• Anonym (suck)

Jag hatar pojkvännens present

Ok...jag har haft ekonomiska svårigheter ett tag pga jag varit sjukskriven. Min pojkvän jobbar men bor rätt långt bort, vilket är lite tråkigt eftersom vi sällan ses. Nu skickade han mig en present till jul...

...innan jag förklarar mer så vill jag säga att jag hade varit tacksam för nästan vad som helst. Önskade mig ett par varma strumpor, vilket är något jag behöver. Men praktiskt taget vad som helst hade varit trevligt. Detta är den enda julklappen jag kommer att få så jag såg fram emot det.

Iallafall presenten kom idag...han hade betalat typ 500kr extra för att skicka det med fedex snabbleverans från USA till Sverige...totalt har han spenderat 800 kronor för...EN BIT PAPPER!

Ok för någon som lever på minimumbeloppet känns det rätt absurt att någon betalar 800kr för en bit papper där det står "grattis, du har fått en stjärna namngett efter dig". Hade det kostat en tia så ok...men jag kan inte låta bli att tänka på vad man egentligen hade kunnat fått för så mycket pengar. Jag erkänner att jag är oehört besviken. Vad ska jag med ett papper till? Och vad säger jag till killen? Han vill veta vad jag tycker om presenten :( Ska jag vara ärlig och säga att jag inte tycker om den eller ska jag ljuga? Just nu undviker jag hans text meddelanden eftersom jag verkligen är usel på att ljuga.

800 spänn för en bit papper....kan fortfarande inte fatta det! Och jag fick spendera hela dagen inomhus för att vänta på fedex som skulle komma idag.

• Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present
  • Höst flickan
    Anonym (suck) skrev 2009-12-22 07:25:30 följande:
    DET hade jag DEFINITIVT föredragit! Då hade åtminstonde en fattig familj någonstans i världen fått hjälp. Men den här "stjärnan"...som man inte ens äger, och som endast är namngett efter en enligt det här företaget (företaget äger ju inte stjärnorna) är av ingen nytta förutom för de som hittat på iden. Det är inga pengar som går till välgörenhet eller liknande. Helt ärligt hade jag hellre fått ingenting alls än en gåva som visar på hur lite han egentligen känner mig.
    Så sant..så sant..men..tänk på att han tänkte romantiskt....och sött.
    ♥God jul♥
  • FlamingRed

Hur den trista stereotypen av tjejer förstärks i denna tråd...

Tjejer ni är helt slavar under kultur och invanda mönster. Hade den här pojkvännen köpt rosor för 800kr, vilket man lätt kommer upp i för finare rosor, så hade _ingen_ misstolkat hans avsikt.

Rosor är också 800kr "bortslängda" pengar.

Men eftersom en namngiven/köpt stjärna inte motsvarar det som är romans i eran värld så kämpar ni gärnet för att hitta på orsaker till varför denna present är meningslös eller dålig. Även fast den faktiskt representerar samma abstrakta tankar som rosor gör.

Först är ni trångsynta som inte kan ta till er en "ny" romantisk gest, vidare är ni osympatiska som hittar på ursäkter för att rationalisera era känslor.

• Höst flickan
    Anonym (gulochröd) skrev 2009-12-22 07:28:53 följande:
    Jag fattar inte varför så många säger att ts är otacksam, att hon är dum som ville ha något annat osv... Får man inte lov att ogilla en present? Måste man vara tacksam och glad över grejer man inte gillar? Nu är ju ts i en sådan situation där hon hade behövt annan hjälp så hon klarar sig ekonomiskt, då kan en tramspresent för 800 kr kännas som ett hån när man inte ens kan betala hyran. Varför är det så svårt att förstå? TS! Du är inte bortskämd eller otacksam för att du inte uppskattade presenten! God Jul! och hoppas din ekonomiska sits löser sig.
    håller med...
    ♥God jul♥
  • Schnauser
    Anonym (gulochröd) skrev 2009-12-22 07:23:05 följande:
    Jag håller med dig TS. En tramsig och onödig present. Jag fattar inte alls det där med att ge bort en stjärna.. Vem har äganderätt över stjärnorna och kan sälja dem?? Vem som helst kan ju säga: Den där stjärnan är din och den heter "guldstjärnan..." Nä, för 800 spänn hade han kunnat köpa något mycket mer användbart!
    Håller med! En usel present. Visst en fin gest, men en dålig present. ...särskilt som han vet att TS inte har den bästa ekonomin just nu och blivit glas över de där varma sockorna. 
    Anonym (gulochröd) skrev 2009-12-22 07:28:53 följande:
    Jag fattar inte varför så många säger att ts är otacksam, att hon är dum som ville ha något annat osv... Får man inte lov att ogilla en present? Måste man vara tacksam och glad över grejer man inte gillar? Nu är ju ts i en sådan situation där hon hade behövt annan hjälp så hon klarar sig ekonomiskt, då kan en tramspresent för 800 kr kännas som ett hån när man inte ens kan betala hyran. Varför är det så svårt att förstå? TS! Du är inte bortskämd eller otacksam för att du inte uppskattade presenten! God Jul! och hoppas din ekonomiska sits löser sig.
    Word! ...dessutom hade jag undra över pojkvännens omdöme. Att gå på sådant lurendrejeri??? 
    Tycker inte du är otacksam. Man har rätt att bli besviken även på presenter. Tala om för honom hur det ligger till. Lite snyggt, men säg hur du känner. 
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Anonym (99)

jag skulle oxå ha blivigt besviken om jag fick en bit papper til julklapp . Jag skulle häldre velat ha något man kan ta på . och använda . Man själv ger något fint och tillbakas få något man nästan kan torva sig i rumpan med .

• Anonym (Logiken.)

Förstår din besvikelse ts! Tänk om din kille hade satt in 800:-sek på ditt konto i stället....Men okay, tanken var ju gullig. Jag brukade säga till mina barn när de var små, att alla barn har en egen stjärna, sen fick de peka på den de tyckte mest om, och alla pekade på den största och klaraste förstås!

• norpan83

Det kan vara svårt med julklappar. En jul hade jag önskat mig en kaffebryggare och var ganska säker på att jag skulle få en. På julafton såg jag att inslagspapperet var från elgiganten ochtänte att det var ju bra men tjii fick jag, det var en STRUMPA MED ELKONTAKT!!!!!!!! Han tyckte att det var precis vad jag behövde. Jag och alla som var med fick i alla fall ett gott skratt.

• Anonym (Lina)

Jag tyckte det var charmigt faktiskt, julklappar ska ju vara en tanke, som visar att personen ifråga betyder något. Tyckte det var fint gjort på något sätt (även om just det där med stjärnor känns lite "lurendrejeri")

Att "önska" sig massa saker är ju kanske lite... hmm... hur ska jag förklara hur jag menar utan att det blir fel... det känns väl lite som att julen kanske inte ska vara någon vinning för en själv.
    När är jag köper julklappar så funderar jag på vad JAG vill köpa till personen ifråga, det är ju min tanke och mitt sätt att visa uppskattning.

Jag har t.ex. aldrig blivit så besviken som när min sambo gav mig ett kuvert med 1000:- i och sa "köp dig något fint". Han hade ju inte ansträngt sig för fem öre... det får han höra än idag, men så har jag aldrig fått ett kuvert med pengar i efter det heller

Däremot tycker jag att du ska vara helt ärlig med hur du känner. Har man ett förhållande så måste man ju kunna vara ärliga mot varandra.

• viseversa
    Anonym skrev 2009-12-21 15:05:35 följande:
    Men...det är ju jättegulligt att få en stjärna. Visst att det blev dyrt..men han ville väl ge dig det.Jag hade blivit glad!!
    Fast det är bara bullchit att en stjärna döps efter ens namn. Det med "name a star" är inget annat än skit.

Dom lurar folk på pengar som tror på riktigt att dom får döpa en stjärna efter valfritt namn.

Stjärnorna heter fortfarande vad dom ev hette från början iallafall. Och det registreras ingen stans vad denna person ev "namngivit" stjärnan till.

Så i verkligheten betalar man så mycket pengar för ett papper och ev en t tröja. För inte fan byts namnen på stjärnorna iallafall.

Såg ett program om detta där stjärnforskare skrattade åt att folk var så lättlurade och trodde på att dom får ge namn till stjärnor. Han sa att det var att lura människor.

Och hadde jag fått en sån present hadde jag också blivigt besviken. Lägga så mycket pengar på ingenting är helt galet. och så sitter folk och tjänar pengar på detta. Pinsamt är det.
  • sabinaa

Jag kan inte låta blir! HAHAHAHAHA....stackars kille. Dom vet inte bättre!!

Jag fick en dyr vas av min man en jul! En dyr vas??!!! Var fan skulle jag ha den?! Hahahaha. Men jag sa till honom och han visste att det blev fel. Nu måste jag verkligen säga vad jag önskar. I alla år önskade jag mig en förlovningsring med till slut fick jag säga det rakt ut.

Gulligt att han gett dig en stjärna, tråkigt att du blev besviken.
    Försök skratta åt det!

Men jag vet hur det känns!

Svar på tråden Jag hatar pojkvännens present