• Gulsåpa

    Ni som vaccinerade er, hur blåsta känner ni er på en skala 1-10?

    Nu börjar det ju krypa fram att vaccinet och varningarna kan ha varit en bluff.
    Experterna som från börjabn sa att h1n1-viruset var livsfarligt hade koppling till läkelmedelsbolagen och därav ett vinstintresse i sina uttalanden.

    En utredning har startat för att utreda hur stor skandal detta kan vara, frågan är inte om det är en skandal utan hur stor skandal det är.

    Lite senaste nytt ang vaccinet:

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/261325-expert-h1n1-vaccinet-ar-en-bluff

    Så, på en skala mellan 1-10... hur lurade känner ni er?

  • Svar på tråden Ni som vaccinerade er, hur blåsta känner ni er på en skala 1-10?
  • Blissphemy
    Lejonninnan skrev 2010-01-20 17:06:17 följande:
    Det var inget försök att bagatellisera utan att belysa att dels, att fallen inte är bekräftade till skillnad mot fallen av svininfluensa samt dels, att dessa tusentals äldre med nedsatt immunförsvar pga. ålderdom, indirekt dör av ålderdom.
    Alla är inte bekräftade men man uppskattar att säsongsinfluensan skördar 1000-2000 liv i Sverige per år, upp till 4000 under särskilt hårda år. Att utreda och lista dem i samma utsträckning som man gjort med offer för nya influensan vore knappast genomförbart. Men det är ju faktiskt inte bara gamla och sjuka som dör av säsongsinfluensan heller. Varje år dör enstaka unga människor också.

    Att de gamla skulle dö indirekt av ålderdom för att de pga den har nedsatt immunförsvar borde rimligtvis leda till att 21 av de som dog i nya influensan i Sverige indirekt dog av sina bakomliggande sjukdomar? Då återstår 4 dödsfall, varav de flesta antagligen var hjärtinfarkter hos män i 50-årsåldern...
  • Maggis
    Blissphemy skrev 2010-01-20 17:01:13 följande:
    Jag tycker inte heller att det är helt smakfullt att försöka få de som redan har vaccinerat sig att känna sig lurade. Men jag tycker inte heller att det är smakfullt att bagatellisera de tusentals äldre som faktiskt dör i säsongsinfluensan varje år. Jag tror "Vad var det jag sa?-trådarna" i detta ämne kan komma sig av all skit man som massvaccinationsmotståndare fick ta emot av massvaccinationsförespråkare i höstas.
    Personligen så tycker jag att alla som har problem med att människor fattar personliga val i olika frågar, är rätt trista.

    Jag deltog inte i att förespråka vaccinet eller dissa de som avstod, ändå får jag flera gånger frågan om jag känner mig blåst eller kommentarer om att det ju inte var något farligt och att vaccinet var onödigt. Det är irriterande och nedlåtande.

    Den här typen av tråd är bara en förlängning av det och hur man än ser på saken så gör inte två fel ett rätt. För övrigt så fick de som ville vaccinera sig också ta emot rätt mycket "skit" i höstas. Fast jag antar att man bara läser det man vill se.
    //Maggis
  • Lejonninnan
    Blissphemy skrev 2010-01-20 17:16:26 följande:
    Alla är inte bekräftade men man uppskattar att säsongsinfluensan skördar 1000-2000 liv i Sverige per år, upp till 4000 under särskilt hårda år. Att utreda och lista dem i samma utsträckning som man gjort med offer för nya influensan vore knappast genomförbart. Men det är ju faktiskt inte bara gamla och sjuka som dör av säsongsinfluensan heller. Varje år dör enstaka unga människor också.Att de gamla skulle dö indirekt av ålderdom för att de pga den har nedsatt immunförsvar borde rimligtvis leda till att 21 av de som dog i nya influensan i Sverige indirekt dog av sina bakomliggande sjukdomar? Då återstår 4 dödsfall, varav de flesta antagligen var hjärtinfarkter hos män i 50-årsåldern...
    Jag säger inte emot dig här men om vi pratar vaccination så erbjuds de äldre årliga vaccinationer för säsongsinfluensan. Övriga befolkningen har ingen nytta av vaccinering eftersom de klarar sig i regel utan sviter. Svininfluensan visade sig drabba barn och yngre vuxna (och nu pratar jag inta bara om Sverige). Därför erbjöds alla att vaccinera sig. Många i riskgrupper kunde heller inte ta sprutan och då rekomenderade man att alla skulle vaccinera sig för att få skydd på populationsnivå. Ingen har tvingats att ta sprutan dock, vilket man ibland kan tro när man läser inlägg här...
  • Blissphemy
    Lejonninnan skrev 2010-01-20 17:39:39 följande:
    Jag säger inte emot dig här men om vi pratar vaccination så erbjuds de äldre årliga vaccinationer för säsongsinfluensan. Övriga befolkningen har ingen nytta av vaccinering eftersom de klarar sig i regel utan sviter. Svininfluensan visade sig drabba barn och yngre vuxna (och nu pratar jag inta bara om Sverige). Därför erbjöds alla att vaccinera sig. Många i riskgrupper kunde heller inte ta sprutan och då rekomenderade man att alla skulle vaccinera sig för att få skydd på populationsnivå. Ingen har tvingats att ta sprutan dock, vilket man ibland kan tro när man läser inlägg här...
    Nej, ingen har tvingats ta sprutan. Men många har fått höra en hel del skit för att de valt att avstå och har tvingats försvara sitt val. Till och med min son på 6 år fick höra av skolfröken att hans mamma gjorde fel val i frågan. På sina håll var det rena rama häxjakten.
    Maggis skrev 2010-01-20 17:36:31 följande:
    Personligen så tycker jag att alla som har problem med att människor fattar personliga val i olika frågar, är rätt trista. Jag deltog inte i att förespråka vaccinet eller dissa de som avstod, ändå får jag flera gånger frågan om jag känner mig blåst eller kommentarer om att det ju inte var något farligt och att vaccinet var onödigt. Det är irriterande och nedlåtande. Den här typen av tråd är bara en förlängning av det och hur man än ser på saken så gör inte två fel ett rätt. För övrigt så fick de som ville vaccinera sig också ta emot rätt mycket "skit" i höstas. Fast jag antar att man bara läser det man vill se.
    Nej, jag tycker inte heller att 2 fel ger ett rätt. Jag bara föreslog ett svar på varför vissa vill att andra ska känna sig blåsta. Motståndare fick mycket skit förut och nu ger en del av dem tillbaka.

    Nu har trådarna rubriker som "Ni som inte vaccinerade er - överlevde ni?" och som i denna tråd. I höstas hette det " Jävla ego-idioter som inte vaccinerar er!". Fram och tillbaka...
  • Skånetös67
    Gulsåpa skrev 2010-01-12 14:29:43 följande:
    Nu börjar det ju krypa fram att vaccinet och varningarna kan ha varit en bluff.Experterna som från börjabn sa att h1n1-viruset var livsfarligt hade koppling till läkelmedelsbolagen och därav ett vinstintresse i sina uttalanden.En utredning har startat för att utreda hur stor skandal detta kan vara, frågan är inte om det är en skandal utan hur stor skandal det är.Lite senaste nytt ang vaccinet:nyheter24.se/nyheter/inrikes/261325-expert-h1...Så, på en skala mellan 1-10... hur lurade känner ni er?
    Jag känner mig inte alls lurad. Har inte alls lust att få svininfluensan,
    vill inte heller att min familj ska drabbas av den.
    2 av mina barn tog sin andra spruta idag på skolan faktiskt, och det
    känns bra och säkert.
    Du kanske vill ligga med svininfluensa och må skit? Visst, du väljer ju
    själv vilken risk du vill ta, men påstå inte att svininfluensan är en bluff.
  • Lejonninnan

    Blissphemy
    "Nej, ingen har tvingats ta sprutan. Men många har fått höra en hel del skit för att de valt att avstå och har tvingats försvara sitt val. Till och med min son på 6 år fick höra av skolfröken att hans mamma gjorde fel val i frågan. På sina håll var det rena rama häxjakten."

    Håller med dig, absolut.
    Vad som gör mig förbannad är alla som via nätet sprider ut falsk information i syfte att avskräcka från vaccineringen. Många människor har ingen kunskap om källkrtitik och tror då på denna information och hånar de instanser som har vetenskapen som grund, tex läkemedelsverket, SMI for att inte tala om WHO.

  • Uliise
    Lejonninnan skrev 2010-01-20 18:20:44 följande:
    Blissphemy "Nej, ingen har tvingats ta sprutan. Men många har fått höra en hel del skit för att de valt att avstå och har tvingats försvara sitt val. Till och med min son på 6 år fick höra av skolfröken att hans mamma gjorde fel val i frågan. På sina håll var det rena rama häxjakten." Håller med dig, absolut. Vad som gör mig förbannad är alla som via nätet sprider ut falsk information i syfte att avskräcka från vaccineringen. Många människor har ingen kunskap om källkrtitik och tror då på denna information och hånar de instanser som har vetenskapen som grund, tex läkemedelsverket, SMI for att inte tala om WHO.
    Fast ska man vara riktig källkritisk så skulle då inte jag lita 100% på WHO heller, precis som att jag inte tror på allt som står på internet. En stor myndighet har ett enormt värde i att verka hederliga och trovärdiga, men då glömmer man bort hur många lobbyister och framförallt företagskontakter det finns inom exempelvis EU.

    Allt handlar om pengar i slutändan, tyvärr. Och det är väldigt mycket vi inte vet om.
  • listo
    Blissphemy skrev 2010-01-20 15:06:14 följande:
    "Baserat på samma" hjälper ju inte om man sedan ändrar det och tillsätter både det ena och det andra. Detta vaccin innehåller högre halter av skvalen än det välbeprövade säsongsinfluensavaccinet och dessutom innehåller det tiomersal, vilket andra vaccin inte gör.
    Varken skvalen eller tiomersal är oprövat i vaccin.... tiomersal har väl använts i vacciner sedan 1950-talet, och skvalen har getts i miljontals doser vanligt säsongsinfluensavaccin (som varit godkänt sedan 1997).

    Men för att svara på TS fråga...  jag känner mig inte ett dugg blåst. Jag fattade beslut om att vaccinera mig utifrån andra källor än Aftonbladet, Expressen och Familjeliv och jag kan inte se att det finns någon anledning att ångra beslutet.
    Traddiraddiraj
  • pepprar
    listoplisto skrev 2010-01-29 15:07:42 följande:
    Varken skvalen eller tiomersal är oprövat i vaccin.... tiomersal har väl använts i vacciner sedan 1950-talet, och skvalen har getts i miljontals doser vanligt säsongsinfluensavaccin (som varit godkänt sedan 1997). Men för att svara på TS fråga...  jag känner mig inte ett dugg blåst. Jag fattade beslut om att vaccinera mig utifrån andra källor än Aftonbladet, Expressen och Familjeliv och jag kan inte se att det finns någon anledning att ångra beslutet.
    Vaddå andra källor?? Inte menar du väl att dom som inte vaccinerat sig skulle ha låtit bli för nåt som stod i Kvällspresen eller FL. 
    Nej dom flesta bör väl vara klokare än så får man hoppas.
    Men däremot kan dessa källor kanske fått en och annan att söka mer information. Det är ju väldigt viktigt att någon talar om för folk att det kan finnas skäl att kolla upp ett vaccin, sånt skall inte få döljas för allmänheten, vi måste få tillgång till all information om vi skall ta egna beslut.
    I alla fall är det så jag vill ha det.
  • listo
    pepprar skrev 2010-01-29 15:55:52 följande:
    Rent allmänt tycker jag det verkar som att folk är rätt dåliga på att söka information utanför de allra mest lättillgängliga källorna (vilka väl tyvärr är kvällstidningar, internetforum och "jag hörde om en som...").
    Jag är helt säker på att det finns många som valt att vaccinera sig, och många som valt att INTE göra det, nästan uteslutande utifrån information och fakta ("fakta") som de fått via sådana källor.

    För övrigt upplever jag inte att det har dolts någon information. Däremot har jag under hösten sett i diskussioner att folk påstått att viss information har hemlighållts, när det i själva verket sedan visat sig att informationen gått att hitta utan problem, men att det handlat om att de som påstått det inte har haft en aning om att man kan söka information utanför t.ex. Aftonbladet och Familjeliv.
    Traddiraddiraj
Svar på tråden Ni som vaccinerade er, hur blåsta känner ni er på en skala 1-10?