jag tyckte de var skitfula och till jul fick jag så jag hade ett dussin i 4 olika storlekar. Gissa om min min avslöjade mig!

Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present