• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Lisen1
    mia1980 skrev 2012-02-02 23:23:05 följande:
    Refluxen syns inte på UL, bara vidgningar och direkta fel på njurarna, så där har du rätt. UL brukar göras för att göra en första bedömning av själva systemet så det inte finns synliga missbildningar eller liknande.

Man kan få övre uvi utan reflux, men då beror det oftast på en obehandlad nedre uvi, alltså bakterierna har varit där inne ett bra tag och fått växa sig många och starka. Men detta kan man ju ha utan symtom.

Måste bara säga, stackars liten. Hoppas att det bara var några bakterier som smitit genom pga att klaffarna till urinledaren är omogna och att det växer bort snabbt. Det ska tydligen vara det vanliga problemet med att så små får övre uvi.

Så är det iaf som jag har förstått det efter alla samtal med läkare vi har haft det. Är ju inte direkt påläst, men efter några runder kring detta sen dotterns första dag så känner jag att jag lärt mig en hel del.
    Tack för svaret! Det överensstämmer ganska bra med hur jag har förstått läkarna.
    Dock sa en läkare att de allvarligare refluxen alltså 4 o 5 kunde synas på ul.
    Någon som vet något om det? Vore ju skönt o slippa.

Vad jag fattat som så tror dom i detta fall att uvin berodde just på omogna urinledare och att det kommer växa till sig. *Hoppas*
  • Shea 1
    Shea 1 skrev 2011-11-22 18:25:11 följande:

Här är en översiktsbild över reflux, 1 till vänster och 5 till höger. 

Om man har fyror eller femmor så syns det på ul pga att urinledaren är så vidgad. Jag citerade mej själv här ovanför så att bilden skulle komma med, femman är längst till höger
  • Shea 1
    Shea 1 skrev 2012-02-03 18:55:09 följande:

Om man har fyror eller femmor så syns det på ul pga att urinledaren är så vidgad. Jag citerade mej själv här ovanför så att bilden skulle komma med, femman är längst till höger

Eller jag tror det brukar synas iaf. För oss har missbildningarna synts på ul.
  • mia1980
    Lisen1 skrev 2012-02-03 16:02:19 följande:
    Tack för svaret! Det överensstämmer ganska bra med hur jag har förstått läkarna.
    Dock sa en läkare att de allvarligare refluxen alltså 4 o 5 kunde synas på ul.
    Någon som vet något om det? Vore ju skönt o slippa.

Vad jag fattat som så tror dom i detta fall att uvin berodde just på omogna urinledare och att det kommer växa till sig. *Hoppas*
    Ja, 4 och 5or kan synas men det är ju själva vidgningen som i sin tur kan bero på reflux men som även kan ha andra orsaker (som jag förstått det efter alla andersökningar) .
    För vår dotter pratade dom om helt stopp ner till urinledaren och det skulle vara därför som hon har något mellan 4-5 på ena sidan. Men efter undersökningarna så ser dom att det rinner, men sakta på henne. Fast hon har ju även reflux.

Ska berätta att vi var på UL för några dagar sedan och då syntes inga förbättringar utan istället kanske en anings försämringar. Hennes urinledare var iaf enligt måtten större än hennes urinblåsa nu. Så nu börjar både jag och sambon bli oroliga för den lilla damen...
    Nu väntar vi på att läkaren ska meddela det som kommit fram genom UL och Scint så vi får veta vad som kommer att hända.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Shea 1
    mia1980 skrev 2012-02-04 10:59:22 följande:
    Ja, 4 och 5or kan synas men det är ju själva vidgningen som i sin tur kan bero på reflux men som även kan ha andra orsaker (som jag förstått det efter alla andersökningar) .
    För vår dotter pratade dom om helt stopp ner till urinledaren och det skulle vara därför som hon har något mellan 4-5 på ena sidan. Men efter undersökningarna så ser dom att det rinner, men sakta på henne. Fast hon har ju även reflux.

Ska berätta att vi var på UL för några dagar sedan och då syntes inga förbättringar utan istället kanske en anings försämringar. Hennes urinledare var iaf enligt måtten större än hennes urinblåsa nu. Så nu börjar både jag och sambon bli oroliga för den lilla damen...
    Nu väntar vi på att läkaren ska meddela det som kommit fram genom UL och Scint så vi får veta vad som kommer att hända.

Ledsamt med försämringarRynkar på näsan Håller tummarna för er.

På Hilding har det också sett ut som stopp, men de har sedan konstaterat att det rinner, fast långsamt. 
  • mi0709

Min yngsta son blev akut sjuk i en svår UVI och blodförgiftning när han var 3 månader. Låg på intensiven och fick göra ett ultraljud då som visade att urinledare och njurbäcken? var vidgade. Alltrå hade han reflux. Vi fick sedan kallelse till många olika röntgenundersökningar där de ser mer utförligt hur grav refluxen är. Min son hade 5 på ena sidan och 4 på andra. Fick också göra njurröntgen men som tur var hade inte njurarna tagit skada.

Jag kan ge lugnande besked att det kan faktiskt läka ihop även om det är så hög grad på refluxen. Idag har han ingen reflux kvar på ena sidan och grad tre på andra och klarar sig nu utan mediciner och operation. Han är nu 2 år.

• mia1980
    mi0709 skrev 2012-02-08 10:57:21 följande:
    Min yngsta son blev akut sjuk i en svår UVI och blodförgiftning när han var 3 månader. Låg på intensiven och fick göra ett ultraljud då som visade att urinledare och njurbäcken? var vidgade. Alltrå hade han reflux. Vi fick sedan kallelse till många olika röntgenundersökningar där de ser mer utförligt hur grav refluxen är. Min son hade 5 på ena sidan och 4 på andra. Fick också göra njurröntgen men som tur var hade inte njurarna tagit skada.

Jag kan ge lugnande besked att det kan faktiskt läka ihop även om det är så hög grad på refluxen. Idag har han ingen reflux kvar på ena sidan och grad tre på andra och klarar sig nu utan mediciner och operation. Han är nu 2 år.
    Så skönt för er att det gick så bra!

Vi har fått svar på att dotterns läkare har sett undersökningarna.
    Njurfunktionen har inte försämrats. Det är ju skönt.
    Men enligt UL så såg han en möjlig ökning av vidgningsgraden och pga av detta ska han rådfråga Lund (vilket vi viste han skulle göra ändå) om det ska bli någon åtgärd.
    Hon ska även fortsätta med antibiotikan som förskrivet.

Vänta vänta vänta...

Jaja, vi ser ju att hon mår bra än så länge och det är ju det viktiga.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • mi0709
    " mia1980"   Vad skönt att ingen försämring skett

Det är så skönt nu att vår son är bättre.

De trodde dom skulle få operera på vår son eftersom det var en kraftig reflux på båda sidor men eftersom han klarade sig ifrån fler infektioner tack vare antibiotikan varje dag och sen att det läkt så bra så behövdes inte det.
    Så det är super skönt.

Men när man tänker tillbaka så var det en fruktansvärt jobbig tid med oändligt många sjukhusbesök och ständig oro. Nu har oron minskat en del men fortfarande finns den där.
  • kattislofberg

Hej alla! Vår Milo har ju varit helt infektionsfri sen han opererades för ett år sedan. MUCG visade att refluxen samt förträngningen var helt borta. Nu har vi trots detta blivit kallade på en ny MAG-3, någon form av efterkontroll. Men vi är väldigt tveksamma. Han är ju frisk, helt infektionsfri och man har sett att problemen är åtgärdade. Varför utsätta honom för m er strålning? Röntgenundersökningar är ju jättebra, men jag tycker inte att man ska göra det i onödan. I denna undersökning sprutar de ju in ett radioaktivt ämne i blodet och tar sedan bilder för att se hur njurarna hanterar detta. Jag fick veta att jag som gravid, inte får vara närmare Milo än 0,5 meter under de timmar undersökningen pågår. Det är ju inget problem, pappan kan ju åka med honom, men vetskapen att mitt barn utger så mycket strålning att en gravid inte ska vara nära honom, den är inte speciellt trevlig. Som sagt, behövs undersöknignarna är det ju inget snack om saken, men Milo är ju frisk!? Vi ska ta upp detta med vår läkare, men jag ville höra om ni har några tankar om detta. Kan också berätta att ultraljudet på vår lilla dotter i magen gick bra. Man såg inga konstigheter alls på urinblåsa eller njurar. Jag ska få ett till ultraljud i v 30 och de kommer att göra ultraljud på henne när hon är nyfödd. Känns väldigt bra att de har så bra koll på oss!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........