Mildred skrev 2010-01-13 19:37:36 följande:
Det där med bonusen undrar jag... Är det så att man kan äta upp hela bonusen under en vecka och ändå minska i vikt? För min del känns det som en omöjlighet faktiskt. För det är SÅ mycket mat man skulle stoppa i sig i så fall. Mer mat än vad jag ätit innan och då frossade jag ändå rätt rejält under vissa perioder. ... Eller är det så att det är OK att äta upp även de där extra pointsen när man känner för att unna sig lite extra på t ex fredagskvällen eller vid kalas? Men att man då kanske inte riktigt kan räkna med viktnedgång...?
Jupp Jupp. Var på mitt första möte igår och sög in all information jag kunde
Hon sa att man går ner i vikt även om man äter hela bonusen men att man går ner mer om man inte gör det. Man kan dela ut dem under hela veckan eller ha dem om man ska på fest, restaurang eller om man bara vill ha en kväll med lite gott gott.
Förut fick man ju spara av sina få points under veckan ifall man ville kunna unna sig något under helgen etc och många hade svårt att då poängen att ens räcka under hela dagen. Så många gjorde som vår konsulent, åt sallad och annat snålt under veckan för att sen kunna njuta på helgen, vilket bidrog till en mindre viktnedgång eftersom kroppen inte förbränner lika bra då så nu när de gjorde om systemet så ville de inte att folk skulle göra så.
Sähär står det i häftet "
du går ner i vikt även om du utbyttjar hela din veckobonus eftersom vi har tagit hänsyn till den när ditt dagliga propoints antal har beräknats. Du bestämmer från vecka till vecka hur du använder den. Den går inte att föra över till nästa vecka".
Så ner i vikt går man i vilket fall men mer om man inte använder upp dem. Men om man tex tränar etc behöver kroppen få i sig lite extra energi och protein så då är det bra om man åtminstone äter upp propointsen man tjänar in vid aktivitet.
Jag tror inte jag kommer behöva utnyttja min veckobonus spec mycket men kommer nog göra det lite nu och då när man har tvkväll eller äter ute