• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • mia1980
    flodisfia skrev 2012-04-22 13:43:22 följande:
    La in mitt inlägg på en annan tråd, vet inte vilken som är aktuell så jag slänger in den här också
    Hej. Hittade hit när jag sökte runt på nätet. Ni verkar erfarna och ha svar på det mesta   Min son fick uvi för 2 veckor sedan. Han är snart 4 mån. Efter avslutad 10 dagars kur med cedax äter han nu profylax trimetoprim. Härom dagen när jag bytte blöja så satt det som en vit gegga precis runt den lilla öppningen på toppen av snoppen. Det är inte varje gång men det är ändå lite varje dag. Vi pratade med läkare i förrgår och han sa att om allmäntillståndet inte blir förändrat och han får feber behöver vi inte söka. Är lite orolig ändå och undrar om någon har varit med om liknande. Bra tråd! Glad att jag hittade den ifall det visar tråkigheter på undersökningen.
    Inte så aktivt här inne längre sedan gruppen på FB skapades.
    Har inte sett någon "gegga" på dotter varken vid behandling med Cedax eller Trimetoprim.
    Jag hade nog bett dom titta på det?
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • flodisfia

Tack! Jag har ringt och vi ska dit på onsdag om det inte blir mer. Men Rasmus är glad och nöjd och det är huvudsaken. BVC sa att det att både killar och tjejer kan ha lite sekret. Men man vill ju ändå kolla upp det. Ska kolla upp Facebook gruppen

• syntetica

Halloj!
    Hoppar in här jag med om det är okej?
    Har en son på snart 4 månader med njurproblem.
    Vi fick redan på RUL veta att han hade fel,
    så efter många efterkontrollen och njurbäcken på 35mm så beslöt dom
    sig för att sätta igång mig v 38+1 för att avlasta hans njurar.
    Ca 2 veckor efter födsel så begav vi oss till akademiska för hans första operation
    då dom gick in med en kamera i urinblåsa och urinledare för att försöka hitta ett stopp
    men det visade sig att det inte alls fanns något som stoppade och dom förstog inte varför
    hans njurbäcken var så förstorade.

Så vi fick åka hem och gå på extra ultraljud på njurarna efter 2 månader,
    där fick vi veta att höger njurbäcken låg på 55mm och dom ville göra
    en röngten med radioaktivtämne för att se om han tömde blåsan bra..

2 veckor efter det så fick vi åka tillbaka till akademiska där dom skulle göra en ny operation
    dom satte in en j-stent på höger sida,
    några timmar efter den operationen så fick han över 40 grader i feber och man
    såg att stenten hade flyttat på sig, så dagen efter fick dom göra om den..

så på mindre än 3 månader opererades han 3 gånger...
    Han har dessutom åkt på en urinvägsinfektion som gjorde att han blev inlagd 

• e digitalis
    mia1980 skrev 2012-04-25 13:31:21 följande:
    Inte så aktivt här inne längre sedan gruppen på FB skapades.
    Har inte sett någon "gegga" på dotter varken vid behandling med Cedax eller Trimetoprim.
    Jag hade nog bett dom titta på det?
    Håller med Mia, inte så aktiv sedan FB. Har heller inte sett gegga...
    Fråga gärna, men FB tråden är klart mer aktiv, så svar får man snabbare där...
  • e digitalis
    syntetica skrev 2012-04-27 23:14:45 följande:
    Halloj!
    Hoppar in här jag med om det är okej?
    Har en son på snart 4 månader med njurproblem.
    Vi fick redan på RUL veta att han hade fel,
    så efter många efterkontrollen och njurbäcken på 35mm så beslöt dom
    sig för att sätta igång mig v 38+1 för att avlasta hans njurar.
    Ca 2 veckor efter födsel så begav vi oss till akademiska för hans första operation
    då dom gick in med en kamera i urinblåsa och urinledare för att försöka hitta ett stopp
    men det visade sig att det inte alls fanns något som stoppade och dom förstog inte varför
    hans njurbäcken var så förstorade.

Så vi fick åka hem och gå på extra ultraljud på njurarna efter 2 månader,
    där fick vi veta att höger njurbäcken låg på 55mm och dom ville göra
    en röngten med radioaktivtämne för att se om han tömde blåsan bra..

2 veckor efter det så fick vi åka tillbaka till akademiska där dom skulle göra en ny operation
    dom satte in en j-stent på höger sida,
    några timmar efter den operationen så fick han över 40 grader i feber och man
    såg att stenten hade flyttat på sig, så dagen efter fick dom göra om den..

så på mindre än 3 månader opererades han 3 gånger...
    Han har dessutom åkt på en urinvägsinfektion som gjorde att han blev inlagd 
    Hej,

Det låter jobbigt! Självklart får du hoppa in här, det är mer än OK! Dock så verkar den mesta aktiviteten ha avstannat sedan gruppen startade på FB.

Länk till gruppen på FB: www.facebook.com/groups/258844194191863/

"Vi" har inte haft så dilaterade njurbäcken, vad jag minns. Och inte behövt någon j-stent, men det finns säkert de som haft det i denna tråd... de flesta tror jag har migrerat till FB, så prova att ställa nån fråga där, om det är något du undrar över.

Lycka till!
  • Molina

Frågar er kunniga föräldrar min dotter på snart 7år har under sitt hela korta liv gått igenom en massa UVI men nu senaste hon fick så blev så illa att hon fick njurbäckeninflammation pga av läkarslarv muttrar surt. För nu blev hon riktigt riktigt sjuk.
    Men akuten reagerade på att vi inte fått någon vidare utredning och läkaren sa nu att hon tar själv ansvaret att se till att min dotter kommer på en ev utredning.
    Vad vi vet har hon haft 7st UVI som visats på odling men alla har inte skickats för odling.

Hur går en sån utredning till?

• e digitalis
    Molina skrev 2012-05-10 12:34:53 följande:
    Frågar er kunniga föräldrar min dotter på snart 7år har under sitt hela korta liv gått igenom en massa UVI men nu senaste hon fick så blev så illa att hon fick njurbäckeninflammation pga av läkarslarv muttrar surt. För nu blev hon riktigt riktigt sjuk.
    Men akuten reagerade på att vi inte fått någon vidare utredning och läkaren sa nu att hon tar själv ansvaret att se till att min dotter kommer på en ev utredning.
    Vad vi vet har hon haft 7st UVI som visats på odling men alla har inte skickats för odling.

Hur går en sån utredning till?
    Hej, Var det du som skrev i Fb-gruppen också? Om inte så gå gärna med där och kolla på svaret :)
    Kram och lycka till!
  • JohannaL

hej hittade just grupper och hoppas ni har plats för en en till (ansökte om medlemskap på fb också).

Har en dam som snart är 4a år. fick bekräftat reflux på bägge sidor när hon va mini, och även nedsatt njurfunktion på ena sidan.

hon har aldrig varot helt torr utan kissar/skvätter ständigt på sig, nån annan som har liknande koppling? och kan det hänga ihop med refluxen?

har inte reflekterat över detta samband förens nyligen,, har bara trott att hon inte orkat gå på toa, men det slog oss att hoppsan sa det kanske hänger ihop? vad tror n?i 

• Fru Jerez

hej fick reda på i v.18 (RUL) att jag väntar en pojke som kan komma att födas med reflux... Han hade i v.18 en förstorad njure som var 7 mm, och även en förstorad blåsa... Nästa kontroll är i v.32... Jag hoppar in i eran tråd och hoppas att jag kan få mer förståelse för vad som väntar min älskade pojke...

mvh Anah 

• hallon80
    JohannaL skrev 2012-07-03 12:16:33 följande:
    hej hittade just grupper och hoppas ni har plats för en en till (ansökte om medlemskap på fb också).

Har en dam som snart är 4a år. fick bekräftat reflux på bägge sidor när hon va mini, och även nedsatt njurfunktion på ena sidan.

hon har aldrig varot helt torr utan kissar/skvätter ständigt på sig, nån annan som har liknande koppling? och kan det hänga ihop med refluxen?

har inte reflekterat över detta samband förens nyligen,, har bara trott att hon inte orkat gå på toa, men det slog oss att hoppsan sa det kanske hänger ihop? vad tror n?i 

Min pojke är 6 år och har hydronefros. Han har sedan dagen han blev torr (3 år och 8-9 mån) alltid läckt i kallingarna. Mina tankar har varit att han inte hunnit och jag har inte velat pressa honom...Men för några veckor sen frågade jag honom och då säger han själv att han inte märker det  att det kommer. Förrän det är för sent. Så nu ska vi i kontakt med uroterapeuten.
    Mitt hjärta är komplett
  • e digitalis
    Fru Jerez skrev 2012-07-04 21:22:19 följande:
    hej fick reda på i v.18 (RUL) att jag väntar en pojke som kan komma att födas med reflux... Han hade i v.18 en förstorad njure som var 7 mm, och även en förstorad blåsa... Nästa kontroll är i v.32... Jag hoppar in i eran tråd och hoppas att jag kan få mer förståelse för vad som väntar min älskade pojke...

mvh Anah 
    hallon80 skrev 2012-07-29 19:14:51 följande:

Min pojke är 6 år och har hydronefros. Han har sedan dagen han blev torr (3 år och 8-9 mån) alltid läckt i kallingarna. Mina tankar har varit att han inte hunnit och jag har inte velat pressa honom...Men för några veckor sen frågade jag honom och då säger han själv att han inte märker det  att det kommer. Förrän det är för sent. Så nu ska vi i kontakt med uroterapeuten.

Hej, den här gruppen är inte längre så aktiv, all aktivitet sker på FB gruppen istället, leta gärna rätt på den, så får ni svar på alla frågor ni kan tänkas ställa :)
  • Shabbychic78

Min lilla flicka 10 veckor gammal föddes med 1 njure och har reflux från blåsan. Hon har har genomgått en rad undersökningar , MR röntgen, mucg, gamma röntgen och nu senast kollades urinblåsansfunktion på ett urodynamiskt lab. Hon äter antibiotika i förebyggande syfte var dag. Vi vet inte än hur detta kommer att te sig i framtiden, och det skapar mycket oro för oss. Hon är född med en rad andra missbildningar som ingår i VACTERL. Hon har hög analatresi och några kotor på ryggen som är korta mm. Jag kam inte hitta en aktiv tråd med föräldrar som har barn med liknande missbildningar, men tänker att det finns nog i denna tråd? Eller? Vill gärna höra om era erfarenheter kring Vacterl!

• LillaIris

Hej!

Vi har en dotter som föddes med cystnjure. Den ena njuren är helt frisk men den andra är bara cystor och fungerar då inte alls. Vi fick reda på rul att nått var fel med den njuren men inte vad. Just nu mår hon bra för hon har ju som sagt en som är helt frisk och det ska ju räcka med den, så länge den är frisk...

Vi har såklart massa frågor om det här med cystisknjure och det skulle vara intresant att få prata med andra föräldrar i liknande situation. Ingen jag känner har barn med njurproblem... Finns det andra föräldrar som har barn som har haft cystisk njure vid födseln?I såfall hur har det gått för er?   

• EN11
    LillaIris skrev 2012-10-24 12:47:15 följande:
    Hej!

Vi har en dotter som föddes med cystnjure. Den ena njuren är helt frisk men den andra är bara cystor och fungerar då inte alls. Vi fick reda på rul att nått var fel med den njuren men inte vad. Just nu mår hon bra för hon har ju som sagt en som är helt frisk och det ska ju räcka med den, så länge den är frisk...

Vi har såklart massa frågor om det här med cystisknjure och det skulle vara intresant att få prata med andra föräldrar i liknande situation. Ingen jag känner har barn med njurproblem... Finns det andra föräldrar som har barn som har haft cystisk njure vid födseln?I såfall hur har det gått för er?   

Att njuren är cystisk fick vi förklarat att det är hålrum, så jag tror inte att du behöver vara orolig hon har en fungerande och det finns de som bara har en och lever ett helt liv utan att ens veta om det. Troligt är att den cystiska njuren kommer tillbakabildas då den inte används och den friska njuren är den som sköter allt. Vid transplantationer så säger de att den kvarvarande njuren dessutom ökar i kapacitet så kroppen är fantastisk.
  • AEED

Hej!

Orkar inte läsa igenom alla inlägg.
    Har en kille på 2 månader som konstaterats V gradens urinreflux.
    någon som haft samma grad och att det växt bort av sig själv?

• CoolJen

Längesen det var nån aktivitet här...

Vill bara berätta att min son som nyss fullt 3 år blivit friskförklarad!

• anki89

Hej alla! Tänkte börja läsa igenom den här tråden. Men vill först berätta vår lilla historia.

På rul fick vi reda på att vårt lilla mirakel hade "fläckar på en njuren". Kändes som att någon drog ner oss under vattenytan. Blev skickade på extra ul där speciellt en sköterska bad oss överväga att avbryta grav, med tillägget att vi måste best ö mma oss asap för det snart skulle va för sent för det. Träffade ul överläkare som googlade fram att barn med risken med cystor på njuren är att det kan medföra olika kromosomavvikelser. Vi blev alltså rejält uppskrämda. Blev dock lugnade efter ca en månad av ovisshet när en barnnjurläkare ringde och sa att det inte alls finns kopplingar meddlan multicystisk njure och några andra avvikelser. Graviditeten fortsatte normalt med ul en gång per månad.

Lilly föddes den 10 aug 2014, verkligen världens finaste bebis (förstås) oxh efter några dagar gjorde vi ett ul på hennes njurar. En är multicystisk och den andres urinledare är något vidgad. nu går hon på medicin som arbetar förebyggande mor urinvägsinfektion. Läkaren ringde precis och berättade att de ska göra en röntgen på henne där de för in en slang genom urinröret för att kolla funktionen samt en annan undersökning.

Får se om jag hittar liknande berättelse i tråden. Om du som läser detta känner igen historien - skriv gärna ett par rader.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........