• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Så klart att hon blev sjuk direkt vi tog bort profylaxet... det verkade dock vara virus, förkylning el liknande. Efter några dagars jojo-feber åker vi till barnläkaren, som tycker det ser ut som halsfluss. Prover tas, även urinprov. Denna visar +2 på vita blodkroppar, som väl kan förklaras av halsflussen, samt +2 på röda blodkroppar, som alla är eniga inte kan förklaras av halsflussen. Läkaren tycker inte vi sätter in behandling för UVI, utan bara för halsfluss. Denna skulle hjälpa inom en dag, om hon fortfarande hade hög feber dagen därpå var det kanske fel beslut. Dagen därpå vaknade hon med 40 i örat, jag blev livrädd! Fast redan till lunh var hon bättre. Fick rekordfort slutsvar på urinodlingen (bara en dag, har det nånsin hänt?), blandflora. Det verkar alltså som att hon bara har halsfluss. Nu drygt en vecka utan profylax. Men å andra sidan penicillin av andra orsaker :( Hoppas att hon håller sig frisk sen...

Kramar till alla! 

• Shea 1
    e digitalis skrev 2012-01-07 10:55:21 följande:
    Så klart att hon blev sjuk direkt vi tog bort profylaxet... det verkade dock vara virus, förkylning el liknande. Efter några dagars jojo-feber åker vi till barnläkaren, som tycker det ser ut som halsfluss. Prover tas, även urinprov. Denna visar +2 på vita blodkroppar, som väl kan förklaras av halsflussen, samt +2 på röda blodkroppar, som alla är eniga inte kan förklaras av halsflussen. Läkaren tycker inte vi sätter in behandling för UVI, utan bara för halsfluss. Denna skulle hjälpa inom en dag, om hon fortfarande hade hög feber dagen därpå var det kanske fel beslut. Dagen därpå vaknade hon med 40 i örat, jag blev livrädd! Fast redan till lunh var hon bättre. Fick rekordfort slutsvar på urinodlingen (bara en dag, har det nånsin hänt?), blandflora. Det verkar alltså som att hon bara har halsfluss. Nu drygt en vecka utan profylax. Men å andra sidan penicillin av andra orsaker :( Hoppas att hon håller sig frisk sen...

Kramar till alla! 

Men åh...det är så jobbigt att inte veta! Men varför röda kan man ju undra... jag vet att Hilding haft röda utan att det varit något, men jag vet inte hur mycket han hade den gången... 

På storebror här skulle de kolla urinet för att se hur mycket äggvita han har i det, säkert mest för att lugna mig :)     

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2012-01-07 15:36:44 följande:
    Men åh...det är så jobbigt att inte veta! Men varför röda kan man ju undra... jag vet att Hilding haft röda utan att det varit något, men jag vet inte hur mycket han hade den gången... 

På storebror här skulle de kolla urinet för att se hur mycket äggvita han har i det, säkert mest för att lugna mig :)     

Ja, man kan ju undra. Men hon blev iaf bättre dag 2 med penicillin, så det torde ju styrka halsfluss kontra UVI teorin...

De kan nog tänkas göra saker för att lugna föräldrarna ibland :) I det här fallet så finns det ju skäl också, lillebrors anamnes... När får ni reda på nåt? 
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2012-01-07 19:41:49 följande:
    Ja, man kan ju undra. Men hon blev iaf bättre dag 2 med penicillin, så det torde ju styrka halsfluss kontra UVI teorin...

De kan nog tänkas göra saker för att lugna föräldrarna ibland :) I det här fallet så finns det ju skäl också, lillebrors anamnes... När får ni reda på nåt? 

Vi har inte lämnat kisseprovet ännu, så vi får väl se :)
  • mia1980

Då har vi fått tid till scint. Det blir den 20 januari. Sen har vi UL den 1 februari så någon gång där efter blir det väl telemöte eller träff på sjukhuset med läkaren.
    Så nu känner man att det börjar röra på sig igen.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2012-01-08 13:16:09 följande:
    Vi har inte lämnat kisseprovet ännu, så vi får väl se :)
    Vi väntar med spänning :)
    mia1980 skrev 2012-01-09 16:12:27 följande:
    Då har vi fått tid till scint. Det blir den 20 januari. Sen har vi UL den 1 februari så någon gång där efter blir det väl telemöte eller träff på sjukhuset med läkaren.
    Vi håller tummarna!
  • Shea 1
    mia1980 skrev 2012-01-09 16:12:27 följande:

Ja, visst känns det lättare att ha lite datum klara än att bara gå i ovisshet och fundera? Lycka till :)
  • weem

Hej

Någon av er vars barn som gjort deflux op i Göteborg. Hur gick det efteråt? Alla problem borta ? Hur var det efter op ? De sa till mig att vi ska få åka hem samma dag bara hon kissar ? Min dotter är sex år och har reflux grad fem på bägge sidor ...

• e digitalis
    weem skrev 2012-01-21 22:11:04 följande:
    Hej

Någon av er vars barn som gjort deflux op i Göteborg. Hur gick det efteråt? Alla problem borta ? Hur var det efter op ? De sa till mig att vi ska få åka hem samma dag bara hon kissar ? Min dotter är sex år och har reflux grad fem på bägge sidor ...
    Deflux i Sthlm i höstas. Hon var då dryga året. Vi fick åka hem efter det att vi producerat en kissblöja.

I mellandagarna slutade hon med profylax. Ingen njurbäckeninfl eller UVI sedan dess.

Vet att i 20 % av fallen så kan det komma tillbaka efter två år.
  • Shea 1
    weem skrev 2012-01-21 22:11:04 följande:
    Hej

Vi väntar på defluxtid i Göteborg :)

Har ni fått tid ännu? Man kan få stanna på patienthotell om man har långt att åka. Jag tror vi ska göra det, det känns tryggt att vara i närheten om det skulle bli något under första dygnet :)

Oj, vad länge att vänta med femmor på båda sidor, hur kommer det sig att de avvaktat så länge?   
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........